آیا لازم است ویندوزمان را به نسخه 10 ارتقاء دهیم ؟

شرکت مایکروسافت چند وقتی است که از مشخصات ویندوز 10 رونمایی و اعلام کرده این سیستم عامل شامل دستیار کورتانای دیجیتال، یکپارچگی با ایکس باکس و مرورگری جدید و نیز هولوگرام است. به باور ما، ارتقای نسخه های 7 و 8 ویندوز به این نسخه جدید، ارزشمند خواهدبود.
مایکروسافت در این بیانیه درباره چند و چون ادغام کورتانا با سیستم عامل، استفاده از ایکس باکس، چند و چون عملکرد مرورگر جدیدش اسپارتان و رابط کاربری هولوگرافیک ویندوز سخت مواردی را بیان کرد. اما تمامی این ویژگی ها تقریبا در حاشیه قرار می گیرند و دلیل توصیه ما برای ارتقای ویندوز هیچ یک از آنها نیست. در ابتدا اشاره ای به ویژگی های جدید سیستم عامل می کنیم و سرانجام علت اینکه چرا باید ویندوز 10 را روی سیستم تان نصب کنید برایتان توضیح می دهیم.

ویندوز 10 قابل اجرا در تمام دستگاه ها

Windows_Product_Family_9-30
تصویری که در اینجا می بینید در حقیقت یک تبلت سورفیس 84 اینچی با هدست هولولنز (HoloLens) است. به فرض داشتن گوشی یا تبلت ویندوزی، سیستم عاملی یکسان روی دستگاه دسک تاپ، تبلت، ایکس باکس و گوشی خواهندداشت. ویژگی جدید به نام پیوستار (Continuum) به شما امکان می دهد وقتی گوشی یا تبلت را از حالت قفل خارج می کنید از فروشگاه برنامه های ویندوز به فول اسکرین ویندوز سوییچ شوید و در نتیجه در تبلت از نسخه مخصوص و در دسک تاپ از نسخه مخصوص خود استفاده کنید.

در دموی ویدیویی مایکروسافت این قابلیت کمی شلخته به نظر می رسد، اما مسلم است که مایکروسافت آن را در آینده بهتر خواهدکرد. ام آیا ورود ویندوز 10 به دنیای تبلت ها و گوشی ها باعث می شود کاربران آی اواس و اندروید به آن روی بیاورند؟ لزوما این طور نیست؛ چه تا زمانی که مایکروسافت فکری به حال پایگاه توسعه برنامه ها نکند چنین اتفاقی هم رخ نمی دهد؛ ضمن اینکه شرکت های گوگل و اپل در حال حاضر چنان سهمی از بازار را به خود اختصاص داده اند که چنین اتفاقی دور از ذهن به نظر می رسد.

بیشتر سایتهای فروشگاه ویندوز تاکنون رضایت کاربران را برآورده نکرده و هرچند تعداد برنامه های زیادی در آن گذاشته اند، برخز از آنها به قدری بی کیفیت هستند که نمی توان نام برنامه بر آنها نهاد. هرگاه در این فروشگاه به برنامه ای خوب بر می خوریم احتمالا توسط یک شرکت شناخته شده تولیدشده یا تقلیدی از برنامه های آی اواس یا اندروید بوده است. مسلم است که مایکروسافت در کنفرانس تولید برنامه ها افراد بیشتری را به توسعه نرم افزار برای پلتفرم جدیدش ترغیب خواهدکرد.

نکته مهم برای کاربران خانگی این است که ایکس باکس وان هم به زودی به ویندوز 10 به روز شده و به بخش های زیادی از فروشگاه این پلتفرم دسترسی خواهدداشت. در نتیجه توسعه دهندگان مسیر راحت تری برای تولید برنامه های ایکس باکس دارند و این به معنای ظهور نرم افزارهای شگفت انگیز رسانه ای و به ویژه تلویزیونی است.

دستیار کورتانا در تمام پلتفرم ها کار می کند

windows-10-start-screen
دستیار کورتانا درواقع نسخه مایکروسافتی سیری اپل محسوب می شود و این سرویس اکنون درون نسخه دسک تاپ نیز گنجانده شده است. دستیارهای دیجیتال از جمله سیری اپل و گوگل ناو مسلما در آینده حضوری جدی تر دارند و روز به روز بر هوشمندی آنها افزوده می شود. کورتانای مایکروسافت ویژگی هایی دارد که در سیری نمی یابید؛ یکی از وظایف اصلی این سرویس، کسب اطلاعات فزاینده درباره کاربر و ویندوز است.

این سرویس نیز مثل گوگل ناو هشدارهایی به شما می دهد که برایتان جالب تر از بقیه اند. کاربر می تواند از این سرویس سوالاتی درباره چند و چون عملکرد سیستم مثل جست و جوی یک فایل خاص بپرسد. همچنین می توان نامه های الکترونیکی را بدون نیاز به تایپ کردن برای این دستیار خواند. می توان از کورتانا خواست واژه ای را در وب هایلایت کرده و در سایت ها به دنبال معنا و اطلاعات بیشتر آن بگردید.

البته این قابلیت هنوز روی سیستم دسک تاپ آزمایش نشده و از این رو نمی توان حدس زد که تا چه اندازه عملکرد مطلوبی دارد. اما آیا کاربران تمایل دارند با دسک تاپ حرف یزنند؟ نکته اصلی دستیار دیجیتال این است که نباید صرفا به یک سیستم خانگی محدود باشد، بلکه از دستگاه های هوشمند شما نیز پشتیبانی کند. بنابراین تا زمانی که گوشی هوشمند شما مجهز به سیستم عامل ویندوز نباشد نمی توان از ویژگی های کامل و مفید کورتانا استفاده کرد.

دیگر اینترنت اکسپلوری در کار نیست

windows10jay.0
اعتراف می کنم که دیگر کاربران نمی توانند از اینترنت اکسپلورر ایراد بگیرند! سرانجام شرکت مایکروسافت تصمیم گرفت اینترنت اکسپلورر نافرجامش را بازنشسته اعلام کند و آن را با مرورگری نوین به نام اسپارتان (Spartan) جایگزین کند. اسپارتان از نظر ظاهر شباهت زیادی با کروم یا فایرفاکس دارد؛ با این تفاوت که به رابط کاربری مدرن مایکروسافت نیز مجهز است. توسعه دهندگان این مرورگر از همان موتور به کار رفته در اینترنت اکسپلورر استفاده کرده اند و با دستکاری هایی، عملکرد آن را بهبود بخشیده اند.

درست است که سرانجام مایکروسافت تصمیم گرفت تحولی در این عرصه انجام دهد، اما گویی این اقدام کمی دیر انجام گرفته است. امروزه کاربران زیادی به کروم، فایرفاکس و سافاری خو گرفته اند و انتخاب مرورگر جایگزین برای آنها کار ساده ای نخواهدبود.

ویندوز 10 صفحه نمایش هولوگرافیک دارد

Microsoft_2014_81
این مورد را می توان یکی از مهم ترین ویژگی های ویندوز 10 به شمار آورد. نظر به فراگیرشدن فناوری واقعیت مجازی، مایکروسافت نیز هدستی ساخته که با تمامی پلتفرم های ویندوزی سازگاری دارد. درنتیجه کاربران ویندوزی از این پس می توانند در آشپزخانه Minecraft بازی کنند، روی مریخ قدم بزنند یا با اسکایپ شان سرگرم شوند.

حدس ما این است که این واقعیت مجازی هولوگرافیک یکی از جذاب ترین گزینه ها برای محیط های خانگی و سرگرمی است. برای پی بردن به اهمیت موضوع، کافی است روزی بتوانید یک بازی ایکس باکس مثل هالو (Halo) را با هدست واقعیت مجازی طوری تجربه کنید که کاراکترهای بازی دقیقا رو به روی شما ایستاده باشند.

این قابلیت برای طراحان، معماران یا مخترعان مساله ای باورنکردنی است. این افراد می توانند در محیط واقعیت مجازی اشیای دلخواه شان را ساخته و آنها را با پرینترهای سه بعدی چاپ کنند قابلیت های این فناوری تقریبا بی پایان هستند.

اما در حقیقت نکته اینجاست که بسیاری از شرکت های دیگر هم به طور انحصاری روی این فناوری کار می کنند. شرکت گوگل همین چند روز پیش اعلام کرد که دیگر قرار نیست عینک بفروشد و به جای آن روی استارتاپی به نام Magic Leap سرمایه گذاری خواهدکرد. Magic Leap گروهی است که به طور تخصصی روی ساخت هدست های واقعیت مجازی کارمی کند. شرکت اوکولوس هم از دیگر سو، هدست مخصوص خودش را دارد و البته شرکت های دیگری هم هرچند به پای اوکولوس نمی رسند وارد این عرصه نوین شده اند.

رویکرد مایکروسافت نسبت به واقعیت مجازی قابل درک است و کاربران تمایل زیادی به آزمایش آن خواهند داشت و البته تا زمانی که نسخه عملی آن وارد بازار نشود نمی توان ویندوز 10 را قطعا به دیگران پیشنهاد کرد.

اجرای بازی های ایکس باکس روی سیستم دسک تاپ
HERO---0114_OutWindows_tv19
اگر از علاقه مندان به ایکس باکس هستید، از یکپارچگی ویندوز 10 و ایکس باکس وان هیجان زده خواهیدشد. درواقع قرار است از این پس ایکس باکس وان از ویندوز 10 به عنوان سیستم عامل پیش فرض استفاده کند. کاربر می تواند توسط DVR از بازی فیلم گرفته و آنها را ویرایش کند و همچنین با سیستم چندنفره با دیگر دوستان ویندوزی اش بازی کند.

این قابلیت باعث می شود بتوان بازی های ایکس باکس را با اتصال به کامپیوتر یا تبلت ویندوزی اجرا کرد. برنامه ایکس باکس در ویندوز 10 دسترسی کامل به بازی ها را به راحتی فراهم می کند. اگر از شیفتگان بازی های ویدیویی هستید، این قابلیت دلیل خوبی برای ارتقای ویندوز شماست.

چرا باید ویندوزمان را ارتقا دهیم؟
اگر ویندوز 7 یا 8 دارید، بهتر است آن را به نسخه 10 ارتقا دهید. چرا؟ برای آنکه این نسخه جدید تمامی ویژگی های پنهان و گاهی پردردسر ویندوز 8 را در ظاهر ویندوز 7 در اختیارتان قرار می دهد؛ در نتیجه به راحتی می توان از رابط کاربری مدرن رهایی یافت و آن را بنا بر سلیقه سفارشی کرد. به بیان دیگر، این سستم عامل در مقایسه با نسخه های قبل در زمان انتشار عملکرد بهتری خواهدداشت.

نسخه 10 انواع و اقسام قابلیت های پرکاربرد مثل دسک تاپ مجازی، استفاده از چند مانتیور، پنجره فرمان بهبودیافته و سرانجام یکپارچگی بخش های PC Settings و Control Panel را در خود جا داده است. در این نسخه همچنین یک مرکز هشدار وجود دارد که دقیقا مشابه سیستم عامل های اندروید و آی اواس کار می کند

توسعه دهندگان ویندوز میانبرهای کلیدی زیادی به سیستم عامل افزوده اند و همچنین بخشی را برای برنامه های لینوکس به نام One Get در آن تعبیه کرده اند. درمجموع می توان گفت ویندوز 10 در مقایسه با ویندوز 8 امکانات خیلی ببیشتری ندارد، اما همان امکانات را در بسته های شسته رفته تر به شما ارایه می کند؛ مدیریت منابع بهینه، فرایندهای پس زمینه کمتر، Task Manager بهبودیافته، بوت سریع، تاریخچه فایل برای حفظ فایل ها و اسناد قدیمی تر، ویژگی های امنیتی مانند آنتی ویروس پیش فرض و تشخیص نفوذ شبکه ای و ویژگی های بی شمار دیگر.

منبع:gadgetnews

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. سلام من ویندوزم ۷ هست ایا رو کامپیوترم ویندوز ۱۰ را اجرا می کند

  2. اگر مثل ویندوز ۸.۱ مشکل نصب گرافیک نداشته باشه هاا