31 مورد از زیباترین تصاویر زمین از فضا

31 مورد از زیباترین تصاویر زمین از فضا

زیباترین تصاویر زمین لیستی شامل 31 عکس بوده که از فضای خارج اتمسفر سیاره به ثبت رسیده‌اند. این مجموعه‌ تصاویر ماهواره‌ای و هوایی زیبایی حیرت‌انگیزی را به ما نشان می‌دهند.

در ادامه قصد داریم تا تعداد 31 عکس از مجموعه زیباترین تصاویر زمین را ببینیم؛ این عکس‌های هوایی و ماهواره‌ای توسط تجهیزاتی به ثبت رسیده‌اند که در اطراف سیاره در گردش هستند. با گجت نیوز همراه باشید تا فهرستی از خیره‌کننده‌ترین عکس‌های زمین از فضا را به همراه داستان هر تصویر مورد بررسی قرار دهیم.

زیباترین تصاویر زمین از فضا

31 مورد از زیباترین تصاویر زمین از فضا

وقتی که شاتل فضایی در جریان ماموریت اکسپدیش 23 (Expedition 23) از ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) جدا می‌شد، سویچی نوگوچی (Soichi Noguchi)، مهندس پرواز این ماموریت عکسی از قسمت زیرین شاتل را در آسمان نیکاراگونه به ثبت رساند. این تصویر در 17 آوریل 2010 گرفته شد؛ در این تاریخ سفر ده روزه شاتل به ایستگاه فضایی تمام شده بود.

31 مورد از زیباترین تصاویر زمین از فضا

چندین سال پیش آتش‌سوزی‌هایی در جنوب ایالت‌های تگزاس و لوئیزیانا اتفاق افتاد و این عکس مجموعه زیباترین تصاویر زمین از فضا آتش‌سوزی‌ها را از دید دوربین ماهواره آکوا (Aqua) ناسا نشان می‌دهد. وجود مقادیر زیادی چوب به شکل‌های مختلف در این مناطق باعث شد تا آتش گرفتن زمین‌ها دود زیادی را به وجود آورد. در مقایسه با اتفاق مشابهی در چمن‌زارهای این منطقه که حجم بسیار بیشتری داشت و بیش از 500 کیلومترمربع را سوزاند، دود ایجاد شده در تصویر بالا بسیار بیشتر است.

تنها یکی از موارد آتش‌سوزی چمنزارهای تگزاس باعث تخریب 78 خانه در منطقه شد و نکته جالب اینجاست که این نوع آتش‌سوزی‌ها از دید ماهواره‌ها پنهان می‌مانند.

31 مورد از زیباترین تصاویر زمین از فضا

سه هفته قبل از ثبت این تصویر، در 15 مارس 2013 سه آتش‌فشان در شبه‌جزیره کامچاتکا (Kamchatka) روسیه فوران کردند. عکس بالا حجم خاکسترهای آزاد شده را از دید ماهواره ناسا نشان می‌دهد.

31 مورد از زیباترین تصاویر زمین از فضا

شاید باور این مسئله سخت باشد، اما این مورد از زیباترین تصاویر زمین از فضا مربوط به قاره آفریقاست. فضاپیمای انویست (Envisat) آژانس فضایی اروپا این عکس راداری را از آسمان جمهوری گینه بیسائو (Guinea-Bissau) در غرب آفریقا ثبت کرده و پایتخت کشور هم منطقه سفیدرنگی است که در قسمت پایینی تصویر دیده می‌شود.

31 مورد از زیباترین تصاویر زمین از فضا

ماهواره کرایوست (CryoSat) آژانس فضایی اروپا (تصویر بالا) جنبه‌های یخی سیاره ما را رصد می‌کند؛ این فضاپیما ماموریت دارد تا تغییرات قطر یخ‌های شناور اقیانوس‌های قطبی را زیر نظر بگیرد و لایه‌های یخی گرینلند و قطب شمال را زیر نظر بگیرد.

31 مورد از زیباترین تصاویر زمین از فضا

یکی دیگر از زیباترین تصاویر زمین از فضا مربوط به فاجعه‌ای است که در 20 آوریل 2010 خلیج مکزیک را آلوده کرد. در آن روز یک انفجار باعث تخریب دکل نفتی Deepwater Horizon در این خلیج شد و تا سه ماه پس از انفجار،‌ همچنان نفت به داخل خلیج مکزیک می‌ریخت.

عکس بالا مربوط به 24 مارس همان سال است و دلتای میسیسیپی را از دید ماهواره ترا (Terra) آژانس فضایی آمریکا نشان می‌دهد. قسمت‌های سرخ رنگ پوشش گیاهی منطقه هستند و سطح براق و نقره‌ای نفت است.

31 مورد از زیباترین تصاویر زمین از فضا

تصویر ماهواره‌ای مادون قرمزی که یکی از سیستم‌های طوفانی شدید دهه گذشته در کشور آمریکا را نشان می‌دهد.

31 مورد از زیباترین تصاویر زمین از فضا

در 28 می 2011 شاتل فضایی اندور (Endeavour) برای آخرین بار به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد و تصویر بالا هم این شاتل را در آخرین سفرش، بر فراز آسمان شب زمین نشان می‌دهد.

31 مورد از زیباترین تصاویر زمین از فضا

این مورد از لیست زیباترین تصاویر زمین از فضا خاکسترهای بیرون زده از مجموعه آتش‌فشانی پویهیو کوردون (Puyehue-Cordon) در کشور شیلی را نشان می‌دهد که تا مسافت 800 کیلومتری غرب منطقه مورد نظر پخش شده است. این عکس مربوط به 9 روز بعد از شروع فوران‌هاست و لایه کمرنگ اطراف دود هم مربوط به خاکستر آتش‌فشان بوده که بر روی زمین نشسته است. چنین لایه‌هایی با بارش باران تبدیل به گل‌رود می‌شوند و پس از جاری شدن خطراتی را برای محیط اطراف خود به وجود می‌آورند.

31 مورد از زیباترین تصاویر زمین از فضا

این تصویر به یکی از آتش‌سوزی‌های ایالت آریزونای آمریکا مربوط می‌شود که چیزی بیش از 2003 کیلومترمربع از زمین‌های این ایالت را سوزاند. قسمت‌های روشن نارنجی رنگ و دودهای آبی مربوط به بخش‌هایی از زمین هستند که در حال سوختن بودند و مرکز تصویر که به رنگ نارنجی تیره دیده می‌شود، قبلا سوخته است.

31 مورد از زیباترین تصاویر زمین از فضا

این مورد از زیباترین تصاویر زمین در آگوست 2006 توسط یکی از ماهواره‌های ناسا ثبت شد و همان‌طور که می‌بینیم، سه گردباد عظیم در غرب اقیانوس آرام را نشان می‌دهد. این گردبادها که با اسامی بوفا (Bopha)، ماریا (Maria) و سوئامای (Saomai) شناخته می‌شوند، در طول مدت سه روز تشکیل شدند.

قوی‌ترین آن‌ها، یعنی طوفان سوئامای، بادهایی با سرعت 140 کیلومتر بر ساعت داشت که بر اساس گزارش‌های موجود با عبور از فیلیپین، تایوان و ساحل شرقی چین خسارتی 2.5 میلیارد دلاری را به بار آورد و جان 500 نفر را گرفت. گفته شده که سوئامای گردبادی بوده که هر صدسال یک‌ بار به وجود می‌آید و پیش از این گردبادی با این قدرت از چین عبور نکرده است.

31 مورد از زیباترین تصاویر زمین از فضا

از داخل ایستگاه فضایی بین‌المللی شفق‌های قطبی به شکل شعله‌های عظیم سبز رنگی هستند که بر روی زمین می‌بارند؛ در این تصویر هم که به سال 2012 برمی‌گردد، بازوی رباتیک ISS را در کنار شفق‌های قطبی جنوبی می‌بینیم که با برخورد بادهای خورشیدی به مولکول‌های اتمسفر زمین و افزایش انرژی این مولکول‌ها، باعث شکل‌گیری منظره‌ای چشم‌نواز شده است.

31 مورد از زیباترین تصاویر زمین از فضا

مورد بعدی به شاتل فضایی آتلانتیس مربوط می‌شود که در جولای 2011 به سمت سطح زمین در حرکت است؛ مسیر نورانی شاتل پلاسمای یونیزه شده بوده و لایه نازک و نورانی که بر فراز زمین دیده می‌شود هم درخشش هوا (airglow) نام دارد. درخشش هوا وقتی رخ می‌دهد که مولکول‌های قسمت بالایی اتمسفر انرژی جذب شده از خورشید در طول روز را به هنگام شب آزاد می‌کنند.

31 مورد از زیباترین تصاویر زمین از فضا

وقتی فضانوردان به آسمان شب زمین نگاه می‌کنند، نورهای مصنوعی شهرها به شکل ستاره‌هایی ریز و شگفت‌انگیز دیده می‌شوند؛ عکس بالا هم که در آگوست 2011 ثبت شده، شمال اروپا را نشان می‌دهد؛ شهر بزرگ لندن نقطه نورانی سمت چپ و پایین تصویر بوده و در مرکز تصویر هم نقطه نورانی بعدی مربوط به پاریس است. شهر بروکسل بلژیک سمت چپ پاریس به شکل منطقه‌ای نارنجی رنگ دیده می‌شود و تمامی نقاط ریزی که بین مناطق پرجمعیت اروپایی می‌بینیم، مربوط به شهرهایی شناخته شده و شلوغ هستند.

31 مورد از زیباترین تصاویر زمین از فضا

در فوریه 1984، فضانورد بروس مکندلس (Bruce McCandless) در جریان آزمایش تجهیزات جدیدی به نام «دستگاه مانور انسانی» (Manned Maneuvering Unit) که در واقع یک جتپک نیتروژنی بود، بیش از هر فضانورد دیگری در تاریخ از فضاپیمای خود دور شد. مکندلس در ارتفاع چند صد کیلومتری از سطح زمین چیزی در حدود 97 متر از فضاپیمایش دور شد و برای مدتی کوتاه، در فضای بی‌انتها مانور داد.

31 مورد از زیباترین تصاویر زمین از فضا

رودخانه شگفت‌انگیز و پر پیچ و خمی که در این مورد از زیباترین تصاویر زمین از فضا می‌بینیم، آوالو (Ivalo) نام دارد و جاذبه توریستی مهمی در شمال فنلاند به حساب می‌آید. در قرن نوزدهم رودخانه آوالو محلی برای اکتشافات جویندگان طلا شده بود و از آن زمان تاکنون بسیاری این جریان آب را با نام رودخانه طلا می‌شناسند.

31 مورد از زیباترین تصاویر زمین از فضا

بام دنیا از بالا!

شاید حدس زده باشید که اصطلاح بام دنیا به کوه اورست مربوط می‌شود و همان‌طور که در این عکس شگفت‌انگیز می‌بینیم، این کوه از بالا نمایی خیره‌کننده دارد؛ قله اورست 8848 متر از سطح دریا بلندتر است، اما متاسفانه در این عکس که توسط فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال 2011 ثبت شده، قله اصلی قابل مشاهده نیست. این قله کمی پایین‌تر از قسمت پایینی عکس قرار گرفته، ولی پستی بلندی‌ها و ویژگی‌های گوناگونی که در اطراف قله در این تصویر دیده می‌شوند، به همان اندازه زیبا هستند.

31 مورد از زیباترین تصاویر زمین از فضا

فضانوردان ISS در سال 2010 عکسی که می‌بینیم را از شاتل فضایی اندور ثبت کردند. این شاتل در حال نزدیک شدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی بود و نمای تاریک آن در پس‌زمینه لایه‌های گوناگون اتمسفر زمین چشم‌نواز است. هرکدام از سه رنگ پس‌زمینه مربوط به لایه متفاوتی از جو سیاره هستند و پایین‌ترین قسمت اتمسفر با رنگ نارنجی دیده می‌شود.

31 مورد از زیباترین تصاویر زمین از فضا

چیزی که این عکس را از مابقی زیباترین تصاویر زمین متمایز می‌کند، ارتباط آن با بحث فضانوردی و سازمان فضایی ناسا است؛ آنچه در بالا می‌بینیم نمای شهر هیوستون تگزاس بوده که به عنوان شهری که مرکز فضایی جانسون، محل آموزش فضانوردان در آن قرار گرفته، شناخته می‌شود. در این نما که به سال 2010 مربوط می‌شود، 100 کیلومتر از وسعت شهر را می‌بینیم که مسیرهای اصلی، مناطق شلوغ و بخش‌های مختلف هیوستون را به ما نشان می‌دهد.

31 مورد از زیباترین تصاویر زمین از فضا

جنگل‌های ایالات متحده در نقشه بالا به خوبی دیده می‌شوند و هرچه رنگ سبز مناطق تیره‌تر باشد، جنگل در آن مناطق انبوه‌تر و فشرده‌تر است؛ درختان بخش مهمی از اکوسیستم زمین را تشکیل می‌دهند و به عنوان مخازن شگفت‌انگیزی از کربن، جمع‌آوری اطلاعات دقیق و به روز از آن‌ها اهمیت زیادی دارد. برای کنترل وضعیت جنگل‌ها و نظارت بر قطع درختان در مناطق مختلف، نقشه‌های این‌چنینی به دانشمندان دیدی مهم می‌دهند و دانستن وضعیت کنونی آن‌ها می‌تواند شرایط آینده پوشش گیاهی مناطق را برای جذب کربن دی اکسید اتمسفر مشخص کند.

31 مورد از زیباترین تصاویر زمین از فضا

چهار روز پس از برخورد کشتی تفریحی ایتالیایی کوستا کونکوردیا (Costa Concordia) با سنگ‌های ساحلی، دوربین‌های ماهواره‌ای عکس بالا را ثبت کردند که بدنه واژگون شده کشتی را در یکی از سواحل ایتالیا نشان می‌دهد. این اتفاق به سال 2012 مربوط می‌شود و به خاطر برنامه تخلیه‌ای که به درستی اجرا نشد و خروج کاپیتان کشتی پیش از مسافران، 32 نفر قربانی این حادثه شدند.

31 مورد از زیباترین تصاویر زمین از فضا

در نوامبر 2011 آخرین قسمت از تصاویر تشکیل دهنده آنچه در بالا می‌بینیم، از ارتفاع 800 کیلومتری سطح زمین توسط ماهواره VIIRS ناسا به ثبت رسید. با ترکیب تمامی تصاویر جزئی و شگفت‌انگیزی که این ماهواره از سطح زمین ثبت کرده بود، عکس بالا به وجود آمد.

31 مورد از زیباترین تصاویر زمین از فضا

این مورد از زیباترین تصاویر زمین بیشتر شبیه یک نقاشی سورئال است که عدد 8 بزرگی را در اقیانوس آرام جنوبی، 600 کیلومتر دورتر از جزیره‌های فالکلند نشان می‌دهد. این پدیده یک نقاشی نیست و آن‌طور که دانشمندان گفته‌اند، شکوفه زدن فیتوپلانگتون‌ها آن را به وجود آورده است؛ ماهواره Envisat این تصویر را در سال 2011 ثبت کرد و تجهیزات پیشرفته این ماهواره شامل سنسورهای رنگ اقیانوس هستند که می‌توانند از فضا، اطلاعات شگفت‌انگیزی از جمله گونه خاص فیتوپلانگتون‌ها را بر اساس رنگ به وجود آمده در اقیانوس تشخیص دهند.

31 مورد از زیباترین تصاویر زمین از فضا

تیله آبی (blue marble) نام تصویری از سیاره زمین است که در سال 1972 توسط خدمه ماموریت آپولو 17 به ثبت رسید. در آن تصویر سیاره ما همانند یک تیله آبی رنگ داخل چهارچوب تصویر قرار گرفته بود و آنچه در بالا می‌بینیم هم یکی از جدیدترین عکس‌های آپدیت شده سری تصاویر تیله آبی است. این تصویر شگفت‌انگیز با ترکیب عکس‌های زیادی که توسط ماهواره Suomi NPP ناسا ثبت شده بودند، به وجود آمده و همانند اولین نمونه تیله آبی بسیار چشم‌نواز به نظر می‌رسد.

31 مورد از زیباترین تصاویر زمین از فضا

بیش از 5 دهه پیش، فضانورد جان گلن (John Glenn) به عنوان اولین فضانورد آمریکایی که از جو زمین خارج شد، این تصویر را از شبه‌جزیره فلوریدا آمریکا ثبت کرد. گلن که در روز 20 فوریه 1962 برای اولین بار به فضا رفت، سه بار به دور زمین چرخید و در جریان سفر شگفت انگیزش چهار غروب خورشید را در یک روز دید.

31 مورد از زیباترین تصاویر زمین از فضا

حدس می‌زنید که این مورد از زیباترین تصاویر زمین مربوط به کدام شهر باشد؟

دبی! شاید مجمع‌الجزایر مصنوعی قسمت بالا و سمت چپ تصویر حدس زدن را راحت کند، اما بدون دیدن آن جزایر نخل مانند هم می‌توان حدس زد که این شهر متعلق به افراد ثروتمند و خوش‌گذران است؛ در سال 2001 یک شرکت ساخت و ساز شروع به احداث مجموعه «نخل جمیرا» (Palm Jumeirah) کرد و هم‌اکنون جزایر مصنوعی مورد نظر محل قرارگیری هتل‌ها و ویلاهای شگفت‌انگیزی بوده که هرساله افراد زیادی را به دبی می‌کشانند. در سمت راست وسط تصویر هم حلقه‌ای نورانی دیده می‌شود که متعلق به بلندترین برج دنیا، برج خلیفه با ارتفاع 828 متر است.

31 مورد از زیباترین تصاویر زمین از فضا

این عکس مجموعه‌ای از تصاویر جریان‌های سطحی زمین که بین سال‌های 2005 تا 2007 ثبت شده‌اند را نشان می‌دهد. ناسا این عکس را که بیشتر شبیه به نقاشی‌های ونگوگ بوده، «اقیانوس دائمی» (Perpetual Ocean) نام‌گذاری کرده است.

31 مورد از زیباترین تصاویر زمین از فضا

خدمه ماموریت اکسپدیشن 30 در ایستگاه فضایی بین‌المللی این عکس شگفت‌انگیز را ثبت کردند؛ 386 کیلومتر پایین‌تر از ارتفاع قرارگیری ISS نورهای ایرلند و شمال بریتانیا را می‌بینیم که تا قبل از رسیدن لایه نور طلوع آفتاب از سمت شرق، همچنان روشن هستند. کمی بالاتر هم شفق قطبی سبز و بنفشی به تصویر اضافه شده که آنچه می‌بینیم را بیشتر غیرواقعی و حیرت‌انگیز می‌کند.

31 مورد از زیباترین تصاویر زمین از فضا

آنچه در بالا می‌بینیم از تصویر قبلی هم سورئال‌تر و دیدنی‌تر به نظر می‌رسد؛ دان پتیت (Don Petit) از خدمه ماموریت اکسپدیشن 31 ایستگاه فضایی بین‌المللی با استفاده از تکنیک شگفت‌انگیز لانگ اکسپوژر و به کمک دوربینی که بر روی ISS ثابت شده بود، تصاویر گوناگونی را با یکدیگر ترکیب کرد تا عکس بالا را از چرخش ستاره‌ها و حرکت نورهای زمینی خلق کند.

31 مورد از زیباترین تصاویر زمین از فضا

معمولا سری تصاویر تیله آبی نیمکره‌های شرقی و یا غربی زمین را نشان می‌دهند، اما آنچه در بالا می‌بینیم، قطب شمال را در وسط دارد و اروپا، بخشی از خاورمیانه و حتی ایران را در کنار ابرهای پیچ در پیش آسمان قطب شمال نشان می‌دهد. ماهواره Suomi NPP ناسا این تصویر را به صورت کلاژ از ادغام تعداد زیادی عکس تهیه کرده است.

31 مورد از زیباترین تصاویر زمین از فضا

و اما آخرین مورد از لیست زیباترین تصاویر زمین به گرینلند در نزدیکی‌های قطب شمال مربوط می‌شود؛ نقاط سفید رنگ روی سطح آب و زمین مربوط به توده‌های یخی هستند که در نزدیکی آب‌ها شکسته شده‌اند و تکه‌های کوچک و زیبایی از یخ را در محیط اطراف پخش کرده‌اند. این عکس با یکی از ماهواره‌های ناسا در سال 2005 به ثبت رسیده و احتمالا توده یخی که کشتی معروف تایتانیک را به اعماق اقیانوس فرو برد، از این محل وارد آب‌های اطراف شده است. توده‌های یخ کوچک گرینلند به سختی قابل شناسایی و رویت هستند و به همین دلیل عبور کشتی‌ها از نزدیکی این منطقه خطرات خاص خود را دارد.