کشف تعداد زیادی کهکشان های تخت در مراحل اولیه شکل‌گیری کیهان

کشف تعداد زیادی کهکشان های تخت در مراحل اولیه شکل‌گیری کیهان

کهکشان های تخت و دیسک مانند بسیار زیادی در مراحل اولیه شکل‌گیری کیهان وجود داشته‌اند؛ این یکی از نتایج برنامه تحقیقاتی ستاره شناسی آلپاین (ALPINE) بوده که اطلاعات مهمی را در مورد تاریخ جهان به دست آورده است.

یک برنامه پژوهشی رصد کیهان که با نام آلپاین (ALPINE) شناخته می‌شود، به تازگی اطلاعات جالب‌توجهی در مورد وجود کهکشان های تخت و چرخشی در گذشته جهان کشف کرده است. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا این بخش از تاریخ کیهان را مورد بررسی قرار دهیم.

محققان نتایج ارائه شده در پژوهش اخیر را با استفاده از داده‌های رصدخانه آلما (ALMA)، رصدخانه وی ام کک (W. M. Keck) واقع در هاوایی و همچنین تلسکوپ‌های هابل و اسپیتزر ناسا به دست آورده‌اند. این اولین بار است که دانشمندان مدت زمان یک تا یک و نیم میلیارد سال پس از وقوع انفجار بزرگ یا همان بیگ بنگ و شروع کیهان را به کمک رنج گسترده‌ای از امواج ساطع شده از کهکشان‌های کهن جهان، مورد بررسی قرار داده‌اند.

کشف کهکشان های تخت ‎

امواج مورد نظر از ماورا بنفش تا امواج رادیویی متنوع بودند و یکی از مهم‌ترین دلایل شروع پژوهش‌های این دانشمندان، بررسی آثار یونی به نام +C بوده که یک شکل باردار عنصر کربن است.

به صورت کلی وقتی امواج ماورا بنفش ساطع شده از یک ستاره جوان به ابرهای گرد و غبار کیهانی برخورد می‌کنند، عنصر باردار کربن به وجود می‌آید و با بررسی آثار این عنصر محققان می‌توانند نحوه چرخش کهکشان‌های میزبان ستاره‌های مورد نظر را مشخص کنند. در مورد تحقیق کهکشان های تخت هم دانشمندان می‌دانند که وقتی حجمی از گازهای حاوی +C به سمت ما گردش می‌کنند، امواج انتشاری که از آن‌ها به ما می‌رسد به سمت طول‌موج‌های آبی‌تر متمایل می‌شوند و برعکس اگر سمت چرخش گازها دور شونده باشد، امواجی که ما دریافت می‌کنیم به سمت طول‌موج‌های بلندتر (قرمز) متمایل خواهد شد.

تیم محققان با اندازه‌گیری‌های مربوط به +C تعداد 118 کهکشان دوردست، فهرستی را در مورد سرعت چرخش، تراکم و تعداد ستاره‌های موجود در این کهکشان‌ها تهیه کردند؛ علاوه بر یافته‌هایی مانند اینکه چرخش باعث له شدن کهکشان‌های در حال ادغام می‌شود، ستاره شناسان این تیم تحقیقاتی متوجه شدند که 15 درصد از کهکشان‌های بررسی شده از نوع کهکشان های تخت و دیسک مانند هستند.

مجموعه‌های مورد نظر رفتاری شبیه به کهکشان‌های مارپیچی داشتند، اما این احتمال هم وجود دارد که اطلاعات جمع‌آوری ‌شده تنها مربوط به مجموعه‌ای از اجرام باشد که تنها به شکل یک دیسک درآمده‌اند؛ در همین رابطه محققان منتظر شروع مراحل آینده بررسی‌ها هستند تا به کمک تلسکوپ‌های پیشرفته‌تر و دقیق‌تر، ماهیت واقعی این کهکشان‌های باستانی شگفت‌انگیز مشخص شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. این زسانه گچت نیوز برای خدمت برای کدام کشور ایجاد شده
    از رسانه های خارجی حبر شدیم که ماهواره ایرانی نور موفقانه در مدار زمین قرار گرفت
    مطمینم اگر این پروژه شکست میخورد تا ده روز سرخط اخبار میکردید ! میدانم کمنتم را نشر نمی کنید ولی همینکه پبامم را رسانده باشم کافیست

  2. روزی میرسه که علم ما اونقد بالا بالا بره که این تصاویر بشه تصاویر بی کیفیت