قانون جدید ممنوعیت تجارت با هواوی

قانون جدید ممنوعیت تجارت با هواوی سنگ بزرگی پیش پای غول چینی انداخت

آمریکا یک قانون جدید ممنوعیت تجارت با هواوی وضع کرد. طبق این قانون شرکت‌های سازنده تراشه برای همکاری نیازمند کسب مجوز هستند.

شرکت‌های سازنده تراشه از این پس به منظور ارسال تراشه برای شرکت هواوی باید مجوز دریافت کنند. بر اساس اعلام دپارتمان بازرگانی دولت ایالات متحده آمریکا، این قانون نه تنها درباره خود شرکت هواوی، بلکه برای 114 شرکت زیر مجموعه آن نیز صدق می‌کند. هدف از این کار جلوگیری از تولید تراشه به دست بزرگترین گوشی‌ساز چینی است. هواوی برای ساخت تراشه‌های سری کایرین به برخی از همکاران آمریکایی خود متکی است.

این تصمیم را باید جدیدترین اقدام در راستای تشدید تحریم هواوی و همچنین افزایش تنش تجاری بین آمریکا و چین دانست. آمریکا بدون هیچ دلیل و مدرک روشنی هواوی را جاسوس دولت چین خطاب کرده و آن را برای امنیت دنیا، خطرناک می‌داند. دلیل ترس ایالات متحده از این شرکت چینی، قرارگیری در صدر بزرگترین تولیدکنندگان تجهیزات مخابراتی است.

از حدود یک سال پیش، که آمریکا شرکت هواوی را بعد از زد تی ای در فهرست تحریم خود قرار داد، به طور پیوسته به محدودیت‌های تجاری شرکت‌های آمریکایی با این غول چینی افزوده می‌شود. قانون جدید ممنوعیت تجارت با هواوی تا سیزدهم آگوست (بیست و سوم مرداد) پابرجاست و بعد از ان درباره تمدید یا لغو تصمیم‌گیری خواهد شد.

قانون جدید ممنوعیت تجارت با هواوی

بر اساس اعلام دپارتمان بازرگانی، تحریم جدید محصولات نیمه هادی که به طور مستقیم، محصول نرم افزارها و تکنولوژی‌های آمریکایی هستند را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هدف نهایی، گرفتن توانایی انجام فعالیت‌هایی ضد آمریکایی توسط هواوی به نفع دولت چین است، ادعایی که دولت این کشور همراه مسئولان هواوی آن را بارها رد کرده‌اند.

قانون جدید ممنوعیت تجارت با هواوی شرکت TSMC را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. هر دو شرکت در زنجیره تامین خود به یک سری شرکت آمریکایی وابستگی دارند. شرکت TSMC نزدیک به 90 درصد تراشه‌های موبایل، پردازنده‌های هوش مصنوعی، تراشه‌های شبکه و دیگر چیپست‌های مورد نیاز در خطوط تولید شرکت Huawei را تولید می‌کند.

این شرکت تایوانی تصمیم داشت با هدف برآورده کردن نیاز غول چینی، به وسیله سرمایه‌گذاری 12 میلیارد دلاری، کارخانه‌ای جدید در آریزونا تاسیس کند، اما به نظر اکنون باید در این برنامه تجدید نظر کند. TSMC با توجه به قانون جدید ممنوعیت تجارت با هواوی دریافت سفارش جدید از این شرکت را متوقف کرده است، چرا که حتی در صورت تولید حق عرضه آن‌ها را نخواهد داشت.

سایر شرکت‌های سازنده تراشه، که در خط تولید آن‌ها از فناوری‌های متعلق به کشور آمریکا استفاده می‌شود، همانند TSMC حق همکاری با هواوی را ندارند. به عنوان نمونه باید به سامسونگ و Global Foundaries اشاره کرد.

هواوی پیش از این نیز با دردسرهای فراوانی در خطوط تولید محصولات مختلفش رو به رو شده بود و قانون جدید، کار را برایش سخت‌تر از قبل خواهد کرد. سال گذشته ممنوعیت همکاری گوگل و بزرگترین گوشی‌ساز چینی، این شرکت را مجبور به توسعه پلتفرم موبایل اختصاصی خود کرد. با وجود تلاش‌های هواوی، سیستم عامل هارمونی او اس هنوز به بلوغ نرسیده و این شرکت، گوشی های هوشمند اندرویدی جدیدش را بدون سرویس‌ها و برنامه‌های گوگل عرضه می‌کند. در مقایسه با جبران یک کمبود نرم افزار، به بن بست خوردن در تهیه قطعات سخت افزاری به مراتب دشوارتر است.

قانون جدید ممنوعیت تجارت با هواوی

مشکل قطع همکاری با گوگل سبب نشد هواوی در عرضه گوشی داخل چین، مهمترین بازار خود، به مشکل برخورد کند، اما قانون جدید ممنوعیت تجارت با هواوی حتی فعالیت‌های خانگی شرکت را نیز دچار مشکل خواهد کرد. بزرگترین شرکت گوشی‌ساز چینی اکنون مجبور است به شرکت‌های داخلی نظیر SMIC که از فناوری‌های تولید نیمه هادی ضعیف‌تری برای ساخت تراشه استفاده می‌کنند، رو بیاورد.

این دو شرکت پیشتر نیز همکاری داشتند. به عنوان نمونه تراشه‌های Kirin 710A به دست SMIC ساخته می‌شوند، اما چیپست نام برده در مقایسه با تراشه‌های کایرین TSMC به مراتب ضعیف‌تر است.

تاثیر قانون جدید ممنوعیت تجارت با هواوی بر شرکت‌های آمریکایی

کانال‌های فروش شرکت‌هایی مثل کوالکام و اپل در پی قانون جدید محدود خواهند شد. شرکت‌های سازنده تراشه زیادی از فناوری‌های متعلق به کمپانی‌های آمریکایی مثل KLA ،Lam Research و Applied Materials بهره می‌برند، در نتیجه هواوی حق انتخاب‌های بسیار کمی خواهد داشت.

کارشناسان نگران پاسخ چین به این اقدام به وسیله محدود کردن فعالیت شرکت‌های خود با آمریکایی‌ها هستند. فراموش نکنید غول‌های آمریکایی نظیر اپل، کوالکام و شرکت هواپیماسازی بوئینگ بیشتر کارخانه‌هایشان را در چین ساخته‌اند.

چنین تصمیمی از دونالد ترامپ بعید نبود. یکی از اهداف وی دستیابی به خودکفایی کامل در زمینه تولید محصولات نیمه هادی است. به این ترتیب شیوع یک بیماری نظیر ویروس کرونا در کشور چین، در فعالیت شرکت‌های آمریکایی مشکل ایجاد نخواهد کرد.

البته نباید از عواقب محصولات برچسب خورده به صورت “Made in USA” (ساخته شده در آمریکا) به جای چین چشم‌پوشی کرد. دلیل اصلی شرکت‌های آمریکایی برای تولید محصولاتشان در چین دستمزد پایین کارگر در این کشور است. با انتقال کارخانه‌ها به خاک آمریکا، هزینه‌های ساخت و در پی آن هزینه‌های نهایی محصولات افزایش پیدا خواهد کرد.

از زمان اعلام قانون جدید ممنوعیت تجارت با هواوی سهام شرکت‌های سازنده تراشه آمریکایی کاهش پیدا کرده است. به عنوان نمونه باید به کاهش 5 درصدی و 1.4 درصدی ارزش سهام کوالکام و اینتل در بورس آمریکا اشاره کرد. دلیل آن، تصور سرمایه‌گذاران به وابستگی زیاد این شرکت‌ها به بازارهای کشور چین برای کسب درآمد است.