وجود یک سیاره مشابه زمین در نزدیک‌ترین منظومه به ما تایید شد

وجود یک سیاره مشابه زمین در نزدیک‌ترین منظومه به ما تایید شد

دانشمندان به تازگی اعلام کرده‌اند که وجود یک سیاره مشابه زمین در منظومه آلفا قنطورس (Alpha Centauri) که نزدیک‌ترین منظومه به زمین بوده، تایید شده است؛ در بررسی این خبر مهم با ما همراه باشید.

وجود یک سیاره مشابه زمین در اطراف ستاره پروکسیما قنطورس (Proxima Centauri)، نزدیک‌ترین ستاره به سیاره ما تایید شد؛ گفته شده که محققان به کمک پیشرفته‌ترین و تازه‌ترین تجهیزات ستاره شناسی وجود این جرم آسمانی را تایید کرده‌اند. در ادامه با ما همراه باشید.

نام سیاره مورد نظر، پروکسیما بی (Proxima b) بوده و تیمی بین‌المللی از دانشمندان واقعی بودن آن را تایید کرده‌اند. آلخاندرو سوارز (Alejandro Suarez)، سرپرست تیم تحقیقاتی این کشف می‌گوید که تایید وجود این سیاره قدمی مهم در بررسی نزدیک‌ترین منظومه به زمین بوده و پروکسیما بی هم به عنوان یکی از مهم‌ترین سیاره‌های فراخورشیدی اطراف زمین شناخته می‌شود. مقاله تیم سوارز در ژورنال معتبر “Astronomy & Astrophysics” منتشر شده است.

کشف سیاره مشابه زمین

بررسی‌ها نشان می‌دهند که این سیاره مشابه زمین تقریبا 1.17 برابر زمین بزرگ بوده و در مدت زمان 11.2 روز، یک ‌بار به دور ستاره میزبان خود می‌گردد. نکته جالب اینجاست که پیش از این ابعاد پروکسیما بی بیشتر تخمین زده شده بود و همان‌طور که مایکل مایر (Michel Mayor)، برنده جایزه نوبل 2019 گفته، مشخص کردن چنین اطلاعات دقیقی در مورد سیاره فراخورشیدی مورد نظر شگفت‌انگیز و بی‌سابقه است.

مایر که جایزه نوبل فیزیک سال گذشته را از آن خود کرد، مقدمه‌چینی‌های علمی برای کشف اخیر را فراهم کرده بود. گفته شده که رسیدن به دقت اخیر از اطلاعات به دست آمده از پروکسیما بی بدون تلاش‌ها و دستاوردهای این دانشمند ممکن نبود.

این سیاره مشابه زمین برای اولین بار در سال 2016 توسط تجهیزاتی به نام «جستجوگر سرعت شعاعی سیارات با دقت بالا» یا همان هارپس (HARPS) در رصدخانه جنوبی اروپا در کشور شیلی کشف شده بود. هارپس که یک نوع طیف نگار مخصوص کشف سیاره‌های فراخورشیدی به حساب می‌آید، اطلاعات محدود و نه چندان دقیقی را در مورد پروکسیما بی به دانشمندان داده بود.

با این حال به کار گیری یک طیف نگار جدید با نام اسپرسو (ESPRESSO) که سه برابر از هارپس دقیق‌تر است، امکان تایید وجود پروکسیما بی را فراهم کرد و جزئیات اندازه و مدت زمان گردش آن را به ما نشان داد. دانشمندان در طول 17 سال گذشته با کمک طیف نگار هارپس تعداد بسیار زیادی سیاره فراخورشیدی را کشف کرده‌اند، اما وقت آن رسیده که با تجهیزات پیشرفته‌تری مانند اسپرسو که آن هم در رصدخانه شیلی قرار دارد، شکار سیاره‌های خارج از منظومه شمسی به سطح جدیدی برده شود.

وضعیت پروکسیما بی

با اینکه فاصله این سیاره مشابه زمین از ستاره پروکسیما قنطورس کم است و مدت زمان یک چرخش آن به دور ستاره بسیار کوتاه اندازه‌گیری شده، بررسی‌ها نشان می‌دهند که انرژی دریافتی پروکسیما بی از ستاره میزبان خود، هم‌اندازه میزان انرژی بوده که زمین از خورشید دریافت می‌کند. همین موضوع باعث هیجان ستاره شناسان و علاقه‌مندان شده و دانشمندان قصد دارند تا سیاره مورد نظر را از لحاظ توانایی میزبانی حیات مورد بررسی قرار دهند.

وجود یک سیاره مشابه زمین در نزدیک‌ترین منظومه به ما تایید شد

البته خبر بدی که احتمال پیدا کردن موجودات فضایی بر روی پروکسیما بی را کم می‌کند، میزان تشعشعات ایکسی بوده که ستاره پروکسیما قنطورس به اطراف خود ساطع می‌کند. بررسی‌ها نشان داده که در مقایسه با وضعیت زمین و خورشید، سیاره پروکسیما بی 400 برابر تشعشعات ایکس بیشتری را از ستاره میزبانش دریافت می‌کند.

چنین مسئله‌ای ما را به فکر فرو می‌برد و این سوال را به وجود می‌آورد که آیا اتمسفری در سطح این سیاره وجود دارد که از آن در برابر تشعشعات پروکسیما قنطورس محافظت کند؟

کریستوفر لویس (Christophe Lovis)، یکی از دانشمندانی که در پروژه اخیر سهیم بوده می‌گوید که نسل بعدی طیف نگارها که از طیف نگار اسپرسو هم پیشرفته‌تر هستند، می‌توانند جواب این سوال را مشخص کنند.

یکی از این طیف نگارهای فوق پیشرفته ریسترتو (RISTRETTO) نام دارد؛ گفته شده که منظومه پروکسیما قنطورس که با نام آلفا قنطورس شناخته می‌شود، تقریبا 4.2 سال نوری از زمین فاصله دارد. این کوتاه‌ترین فاصله یک منظومه از سیستم ستاره‌ای میزبان سیاره ما بوده، اما نکته مهم اینجاست که با استفاده از تجهیزات فضانوردی حال حاضر، چندین هزار سال طول می‌کشد تا بتوان وسیله‌ای را برای کاوش به آلفا قنطورس فرستاد.

بنابراین با وجود محدودیت‌های اکتشافات فضایی حال حاضر، بهترین راه برای مشخص کردن وضعیت سیاره مشابه زمین در منظومه اطراف ستاره پروکسیما قنطورس، استفاده از این طیف نگارها است.