امروز انویدیا در کنفرانس مطبوعاتی خود در نمایشگاه CES 2014 پرده از آخرین SoC تگرا برداشت که میتوان آن را یکی از تحولات صنعت بازی در ابزارهای قابل حمل عنوان کرد. انویدیا دمویی را در کنفرانس خود به نمایش گذاشت که در بردارندهی تصاویری از بازیهای توسعه داده شده توسط Unreal Engine 4 برای کنسولهای بازی و پیسی بود که روی تبلتی با چیپ تگرا K1 اجرا شده بود.
انویدیا در سیستم-روی-یک-چیپ جدید از 192 هستهی پردازشی کپلر بهره برده است. کمپانی انویدیا از معماری کپلر در آخرین نسخه پردازندههای گرافیکی این شرکت برای بهرهگیری در کامپیوترهای رومیزی استفاده کرده است. انویدیا برای نشان دادن قدرت پردازشی چیپ خود با اپیک همکاری میکند. مطمئنا علاقمندان به بازیهای رایانهای با تجربهی تواناییهای موتور Unreal Engine 4، بسیار شگفت زده خواهند شد. حاصل همکاری این دو کمپانی، آمادهسازی نمونههایی از بازیهای توسعهداده شده با استفاده از موتور Unreal Engine 4 است که روی تبلتی با قلب تپندهی تگرا K1 اجرا میشود.
تگرا K1 به چه میزان قدرتمند است؟ تیماسوینی، مدیرعامل و مؤسس اپیک پاسخ این سوال را داده است.
میتوان تمامی بازیهای رایانهای را که برای پیسیها و آخرین نسل از کنسولهای بازی ارائه میشوند، با استفاده از چیپ تگرا K1 اجرا کرد. براساس پیشبینیهای انجام شده، انویدیا با ارائهی آخرین چیپ خود، فاصله بین کارایی و بهرهوری را در ابزارهای قابل حمل و پیسیها و کنسولهای بازی به مقدار زیادی کاهش داده است بطوریکه میتوان فاصلهی موجود را نادیده گرفت.
این ویژگی که در ویدئوی ذیل نیز به آن پراخته شده است، تنها ویژگی معماری کپلر نیست. انویدیا علاقمندان به بازیهای رایانهای را در حوزههای دیگری نیز در نظر گرفته است که میتوان از جملهی آن به G-Sync اشاره کرد. G-Sync را میتوان نسخهی بروزشده و تقویت شدهی V-Sync عنوان کرد که برای رفع مشکل رفرش ناقص صفحهنمایش ایجاد شده است. معمولا گیمرهای حرفهای بهدلیل مشکلات ایجاد شده در اثر فعال بودن ویژگی V-Sync، مخصوصا زمانی که نرخ فریم کارتگرافیک از مانیتور کمتر باشد، V-Sync را غیرفعال میکنند. G-Sync نرخ 0 فریم بر ثانیهای را که اغلب مانیتورها با آن کار میکنند، با نرخ فریمی که در اثر صحنههای متفاوت بازیها کم و زیاد میشود، همگون میکند و از اینرو دیگر شاهد بروز مشکلاتی همچون چند تکهشدن تصویر یا کندی رفرششدن تصویر نخواهیم بود. این ویژگی، کاربران ابزارهای غیر همراه همچون کامپیترهای شخصی را هدف قرار داده است.
منبع : phonearena
Nvidia Tegra K1 runs full-on Unreal Engine 4 on a tablet (video demonstration)
The Nvidia Tegra K1 is a big deal first and foremost for mobile gaming. The K1 features an impressive 192-core Kepler GPU, a desktop-class graphics chip, and to fully show its potential Nvidia teamed up with Epic Games for a demonstration. Gamers will be excited to see the full-on Unreal Engine 4, the graphical engine driving some of the latest PlayStation 4 games, running on a reference design Nvidia tablet.How powerful is the Tegra K1 then? “You can take absolutely anything that runs on PC or a high-end console and run it on a Tegra hardware. From here onward I think we’re going to see performance and feature gap between mobile and PC and high-end gaming continue to narrow to the point where the differences between the platforms really blur,” Tim Sweeney, Epic Games, Founder and CEO, explained.This is not the first impressive demo of Kepler we’re saying, but it’s a very convincing one, with a real-world game engine. Nvidia has taken care of gamers with one more software feature called G-Sync. G-Sync aims to basically be an improved V-Sync that avoids the occasional stuttering and screen tearing that forces many professional gamers to actually turn off V-Sync. Simply put, G-Sync synchronizes the 60 hertz output of most monitors with the varying framerate of games (intense fights can lead to low single-digit frame-rates while in other situations games run at more than 100 fps), minimizing lag along the way. This is a feature, though, that seems mostly targeted at non-mobile form factors.What should really give you a good idea of the Tegra K1, however, is the actual demo, so with no further ado, watch it right below.