هر آنچه که از مراسم 18 اسفند اپل انتظار داریم

همانطور که پیش تر به اطلاع شما رساندیم ، اپل دوشنبه همین هفته میزبان مراسمی با محوریت معرفی ساعت هوشمند اپل واچ است.اما این مراسم تنها به معرفی Apple Watch ختم نمی شود و انتظار می رود که برخی سرویس ها و محصولات دیگر اپل نیز در این رویداد معرفی گردند.

از سال قبل که «اپل واچ» در کنار آیفون‌های جدید معرفی شد، سؤال‌های بسیاری پیرامون نخستین دستگاه پوشیدنی اپل در اینترنت و محافل بحث و بررسی مطرح شده است. دوشنبه این هفته، اپل مراسم ویژه ای را برای بررسی و انتشار اطلاعات کامل اپل واچ برگزار خواهد کرد.

اپل واچ نخستین محصول از رده کاملا جدیدی است که بعد از مرگ استیو جابز توسط اپل معرفی می‌شود و در ثانی اولین دستگاه کاملا جدیدی هست که بعد از آیپد سال 2011 توسط اپل معرفی می‌شود. بنابراین شاید این مراسم مهم‌ترین مراسمی باشد که اپل در سال جاری برگزار خواهد کرد. علاوه بر اپل واچ، پیشبینی شده که اپل در این مراسم از مک‌بوک جدید، آپدیت iOS و… نیز اطلاعاتی را با طرفداران دو آتشه خود در میان بگذارد.

اگر موافق باشید مهم‌ترین مواردی را که ممکن است در این مراسم مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد، بررسی کنیم.

قیمت اپل واچ و زمان فروش

میدانیم که قیمت اپل واچ از 349 دلار آغاز می‌شود، اما هنوز قیمت دیگر مدل‌های اپل واچ مشخص نشده است. با توجه به شواهد موجود و توجه به مشخصات مدل‌های اپل واچ، احتمالا به قطع بتوان این قیمت را برای مدل «اسپورت» (Sport) اپل واچ دانست. این مدل دارای یک بدنه آلومنیومی و بند آلیاژی چرمی است که در بیشترین حجم نسبت به دیگر مدل‌ها تولید خواهد شد.

apple-watch-1

ممکن است حتی چند کانفیگ متفاوت از اسپورت نیز وجود داشته باشد، ولی هنوز نمی‌توان از طرح و برنامه‌های اپل برای فروش تمام این مدل‌ها صحبت کرد. تمامی اپل واچ‌ها در دو سایز متفاوت صفحه نمایش عرضه می‌شوند. ابهامات در مورد چگونگی فروش این مدل‌های کوچک و بزرگ نیز خود سوالی بزرگ است؛ شاید بتوان از جهاتی مدل کوچک‌تر را برای خانم‌ها و مدل بزرگ‌تر را برای آقایان دانست، اما اپل هیچگاه ساعت‌هایش را با چنین تقسیم‌بندی مشخص نخواهد کرد.

حتی با وجود این ابهامات، هنوز هم سؤالات بسیار دیگری مطرح می‌شود. نخست اینکه مدل استاندارد استیل ضدزنگ اپل واچ چه قیمتی خواهد داشت. «جان گروبر» که سابقه خوبی در انتشار جزئیات محصولات اپل دارد، ماه گذشته در مقاله ای در وبسایت Daring Fireball نوشته بود که مدل استاندارد اپل واچ قیمتی حدودا 1000 دلاری خواهد داشت. وی اعتقاد دارد که این قیمت از 700 دلار آغاز می‌شود، اما با توجه به بند ساعت، تا 1000 دلار هم خواهد رسید.

apple-watch-3

سؤال مهم دیگری که مطرح است، قیمت اپل واچ ادیشن (Apple Watch Edition) طلایی 18 قیراط است. گروبر می‌گوید که قیمت این مدل ممکن است بین 10 هزار دلار تا 20 هزار دلار قرار گیرد (با توجه به بندی که برای آن انتخاب می‌کنید.)

«مارکو آرمنت»، یکی از توسعه دهندگان iOS نظر دیگری دارد و می‌گوید که قیمت آن احتمالا حول و حوش 5 هزار دلار خواهد بود. هر کدام از این حدس و احتمالات که صحیح باشد، می‌توان با اطمینان این مدل از اپل واچ را یکی از گران‌ترین محصولات تولید شده اپل دانست.

تیم کوک مدتی قبل اعلام کرد که اپل واچ از ماه آوریل وارد بازار می‌شود. روز دوشنبه مشخص خواهد شد که دقیقا چه روزی این عرضه آغاز می‌شود.

بندها و لوازم جانبی

«جانی آیو» مدیر بخش طراحی اپل در مصاحبه با «نیویوکر» گفته بود که “ساعت مثل گوشی هوشمند نیست که شباهت آن‌ها به هم مورد قبول مصرف کنندگان قرار گیرد.” بنابراین شخصی سازی اپل واچ از بزرگ‌ترین اهداف اپل در عرضه موفق اپل واچ است. انتخاب بند دلخواه یکی از مهم‌ترین المان‌های این شخصی سازی است.

apple-watch

اپل در مراسم معرفی سال قبل اپل واچ تعدادی بند زیبا معرفی کرد، اما در مراسم این هفته جزئیات دقیق‌تر شامل انواع مختلف، قیمت و تناسب هر کدام از آن‌ها با مدل‌های مختلف اپل واچ را خواهیم شنید. به نظر می‌رسد که مدل‌های اسپورت همگی در همان مرحله نخست برای فروش در دسترس باشند. اما ممکن است شرایط برای مدل‌های چرمی و فلزی اندکی متفاوت باشد.

apple-watch-5

گمانه‌زنی‌هایی هم در مورد بندهای متفرقه (Third Party) تولیدی دیگر کمپانی‌هاست. اپل معمولا در مورد لوازم جانبی دیگر کارخانه‌ها صحبتی نمی‌کند، اما اطمینانی نیز وجود ندارد و شاید در مراسم این هفته اطلاعاتی از اپل در این مورد بشنویم. وبسایت TechCrunch از تولید بندهایی توسط دیگر کارخانه‌ها کرده بود که می‌توانند با ساعت تعامل داشته باشند. این قابلیت شاید در مدل‌های آینده اپل واچ در نظر گرفته شود، اما به گفته 9to5Mac مدل‌های اولیه چنین امکانی نخواهند داشت.

apple-watch-2

به هر صورت اپل تصمیم به صحبت پیرامون لوازم جانبی داشته باشد یا نه، گسترده وسیعی از این لوازم سر از بازار در می‌آورند. شاید یک بند تعاملی نیز یکی از آن‌ها باشد!

اپلیکیشن های اپل واچ

اپل در مراسم سال قبل تعدادی اپلیکیشن مخصوص اپل واچ را معرفی کرد، اما حالا حدود چهار ماه از انتشار ابزار لازم برای توسعه نرم افزارهای این گجت پوشیدنی می‌گذرد و قطعا توسعه‌دهندگان و البته اپل با دست پُر در این مراسم حضور خواهد داشت. ممکن است حتی تعدادی از شرکای بزرگ اپل در این مراسم حاضر شوند و به تشریح برنامه‌های تولیدی‌شان برای اپل واچ بپردازند. خود اپل هم قطعا برنامه‌های جدیدی را برای حضار تشریح خواهد کرد.

apple-watch-hands-on-sg19

در کنار معرفی اپلیکیشن ها، اپل باید از تغییرات App Store و چگونگی قرار دادن این اپلیکیشن ها در آن نیز توضیحاتی ارائه کند. بعید به نظر می‌رسد تغییر عمده ای در فروشگاه اپلیکیشن کنونی اپل مشاهده شود، اما به هر صورت اپلیکیشن های اپل واچ جایگاهی ویژه به خود اختصاص خواهند داد. در احتمالی خفیف ممکن است حتی شاهد معرفی یک Watch App Store نیز باشیم.

iOS 8.2

iOS-82-main

اپل واچ بدون آیفون نمی‌تواند فعالیت چندانی داشته باشد، بنابراین ابتدا آیفون باید قابلیت پشتیبانی از این ساعت را به دست بیاورد. این قابلیت در نسخه 8.2 سیستم عامل iOS گنجانده شده که یک اپلیکیشن همراه اپل واچ برای آیفون نیز در خود دارد. تنظیمات اپل واچ و همچنین دریافت اطلاعات مهم از ساعت، مهم‌ترین ویژگی این برنامه خواهد بود. همچنین باید انتظار رفع خطاها و امکانات بیشتری برای اپل واچ را داشته باشیم.

مک‌بوک جدید

پس از مدت طولانی انتظار، اپل تصمیم به معرفی یک مک‌بوک کاملا جدید دارد و به نظر می‌رسد مراسم این هفته بهترین زمان باشد. مک‌بوک جدید اپل نسل جدیدی برای مک‌بوک ایر خواهد بود که دارای وزنی سبک‌تر، ضخامتی باریک‌تر و صفحه نمایشی به مراتب بهتر است.

وبسایت 9to5Mac در ماه ژانویه گزارش داده بود که لپ‌تاپ یادشده دارای صفحه نمایشی 12 اینچی است که در کنار مدل 11 و 13 اینچی کنونی جای خواهد گرفت. انتظار می‌رود که مدل جدید نخستین لپ‌تاپی از اپل باشد که دارای فن نخواهد بود که علت آن را حضور پردازنده Core M اینتل می‌دانند. به گفته «وال استریت ژورنال» این مک‌بوک بین آوریل تا ژوئن فروش خود را آغاز می‌کند. روز دوشنبه زمان خوبی برای صحبت در مورد این لپ‌تاپ است.

apple-watch-4

انتظار معرفی آیپد بزرگ‌تر، اپل تی‌وی جدید و یا سرویس استریمینگ موسیقی را نداشته باشید.

بزرگ‌ترین تبلت اپل که گفته می‌شود تولید آن در ماه سپتامبر آغاز می‌شود، احتمالا جایی در مراسم روز دوشنبه نخواهد داشت. این دستگاه هم‌اکنون مراحل طراحی خود را می‌گذراند و اگر در ماه سپتامبر تولید خود را آغاز کند، باید در بازه زمانی اکتبر/نوامبر شاهد معرفی آن به بازار باشیم.

در مورد تولید یک دستگاه گیرنده تلویزیون جدید هیچ خبر و یا جزئیاتی در دست نیست، اما تأکید چندباره «تیم کوک» بر قدیمی بودن اینترفیس تلویزیون‌های جدید نشان از جدیت اپل در این مسیر دارد. ولی مراسم روز دوشنبه به حدی مهم است که یک Apple TV کاملا جدید در آن جایی نخواهد داشت. شاید مراسمی در پاییز زمان خوبی برای اپل تی‌وی جدید باشد.

apple-watch-5

اپل سرویس استریمینگ موسیقی «بیتس» (Beats) را در اختیار دارد. این شرکت گفته که قصد دارد این سرویس را با «آیتیونز» خود ادغام کند. انتشار محصول نهایی نزدیک است، اما آخرین گزارش رسیده از سوی 9to5Mac نشان از معرفی و رونمایی رسمی از آن در ماه ژوئن و کنفرانس توسعه دهندگان اپل دارد.

راستی منتظر خودروی اپل نیز نباشید! اگر همه چیز دست به دست هم دهد یک دهه دیگر شاهد رونمایی از آن نیز خواهیم بود…

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*