اولین بازمانده از بیماری ایدز در اثر ابتلا به سرطان درگذشت

اولین بازمانده بیماری ایدز در اثر ابتلا به سرطان درگذشت

تیموتی ری براون (Timothy Ray Brown) به عنوان اولین بازمانده بیماری ایدز در جهان شناخته می‌شود؛ اخیرا خبر رسیده که این نماد توانایی بشر در شکست ویروس اچ آی وی در اثر ابتلا به سرطان در گذشته است.

اولین بازمانده بیماری ایدز با نام تیموتی ری براون (Timothy Ray Brown) شناخته می‌شود که حدودا یک دهه پیش، به عنوان اولین کسی که به صورت کامل از شر ویروس اچ آی وی (HIV) خلاص شد، نامش را در تاریخ به ثبت رساند. براون در دنیای پزشکی با نام «بیمار برلین» هم شناخته می‌شد و جامعه جهانی از او به عنوان نمادی برای نمایش توانایی بشر در شکست ایدز یاد می‌کرد. متاسفانه خبر رسیده که این شخص به تازگی در مبارزه با بیماری سرطان شکست خورده و جان خود را از دست داده است.

وجود این شخص به ده‌ها میلیون مبتلا به ایدز در سراسر جهان امید می‌داد که این بیماری پایان مسیر نبوده و بشر موفق به شکست آن شده است. متاسفانه گفته شده که براون در ماه‌های آخر زندگی خود دائما با بیماری سرطان خون دست و پنجه نرم می‌کرد و در منزلش در کالیفرنیای آمریکا تحت مراقبت متخصصان بود.

انجمن بین‌المللی ایدز (IAS) پس از انتشار خبر مرگ اولین بازمانده بیماری ایدز به خانواده و نزدیکان براون ابراز تسلیت کرده است. از طرف این انجمن اعلام شده جامعه جهانی به براون و پزشکش، گرو هاتر (Gero Hutter) مدیون بوده، چرا که این دو نفر در را برای خلاص شدن از شر ویروس اچ آی وی به روی پزشکان سراسر دنیا باز کردند و به همه ثابت کردند که این بیماری شکست‌ناپذیر نیست.

اولین بازمانده بیماری ایدز

اولین بار در سال 1995 بود که براون به هنگام تحصیل در آلمان متوجه شد که به ویروس اچ آی وی آلوده شده و ده سال بعد هم پزشکان تشخیص دادند که این شخص به سرطان خون مبتلاست. برای درمان سرطان براون، پزشکان در دانشگاه آزاد آلمان سلول‌های بنیادی یک اهدا کننده خاص را به بدن این بیمار وارد کردند. اهدا کننده مورد نظر به واسطه نوعی جهش ژنتیکی به صورت طبیعی قادر بود تا در مقابل ویروس اچ آی وی مصون باشد و پزشکان هم امیدوار بودند که با گرفتن سلول‌های بنیادی اهدا کننده مورد نظر هر دو بیماری ایدز و سرطان براون را درمان کنند.

اولین بازمانده از بیماری ایدز در اثر ابتلا به سرطان درگذشت

تیموتی براون

در طی دو عمل جراحی خطرناک و دردناک، بالاخره دانشمندان خبر خوشحال کننده موفقیت براون در شکست هر دو بیماری را در سال 2008 اعلام کردند و در آن زمان بود که این شخص به عنوان اولین بازمانده بیماری ایدز شناخته شد.

البته در سال 2008 جامعه پزشکی برای مخفی نگه داشتن هویت براون، او را با نام بیماری برلین خطاب می‌کرد، اما دو سال پس از این اتفاق بود که براون تصمیم گرفت تا با افشای هویت خود، به عنوان نمادی از مبارزه در مقابل ویروس مرگبار اچ آی وی، در مورد ایدز به جهانیان اطلاع‌رسانی کند.

براون از آن زمان تاکنون در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های مختلف شرکت می‌کرد و بنیاد خیره خودش را راه‌اندازی کرد؛ در یکی از مصاحبه‌های سال 2012 براون گفته بود که خلاص شدن از شر بیماری ایدز شگفت‌انگیز بوده و او سند زنده‌ای از توانایی بشر برای شکست این بیماری مرگبار سیستم ایمنی است.

او یک قهرمان بود

ده سال پس از خلاصی کامل براون از بیماری ایدز، دومین بازمانده اچ آی وی، با نام «بیمار لندن» خبرساز شد و دانشمندان اعلام کردند که این شخص هم با گذراندن فرآیند درمانی مشابه براون، کاملا از بیماری ایدز پاک شده است. بیمار لندن هم‌اکنون هیچ اثری از ویروس اچ آی وی در بدنش ندارد و در کمال شگفتی باید گفت که در آگوست گذشته، یک زن کالیفرنیایی هم به صورت کامل از بیماری ایدز پاک شده بود. دانشمندان اعلام کرده‌اند که زن کالیفرنیایی مورد نظر اولین بازمانده بیماری ایدز بوده که بدون گذراندن فرآیند درمانی پیوند مغز استخوان، ویروس اچ آی وی را شکست داده است.

شارون لوین (Sharon Lewin)، رئیس انجمن بین‌المللی ایدز از براون به عنوان قهرمانی شجاع یاد کرده که در جهت آگاهی‌رسانی در مورد ویروس مرگبار اچ آی وی و مبارزه با بیماری ناشی از آن تلاش بسیاری کرده بود. لوین می‌گوید که جامعه علمی با امید به اینکه روزی بتوان روشی ساده و در دسترس را برای درمان ایدز پیدا کرد، نام و یاد تیموتی براون را زنده نگه می‌دارد. روش‌هایی مانند ویرایش ژنتیکی یا تکنیک‌های بهبود وضعیت سیستم ایمنی بدن که جان ده‌ها میلیون مبتلا به ایدز را در سراسر دنیا نجات خواهند داد.