ماجرای اهدای کبد تیم کوک به استیو جابز !

اهالی دنیای فناوری به خوبی استیو جایز را می شناسند ، یکی از مشهورترین نوآوران تاریخ تکنولوژی که شخصیتی که هرگز از یادها فراموش نخواهد شد.اکنون نزدیک به 4 سال از مرگ وی گذشته اما همچنان اطلاعات،مقالات کتابهایی از جنبه های مختلف دوران زندگی وی منتشر می گردد.اما آخرین کتابی که از وی به رشته تحریر در آمده ، پرده از رازهایی برداشت است که بسیار جالب به نظر می رسند.

کتاب Becoming Steve Jobs: The Revolution of a Reckless Upstart Into A Visionary Leader که توسط برنت شلندر (B. Schlender) و ریک تیتزلی (R. Tetzeli) نوشته شده ، تغییرات و تحولات زندگی استیو جابز در کمپانی اپل تا زمان مرگش را روایت می‌کند. این کتاب هم اکنون در وبسایت آمازون برای پیش‌فروش عرضه شده و اواخر همین ماه راهی بازارهای فروش خواهد شد.

چند روز قبل آمازون به اشتباه بخش‌های مهمی از این کتاب را به شکل پیش‌نمایش در وبسایت خود قرار داده بود. اگرچه آمازون به فاصله کوتاهی این پیش‌نمایش را حذف کرد، اما وبسایت های مختلفی توانستند آن را مطالعه کنند و بخش‌های مهمی از آن را در اینترنت منتشر کنند.

بخشی از این کتاب به تیم کوک و مکالمات وی با استیو جابز برای عمل پیوند کبد اختصاص داده شده است:

تیم کوک دانسته بود که گروه خونی وی با جابز یکسان است. وی شروع به تحقیقات کرد و فهمید که می‌توان بخشی از کبد یک فرد زنده را به یک فرد مورد نیاز عمل پیوند کبد منتقل کرد. هر سال 6000 عمل پیوند کبد در آمریکا اجرا می‌شود و شانس موفقیت برای اهداکننده و گیرنده بسیار بالاست. کبد قادر است خود را بازسازی کند؛ چه تکه باقی مانده در بدن فرد اهداکننده و چه تکه موجود در بدن فرد گیرنده قادر به رشد و تکمیل خود است.

اما جابز از دریافت این پیوند خودداری کرد. تیم کوک در این‌باره می‌گوید:

استیو قبل از اینکه حتی این پیشنهاد را بدهم آن را رد کرد. وی گفت که به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهم. اصلا این کار را نمی‌کنم.

کوک ادامه می‌دهد:

من به وی گفتم که استیو من در سلامت کامل هستم و تست‌های پزشکی هم آن را تأیید می‌کند. می‌توانم این کار را انجام دهم و قرار هم نیست که خودم را در ریسک بزرگی قرار دهم. مشکلی برایم پیش نمی‌آید. او حتی در مورد حرف من فکر هم نکرد و صریح گفت که این کار را نمی‌کنم! این گفتگوی ما زمانی بود که شرایط بیماری وی بسیار بد بود. استیو در کل دوران کاری چهار یا پنج بار سر من داد زد و این یکی از آن‌ها بود.

بر اساس کتاب زندگی نامه جابز که توسط والتر آیزاکسون نوشته شده، استیو جابز برای عمل پیوند کبد به «ممفیس» سفر می‌کند. جابز با این پیوند کبد توانست تا دو سال دیگر به زندگی خود ادامه دهد.

بخش دیگری از کتاب به ایده طراحی یک تلویزیون توسط اپل اشاره دارد. بر اساس این کتاب جابز در اواخر دهه 90 میلادی به جانی آیو، مسئول بخش طراحی اپل می‌گوید:

از تلویزیون خوشم نمی‌آید. اپل هرگز دوباره یک تلویزیون نخواهد ساخت.

این کتاب ماه آینده وارد بازار می‌شود و فعلا در مورد دلیل چنین اظهارنظری از سوی جابز اطلاعی در دست نیست، اما وبسایت Fast Company می‌گوید که جابز در بیستمین سالگرد معرفی مکینتاش با آیو صحبت می‌کرده که می‌توان آن را یک دستگاه تلویزیون نیز فرض کرد.

این نخستین باری نبود که جابز از دستگاه‌های تلویزیون یاد کرد. بعدها در کتابی به نام Haunted Empire: Apple After Steve Jobs نقل‌قولی اینچنینی از جابز آورده شده است:

کسب و کار تلویزیون بسیار بد است. تلویزیون فروش بالایی ندارد و سود آن هم اصلا خوب نیست.

ولی جالب است که جابز در کتاب آیزاکسون دیدگاه کاملا متفاوتی دارد. آیزاکسون در کتاب خود می‌نویسد:

وی بسیار مشتاق بود همان کاری را که با کامپیوترها، پخش کننده‌های موسیقی و تلفن‌ها کرد با تلوزیون ها نیز انجام دهد؛ یعنی آن‌ها را ساده و زیبا طراحی کند.” جابز به آیزاکسون گفته بود که “تلویزیون آینده ساده‌ترین رابط کاربری را خواهد داشت. من بالاخره راز آن را کشف می‌کنم.

تیم کوک نیز در این سال‌ها اینترفیس و رابط کاربری تلویزیون‌های کنونی را بارها با کنایه خطاب کرده است. وی رابط کاربری تلویزیون‌ها را مربوط به دهه 70 میلادی می‌داند که نیاز به تغییر جدی دارد. آخرین پیشبینی‌ها از معرفی جدیدترین دستگاه تلویزیونی اپل در پاییز سال جاری حکایت دارد.

آخرین بخش لو رفته از جدیدترین کتاب زندگی نامه جابز به نفرت وی از گوگل اختصاص دارد. ظاهرا جابز چنان از گوگل متنفر بوده که از پیوستن یکی از دوستان نزدیکش به هیئت مدیره گوگل جلوگیری کرده بود.

به نقل از این کتاب، مدیرعامل دیزنی، «باب ایگر» (B. Iger) پیشنهاد حضور در هیئت مدیره گوگل را تنها به واسطه دوستی‌اش با استیو جابز و درخواست وی نپذیرفته است. در کتاب نوشته شده است:

رابطه جابز با ایگر چنان قوی بوده که وی از ایگر می‌خواهد به هیئت مدیره اپل ملحق شود. که البته ایگر به دلایل موجه نمی‌تواند به اپل بپیوندد. در واقع به خاطر رابطه ای که با یکدیگر داشتند، ایگر دعوت سرگی برین، لری پیج و اریک اشمیت را نیز برای ملحق شدن به گوگل نمی‌پذیرد. جابز به ایگر گفته بود که اگر به گوگل برود او حسودی خواهد کرد.

ایگر همچنین در کتاب می‌گوید که به لبراتوار مخفی طراحی جانی آیو نیز دسترسی داشته است؛ محلی که آن‌ها در مورد ایده‌های مختلف بحث و تبادل نظر می‌کرده‌اند. در یکی این بحث‌ها، آن‌ها در مورد خرید یاهو نیز صحبت کرده‌اند. ایگر در کتاب می‌گوید:

ما در مورد خرید شرکت‌ها با یکدیگر حرف می‌زدیم. در مورد خرید یاهو نیز با یکدیگر بحث کردیم.

منبع : 9to5mac

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. واقعا خیلی ناراحت کنندس که دیگه استیو جابز نیست
    اپل به دلیل نبود اسنیو جابز خیلی افت کرد