واکسن کرونا

رئیس انستیتو پاستور از تولید ۷ میلیون دوز واکسن کرونا از مهر و آبان خبر داد

رئیس انستیتو پاستور اعلام کرد اگر واکسن کرونا مشترک ایران-کوبا توسط وزارت بهداشت تایید شود، می‌توانیم از مهر و آبان حدود 6 تا 7 میلیون دوز از این واکسن را در ماه تولید کنیم.

دکتر علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور در خصوص وضعیت توسعه واکسن مشترک کرونا ایران-کوبا با اشاره به این که انستیتو پاستور ایران در تولید واکسن دارای قدمت 100 ساله است بیان کرد این واکسن در 8 شهر کشور از جمله در استان مازندران در دو شهر ساری و بابل، اصفهان، یزد، کرمان، استان هرمزگان و بندرعباس، همدان و زنجان در حال گذراندن فاز سوم آزمایش بالینی است. وی افزود این واکسن در هر شهر روی 3 هزار داوطلب مورد آزمایش قرار می‌گیرد و به طور کلی در فاز سوم، این واکسن کرونا روی 24 هزار داوطلب تست خواهد شد.

رئیس انستیتو پاستور در ادامه بیان کرد در پایان خردادماه نتایج اولیه این آزمایش بالینی تهیه می‌شود که پس از تایید نتایج اولیه توسط وزارت بهداشت و سازمان و غذا و دارو، فاز تولید انبوه را آغاز خواهیم کرد. وی افزود هرچند در حال حاضر نیز مقدمات تولید انبوه این واکسن را آماده کرده‌ایم تا پس از تایید حدود 1 میلیون دوز را تولید و در اختیار وزارت بهداشت قرار دهیم. طبق اعلام بیگلری تولید این واکسن پس از یک ماه اول و بعد از دریافت تاییدیه‌ها شروع خواهد شد، اما در ماه‌های نخست ظرفیت تولید کم بوده و سپس به شکل پلکانی افزایش پیدا خواهد کرد.

تولید حداقل 6 تا 7 میلیون دوز واکسن کرونا در ماه

بیگلری در خصوص جزئیات تولید این واکسن اظهار کرد:

طبق برنامه‌ریزی‌ها پیش‌بینی می‌کنیم اگر از تیرماه به تایید کامل برسیم، بتوانیم هر ماه یک میلیون دوز به تولید اضافه کنیم و در نهایت مهر و آبان حداقل ۷-۶ میلیون دوز را در ماه به تولید برسانیم. البته اگر شرایط اضطرار باشد می‌توانیم این ظرفیت تولید را بیشتر کنیم. این برنامه‌ریزی‌ها تماما منوط به این است که فاز سوم کارآزمایی بالینی توسط کارشناسان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مورد قبول قرار بگیرد.

رئیس انستیتو پاستور ایران در ادامه تزریق یادآور را یکی از ویژگی‌های مهم این واکسن کرونا دانست و بیان کرد پس از 8 ماه یادآور تزریق خواهد شد تا سیستم ایمنی را پایدار نگه دارد، تقریبا این اولین واکسنی محسوب می‌شود که برای آن یادآور نیز طراحی شده است. بیگلری تاکید کرد یادآور این واکسن باعث می‌شود سیستم ایمنی تحریک شده و ماندگاری آن افزایش پیدا کند. وی افزود هنگامی که دوز یادآور تزریق می‌شود، پایداری یا افزایش سطح ایمنی به حدود 100 درصد می‌رسد.