داروهای لاغری هیچ کمکی به شما نمی‌کنند

داروهای لاغری هیچ کمکی به شما نمی‌کنند

دانشمندان با انجام تحقیقاتی گسترده به اطلاعات جالبی در مورد داروهای لاغری و قرص‌هایی که به منظور کاهش وزن به فروش می‌رسند، دست یافته‌اند.

داروهای لاغری بی‌تاثیر هستند؛ این بخشی از نتیجه‌گیری تحقیقی بوده که با کنار هم گذاشتن نتایج 121 پژوهش که در شانزده سال گذشته در این رابطه انجام شده‌اند، اطلاعات جالب‌توجهی در رابطه با مکمل‌های غذایی کاهش وزن در اختیار مخاطبان قرار داده است.

از آنجایی که در عصر حاضر موضوع کاهش وزن اهمیت زیادی در تصور مردم از داشتن ظاهری زیبا دارد، قرص‌ها و داروهای زیادی در بازار وجود دارند که وعده لاغری در مدت زمانی بسیار کوتاه را به خریدار می‌دهند. از طرف دیگر بسیاری از ما به دلیل مشکلات سلامتی گوناگون و به منظور جلوگیری از بروز بیمارهای مختلف دنبال کم کردن وزن خود هستیم و در حالی که میانبر زدن در کارها برای ما انسان‌ها موضوع جذابی بوده، از مدت‌ها پیش قرص‌های لاغری بازار داغی داشته‌اند.

واقعا اگر می‌شد با مصرف داروهای شیمیایی و یا ترکیبات گیاهی، در عرض چند روز و بدون دردسر خاصی چندین کیلوگرم لاغر شد، موضوع چاقی و اضافه وزن دغدغه بسیاری از انسان‌های عصر حاضر نبود. با این وجود می‌توان گفت که برخورداری از اندامی زیبا و متناسب بدون زحمت به دست نمی‌آید و پژوهش‌های جدیدی که در این رابطه انجام شده‌اند هم به ما می‌گویند که شواهدی برای اثبات کارایی داروهای لاغری گیاهی وجود ندارد.

تاثیرات داروهای لاغری

یکی از این پژوهش‌ها در قالب دو مقاله مجزا، به زودی در کنگره چاقی اروپا ارائه خواهد شد. این پژوهش تحقیقات شانزده سال گذشته در مورد تاثیرات محصولات کاهش وزن را کنار هم گذاشته و با بررسی اطلاعات مربوط به بیش از 10 هزار بزرگ‌سال داوطلب، به این نتیجه رسیده که داروهای مورد نظر تاثیر قابل اثباتی ندارند.

داوطلبان مورد نظر در قالب تحقیقات گوناگون، به گروه‌هایی تقسیم شده بودند که به برخی از آن‌ها دارونما داده شده بود. از این طریق دانشمندان می‌توانستند تاثیرات روانی داروهای لاغری را مشخص کرده و به جواب این سوال برسند که آیا استفاده از محصولات گیاهی کاهش وزن در مقابل استفاده از دارونما، واقعا وزن افراد را کم می‌کند یا خیر؟

داروهای لاغری هیچ کمکی به شما نمی‌کنند

مکمل‌ها و داروهای مورد نظر معمولا بدون نیاز به نسخه پزشک، در داروخانه‌ها و مغازه‌های مختلف قابل دسترسی هستند و عمدتا ادعا می‌شود که مصرف این محصولات به کاهش وزن کمک می‌کند. با این وجود کمتر پیش می‌آید که صحت این ادعاها ثابت شوند. برخی از ترکیبات و داروهای گیاهی که با این ادعاها به فروش می‌رسند شامل چای سبز، میوه‌های گرمسیری، افدرا، گارسینیا کامبوجیا، یربا میت، ریشه شیرین‌بیان و موارد دیگر می‌شوند.

نیاز به انجام تحقیقات بیشتر

دانشمندان می‌گویند که طبق آمار غیر رسمی جمع‌آوری شده، برخی از ترکیبات مورد نظر به شکل قابل توجهی به لاغری کمک می‌کنند؛ با این حال کنار هم گذاشتن نتایج 121 پژوهش مختلف در رابطه با تاثیرات داروهای لاغری نشان داده که به صورت کلی کارایی این ترکیبات قابل اثبات نیست. از طرف دیگر محققان اظهار کرده‌اند که تاثیرات بلند مدت استفاده از برخی ترکیبات به فروش رسیده برای کاهش وزن، هنوز مشخص نبوده و نمی‌توان با اطمینان گفت که سلامت مصرف کنندگان در درازمدت از این طریق به خطر نمی‌افتد.

اریکا بسل (Erica Bessell)، سرپرست تحقیق اخیر می‌گوید که داروهای گیاهی و ترکیبات شیمیایی لاغری در نگاه اول به عنوان راه‌حلی سریع و جذاب به نظر می‌رسند، با این حال مخاطبان باید بدانند که اطلاعات چندانی در مورد این محصولات در دست نیست. به گفته بسل تحقیقات بسیار محدودی روی برخی از محصولات مورد نظر انجام شده و داده‌های چندانی در مورد تاثیرات درازمدت آن‌ها وجود ندارد.

از طرف دیگر، به گفته بسل برخی از پژوهش‌های انجام شده مطابق با استانداردهای پژوهش‌های علمی نیستند و حتی ترکیب دقیق داروهای لاغری مورد بررسی در آن‌ها هم ذکر نشده است. رشد بی‌سابقه صنعت محصولات کاهش وزن و افزایش تقاضای مردم برای مصرف این محصولات نشان می‌دهد که نیاز شدیدی به انجام تحقیقات بزرگ‌تر و گسترده‌تر وجود دارد و باید هرچه سریع‌تر مشخص شود که ایمنی و تاثیر چنین داروهایی تا چه حد است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*