آموزش بررسی سرعت رم کامپیوتر در ویندوز

به دلایل متعدد آگاهی از سرعت رم کامپیوتر مهم است؛ اما به چه طریقی می‌توانید در ویندوز آن را بررسی کنید؟ با گجت نیوز همراه باشید.

کامپیوترهای ما دارای اجزای بسیار متفاوتی هستند که همه با هم کار می‌کنند تا یک سیستم منسجم و چند منظوره بسازند. یکی از اجزای فوق‌العاده مهم در سیستم ما «حافظه دسترسی تصادفی» (Random Access Memory) یا به اختصار «رم» (RAM) است.

رم برای انجام دادن چندین کار با هم بسیار مهم بوده زیرا حافظه کاری رایانه شماست که کارهای در حال انجام برای دسترسی سریع در آن ذخیره می‌شوند. هر چه رم بیشتری داشته باشید، کارهای بیشتری را می‌توانید همزمان انجام دهید. اما همه چیز در سایز حافظه خلاصه نمی‌شود و سرعت رم کامپیوتز نیز فاکتور مهمی‌ست که باید آن را در نظر داشته باشید. در این مطلب قصد داریم توضیح دهیم که چطور می‌توانید در ویندوز سرعت رم کامپیوتر را بررسی کنید.

بررسی سرعت رم کامپیوتر از طریق Task Manager

اولین روشی که با آن می‌توانید سرعت رم کامپیوتر را بررسی کنید از طریق Task Manager ویندوز 8، ویندوز 8.1، ویندوز 10 و ویندوز 11 امکان پذیر است. تسک منجرهای قدیمی‌تر که در ویندوز 7 و دیگر سیستم عامل‌های قدیمی‌تر وجود دارند این اطلاعات را نشان نمی‌دهند؛ بنابراین اگر کامپیوتر شما دارای نسخه قدیمی ویندوز است، لطفاً از سایر روش‌هایی که در ادامه آن را توضیح داده‌ایم استفاده کنید.

اولین کاری که باید انجام دهید باز کردن تسک منجر ویندوز است. شما می‌توانید این کار را با کلیک راست بر روی نوار وظیفه ویندوز یا همان Taskbar با کلیک بر روی گزینه Task Manager انجام دهید یا از کلیدهای ترکیبی Ctrl + Shift + Esc در کیبورد استفاده کنید.

Task Manager

اگر برای اولین بار است که تسک منجر را باز می‌کنید بهتر است با کلیک بر روی گزینه View More نسخه بیش از حد ساده شده آن را بالا بیاورید. در پنجره باز شده با کلیک بر روی تپ Performance شما می‌توانید میزان استفاده از سی پی یو و رم کامپیوتر خود را مشاهده کنید.

برای مشاهده اطلاعات مربوط به رم کامپیوتر خود بر روی Memory کلیک کنید. در زیر همان نمودار نیز می‌توانید برخی از اطلاعات مربوط به حافظه خود مانند مشخصات ظاهری، اسلات یا شکاف‌های روی مادربرد، اینکه چقدر رم برای سیستم اختصاص داده شده است و در نهایت سرعت رم کامپیوتر را مشاهده کنید.

در عکسی که ما برای شما فراهم کردیم می‌توانید مشاهده کنید که رم کامپیوتر ما بر روی 3600MHz فعالیت دارد که برای حافظه DDR4 خوب است. اکثر کامپیوترهای مدرن که با رم‌های DDR4 فعالیت می‌کنند باید سرعتی بین 2133MHz تا 3600MHz داشته باشند که برخی از این رم‌ها سرعتشان به بالای 4000MHz می‌رسد. از طرف دیگر، سرعت رم‌های DDR3 می‌بایست تا 1866MHz باشد.

سرعت رم کامپیوتر

بررسی سرعت رم کامپیوتر با استفاده از CPU-Z

نرم افزار CPU-Z ابزار مفیدی‌ست که به شما این امکان را می‌دهد تا چندین بخش از داده‌های کامپیوتر خود را مشاهده نمایید که شامل اطلاعات مربوط به سی پی یو کامیپتو و رم کامپیوتر نیز می‌شود. اگر شما نسخه قدیمی سیستم عامل ویندوز را در کامپیوتر خود نصب دارید و یا به هر علتی اطلاعات نمایش داده شده توسط تسک منجر قابل قبول نبود، نرم افزار CPU-Z بهترین گزینه برای بررسی سرعت رم کامپیوتر است.

لازم به ذکر است که اعلام کنیم نرم افزارهای زیادی برای بررسی سرعت رم کامپیوتر وجود دارد، با این حال ما تاکید داریم که از نرم افزار CPU-Z استفاده شود؛ زیرا که نسبتاً اطلاعات آن قابل اعتماد است، نرم افزار سبکی است و با طیف وسیعی از کامپیوترها و نسخه‌های ویندوز سازگار است.

در ابتدا اگر نرم افزار CPU-Z را در سیستم خود نصب ندارید آن را دانلود کرده و نصب نمایید. می‌توانید هر نسخه‌ای را که خواستید دانلود کرده و نصب نمایید، اگرچه ما به شما پیشنهاد می‌دهیم که اگر سخت افزارهای جدید در سیستم خود دارید آخرین نسخه این نرم افزار را نصب کنید. آخرین نسخه نرم افزار CPU-Z از رم‌های DDR5 و سی‌پی‌یو نسل دوازده اینتل آلدر لیک پشتیبانی می‌کند.

پس از نصب نرم افزار آن را باز کرده و سپس بر روی تپ Memory کلیک کنید:

در اینجا می‌توانیم مشاهده کنیم که Uncore Frequency و DRAM Frequency هر دو بر روی 1799.6MHz لیست شده‌اند. ممکن است در اینجا برایتان سوال پیش بیاد که مگر نباید طبق نتایج روش قبلی فرکانس رم کامپیوتر بر روی 3600MHz باشد؟ در پاسخ این سوال باید گفت که اشتباهی صورت نگرفته است. نرم افزار CPU-Z فقط میزان فرکانس یک واحد داده رم را نشان می‌دهد در حالی که رم کامپیوتر باید دو واحد داده (Double Data Rate) باشد که از این رو به آن‌ها DDR می‌گویند.

برای بدست آوردن سرعت رم کامپیوتر، فقط لازم است میزان فرکانس یک واحد داده را در دو ضرب کنید؛ که اگر 1799.6 را در 2 ضرب کنیم، 3599.2MHz بدست می‌آید که بسیار به 3600MHz که در روش قبلی به ما نشان داده شد نزدیک‌تر است.

چرا دانستن سرعت رم کامپیوتر مهم است؟

دلایل متعددی وجود دارد که بعضی‌ها بخواهند سرعت رم کامپیوتر خود را بررسی کنند یا از آن آگاهی داشته باشند؛ یکی از آن دلایل می‌توانید این باشد که پس از بستن یک کامپیوتر شخصی، ممکن است بخواهید بررسی کنید که آیا رم کامپیوتر شما به درستی تنظیم شده است یا خیر؟

یک اشتباه رایجی که بسیاری از متخصصان کامپیوتر مرتکب می‌شوند این است که پس از اتمام راه‌اندازی کامپیوتر، پروفایل XMP را در «بایوس» (BIOS) به درستی تنظیم نکرده‌اند. این امر باعث می‌شود رک کامپیوتر شما به جای سرعت اعلام شده با سرعت کلاک پیش فرض 2133MHz کار کند. این موضوع می‌تواند عواقبی را به همراه داشته باشد.

یکی دیگر از دلایلی که شاید بخواهید بررسی کنید که آیا همه‌چیز عملکردشان به درستی است یا خیر، پس از ارتقاء رم کامپیوتر است. اگر شما از یک لپ تاپ استفاده می‌کنید، نصب یک افترمارکت کیت با سرعت 2400MHz بر روی لپ تاپ در حالی که سرعت رم کامپیوتر شما بر روی 2400MHz است، باعث می‌شود که رم شما به سرعت پایین‌تری از دو برسد. حتی تعویض کامل آن ممکن است باعث نشود که با سرعت اعلام شده قبلی کار کند؛ زیرا ممکن است لپ تاپ نتواند رم را با سرعتی بالاتر از 2400MHz اجرا کند. شما باید قبل، حین و بعد از ارتقاء این مورد را بررسی کنید و بر این اساس عیب یابی کنید.

چرا سرعت رم کامپیوتر مهم است؟

سرعت رم کامپیوتر یا نرخ داده، مشخص می‌کند که حافظه شما چقدر سریع می‌تواند داده‌ها رو به سی‌پی‌یو منتقل کند. در رم‌های DDR4 یا Double Data Rate 4 معمولاً سرعت بین 2133MHz و 3600MHz است.

هنگام خرید کامپیوتر جدید یا خرید حافظه، اغلب سرعت حافظه را در برگه مشخصات مشاهده می‌کنید. به عنوان مثال، برای رم‌هایی که با فرکانس 3200MHz کار می‌کنند ، سرعت رم را با عنوان “DDR4-3200” نوشته‌اند. همچنین ممکن است در مشخصات عنوان “PC4” را مشاهده کنید که نرخ داده برابر هشت است. به عنوان مثال، حافظه PC4-25600 سرعتش بر روی 3200MHz بوده و حافظه PC4-28800 نیز سرعتش بر روی 3600MHz است.

ساده‌ترین روش برای بیان این است که بگوییم هرچه نرخ داده بیشتر باشد، سرعت رم کامپیوتر نیز بیشتر است؛ اما این همه ماجرا نیست، زیرا عوامل متعددی می‌تواند بر روی عملکرد رم کامپیوتر شما تاثیر داشته باشد. به عنوان مثال CAS latency می‌تواند با افزایش نرخ داده افزایش پیدا کند و این در واقع می‌تواند تأثیر منفی بر روی عملکرد داشته باشد.

در اکثر برنامه‌ها، داشتن رم بیشتر خیلی بهتر از داشتن رم سریعتر است. با این حال اگر شما یک گیمر باشید، داشتن رم سریعتر می‌تواند به شما در عملکرد بهتر و چند فریم بیشتر در ثانیه کمک کند. اینکه آیا رم ارزش ارتقاء دادن دارد داستانی دیگری‌ست. رم سریعتر می‌تواند به سرعت گران شود، به ویژه هنگامی که سعی دارید CAS latency را پایین نگه دارید، در صورتی که در حال افزایش نرخ داده هستید. اگر به دنبال ارتقاء هستید، بهتر از به جای رم سریعتر از رم‌های بیشتر استفاده کنید.

آیا رم کامپیوتر شما سرعت دارد؟

مردم اغلب از سرعت رم کامپیوتر غافل می‌شوند، به خصوص با توجه به اینکه داشتن رم بیشتر بهتر از داشتن رم سریعتر است. با این حال، اگر باید بررسی کنید که همه چیز به درستی کار می‌کند یا خیر، اکنون ابزارهای لازم برای انجام کار را در اختیار دارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*