آموزش نصب سیستم عامل لینوکس بر روی پی سی یا لپ تاپ

آموزش نصب سیستم عامل لینوکس بر روی پی سی یا لپ تاپ

گرچه ممکن است در ابتدا نصب سیستم عامل لینوکس بر روی پی سی یا لپ تاپ سخت به نظر برسد اما ساده‌تر از آن چیزی است که شما فکر می‌کنید.

در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا نحوه نصب لینوکس بر روی پی سی یا لپ تاپ را به شما آموزش بدهیم. فرایند نصب این سیستم عامل گرچه آسان به نظر برسد اما پیچیدگی‌هایی خاص خود را نیز دارد. از همین رو، لازم است تا قبل از هر کاری، در مورد فرایند نصب سیستم عامل لینوکس اطلاعات بیشتری بدست بیاورید.

برای نصب سیستم عامل لینوکس چه چیزی لازم است

آموزش نصب سیستم عامل لینوکس بر روی پی سی یا لپ تاپ

برای نصب این سیستم عامل بر روی پی سی یا لپ تاپ، باید در ابتدا موارد زیر را فراهم کرد.

  • یک سیستم پی سی یا لپ تاپ مناسب – توجه داشته باشید که نصب سیستم عامل لینوکس ممکن است به داده‌های موجود در سیستم شما آسیب بزند، از همین رو، پیشنهاد می‌شود از یک سیستم خالی استفاده کنید.
  • یک فایل ISO از سیستم عامل
  • رسانه نصب همچون سی دی یا دی وی دی یا فلش مموری

باید قبل از شروع به نصب، نسبت به انتخاب و دانلود فایل ایزو تصمیم‌گیری کنید.

انتخاب سیستم عامل لینوکس

قبل از هر کاری باید بسته به تصمیم خود، یک سیستم عامل لینوکس انتخاب کرده و آن را دانلود کنید تا بر روی پی سی یا لپ تاپ خود نصب نمایید. سیستم عامل‌های لینوکس مختلفی وجود دارد که می‌توانید از میان آنها انتخاب کنید. از جمله سیستم عامل‌های بزرگ و برجسته نیز می‌توان به اوبونتو، مینت، فدورا، مانجارو، المنتری و Pop!_OS اشاره کرد.

هر کدام از این سیستم عامل‌های ذکر شده در بالا، بهره‌وری بالا را با مفید بودن در توازن دارند. دو چیزی که می‌توان از یک سیستم عامل اصلی انتظار داشت. با وجود اینکه همه این سیستم عامل‌های نامبرده شده، لینوکس هستند، اما تفاوت‌های اندکی میان آنها نیز وجود دارد. با این حال، تمامی آنها در سطحی یکسان از سازگاری با سخت‌افزار سیستم کامپیوتری شما قرار دارند.

شما قصد نصب سیستم عامل لینوکس بر روی پی سی یا لپ تاپ خود دارید. برخی از نسخه‌های این سیستم عامل متناسب با سخت‌افزارهای قدیمی‌تری همچون لپ تاپ های با حد فنی پایین هستند. اگر چنین چیزی را در ذهن دارید، پس باید زمان بیشتری را صرف پیدا کردن نسخه لینوکس مناسب برای خود بکنید.

توجه داشته باشید که در انتخاب سیستم عامل مناسب برای لپ تاپ یا پی سی خود، حتما از سازگاری آن با سخت‌افزار سیستم خود اطمینان حاصل نمایید.

نحوه دانلود سیستم عامل لینوکس

پس از اینکه سیستم عامل مورد نظر خود را انتخاب کردید، در این صورت، باید آن را در پی سی یا لپ تاپ خود دانلود کنید تا فایل‌های لازم برای نصب را آماده کنید. در بیشتر موارد، سیستم عامل لینوکس به صورت فایل ایزو دانلود خواهد شد. این یک فرمت تصویر دیسک است که می‌توان آن را بر روی سی دی یا دی وی دی یا حتی حافظه فلش رایت کرد.

اندازه معمولی برای فایل ایزو برای تمام سیستم عامل های لینوکس حدود 2 گیگا بایت خواهد بود، هر چند، ممکن است برخی از نسخه‌ها در حالت فشرده‌تر قرار داشته و به اندازه نصف حالت معمول باشند. قبل از دانلود فایل ایزو سیستم عامل، باید حتما فضای لازم برای فایل دانلود شده را فراهم کرده باشید تا به مشکل نخورید.

دانلود کردن سیستم عامل لینوکس بسیار ساده است. به وب سایت سیستم عامل مورد نظر خود رفته و سپس، گزینه‌ای که به سخت‌افزار پی سی یا لپ تاپ مورد نظر شما نزدیک است را انتخاب و دانلود کنید. برای دانلود سیستم عامل های لینوکس می‌توانید از لینک های زیر استفاده کنید.

آماده سازی سیستم عامل لینوکس برای نصب

در کامپیوترها ممکن است از قبل ویندوز 10 یا سیستم عامل مک نصب شده باشد. هر چند، موقعیت‌هایی پیش می‌آید که لازم است تا شما دوباره سیستم عامل را نصب کنید. از همین رو، شما مقداری زمان صرف آماده سازی رسانه نصب همچون دیسک نوری یا دیسک یو اس بی می‌کنید. فرایندی مشابه این نیز برای نصب سیستم عامل لینوکس لازم است.

در ویندوز 10 یا سیستم عامل مک، اجرای یک فایل ایزو نسبتا آسان است و این امکان را به شما می‌دهند تا محتوای داخل آن را نیز مشاهده کنید. هر چند، رایت کردن فایل ایزو بر روی دیسک نوری یا یو اس بی اندکی پیچیده‌تر است و نیازمند ابزاری مخصوص است. هر زمان که رایت کردن فایل ایزو به اتمام رسید، می‌توانید آن را از روی سیستم خود حذف کنید.

نحوه نصب لینوکس بر روی لپ تاپ

آموزش نصب سیستم عامل لینوکس بر روی پی سی یا لپ تاپ

برای نصب کردن سیستم عامل لینوکس، شما باید بوت سیستم خود را از حالت هارد دیسک به حالت رسانه نصب همچون سی دی یا یو اس بی تغییر دهید. در این صورت، لپ تاپ به رسانه متصل و لپ تاپ بوت می‌شود. زمانی که رسانه شناسایی شود، در این صورت شما می‌توانید فرایند نصب سیستم عامل را شروع کنید.

در مراحل بعدی، شما همانطور که توسط سیستم راهنمایی می‌شوید، اطلاعات لازم مربوط به مکان، منطقه و پارتیشن مورد نظر خود برای نصب سیستم عامل را وارد می‌کنید. البته ممکن است بسته به سیستم عامل انتخاب شده شما، ترتیب و نحوه این مراحل اندکی متفاوت باشد.

نحوه نصب لینوکس بر روی پی سی

نصب این سیستم عامل بر روی پی سی بسیار شبیه به نصب آن بر روی لپ تاپ است. در حالی که پشتیبانی سخت‌افزاری بیشتری در دسکتاپ‌ها وجود دارد اما مراحل و فرایند تقریبا یکسان است.

آموزش نصب سیستم عامل لینوکس بر روی پی سی یا لپ تاپ

آنچه که ممکن است در نحوه نصب لینوکس بر روی پی سی یا لپ تاپ متفاوت باشد، داشتن یا نداشتن دیسک نوری است. درایوهای سی دی یا دی وی دی در برخی از لپ تاپ ها کمیاب است و از همین رو، باید از یو اس بی استفاده کرد. برای سیستم‌های دسکتاپ قدیمی نیز از دیسک نوری برای نصب استفاده خواهد شد. در حالی که ممکن است کندتر باشد اما نسبت به روش یو اس بی راحت‌تر است.

البته توجه داشته باشید که بسته به سیستم لینوکس مورد نظر شما، مراحل و فرایند نصب ممکن است اندکی متفاوت باشد. هر چند، در طی فرایند نصب، راهنماهایی توسط خود سیستم صورت می‌گیرد که می‌تواند به شما بسیار کمک کند.

اجرای لینوکس بر روی کامپیوتر بدون نصب

بر طبق روش‌های ذکر شده در بالا، شما قادر خواهید بود تا هر نوع سیستم عامل لینوکسی بر روی کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ خود نصب کنید. اما برای اجرای این سیستم عامل بدون نصب آن بر روی کامپیوتر چه کار باید انجام داد؟ برای اجرای سیستم عامل لینوکس بر روی لپ تاپ یا پی سی بدون حذف سیستم عامل فعلی آن، سه راه وجود دارد:

  • اجرای لینوکس در حالت Live – سیستم عامل‌های لینوکس دارای یک محیط زنده قابل بوت (شامل رسانه یو اس بی) هستند که این امکان را برای شما فراهم می‌آورند تا آن را بدون نصب اجرا کنید.
  • اجرای لینوکس بر روی یک ماشین مجازی – بهترین راه برای اجرای این سیستم عامل بدون نصب، استفاده از مجازی سازی است. در این حالت، بدون نصب سیستم عامل بر روی یک هارد دیسک فیزیکی، می‌توانید از آن استفاده کنید.
  • تغییر تنظیمات زیرسیستم ویندوز برای لینوکس – ویندوز 10 دارای یک ابزار اختیاری برای اجرای لینوکس است. فعال کردن این گزینه بسیار ساده است و این امکان را به شما می‌دهد تا سیستم عامل لینوکس را مستقیما از استور مایکروسافت نصب و اجرا کنید.

هر روشی را برای نصب و اجرای سیستم عامل لینوکس انتخاب کنید، مطمئنا تجربه‌ای دلپذیر از این سیستم عامل خواهید داشت. انعطاف پذیری این سیستم عامل، یکی از دلایل اساسی برای موفقیت لینوکس است.

نصب و اجرای سیستم عامل با موفقیت

نصب و اجرای سیستم عامل لینوکس بر روی پی سی یا لپ تاپ، آن طور که فکر می‌کردید، سخت و دشوار نبوده است. تمام آنچه لازم است، یک کامپیوتر مناسب، نسخه مناسب لینوکس و رسانه نصب مناسب است.

در بیشتر موارد، راهنمایی‌هایی توسط خود سیستم در حین نصب به شما داده می‌شود و به شما کمک می‌کند تا بهتر و راحت‌تر سیستم عامل لینوکس را نصب کنید. در صورتی که قصد اجرای لینوکس بر روی کامپیوتر فعلی خود را دارید، پس استفاده از ماشین مجازی یا ابزار زیرسیستم ویندوز 10 و همچنین استفاده از حالت لایو می‌تواند گزینه‌های مناسبی باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*