تصویر جدید فضاپیمای نیوهورایزنز از سیاره پلوتو

فضاپیمای افق های نو (نیوهورایزنز ) ناسا بیشتر از ۹ سال است که حدود ۵ میلیارد کیلومتر راه را برای رسیدن به سیاره پلوتو پیموده و اکنون به این جرم آسمانی رسیده و تحقیقات خود را در مورد آن آغاز کرده است.این فضا پیما به تازگی تصویری را از سیاره پلوتو به زمین مخابره کرده که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.با گجت نیوز همراه باشید.این تصویر پلوتو در روز ۸ ژوییه از دوربین شناسایی برد بلند فضاپیمای نیوهورایزنز (لوری، LORRI) دریافت شده و داده های رنگی کم-وضوح ترِ دستگاه رالف فضاپیما (Ralph) هم به آن افزوده شده است.

در ساعت های آغازین بامداد ۸ ژوییه، این نمای تازه از پلوتو به دست دانشمندان ماموریت نیوهورایزنز زسید -پرجزییات ترین نمایی که تاکنون از دوربین شناسایی برد بلند فضاپیما (لوری، LORRI) دریافت شده. این عکس در روز ۷ ژوییه گرفته شده بود، زمانی که فضاپیما تنها کمتر از ۸ میلیون کیلومتر با پلوتو فاصله داشت و نخستین عکسیست که پس از ناهنجاری ۴ ژوییه دریافت شده، نقصی که باعث شد فضاپیما به حالت امن (safe mode) وارد شود.

در این عکس تقریبا همان ناحیه ای از پلوتو دیده می شود که به هنگام گذشتن نیوهورایزنز از نزدیک ترین فاصله ی آن در روز ۱۴ ژوییه، رو به فضاپیما خواهد بود. این سمت پلوتو به سه منطقه ی گسترده با درخشش های گوناگون بخش شده. نمایان ترین آن ها یک بخش کشیده ی تیره روی استوا است که به گونه ی غیررسمی به نام “نهنگ” نامیده شده و همچنین یک ناحیه ی روشن “قلب”-مانند به پهنای حدود ۲۰۰۰ کیلومتر در سمت راست. بالای این دو بخش هم یک ناحیه ی قطبی با روشنی میانگین جای گرفته.

جف مور، رهبر گروه زمین شناسی، ژئوفیزیک و تصویربرداری در مرکز پژوهشی ایمز ناسا می گوید: «دفعه ی بعد ما این بخش پلوتو را به هنگام گذر از نزدیک ترین فاصله خواهیم دید، [و] یه تکه از این ناحیه با وضوحی در حدود ۵۰۰ برابر بیشتر از چیزی که امروز می بینیم به تصویر کشیده خواهد شد. این باورنکردنی خواهد بود!»

منبع : NASA