کرونا امیکرون

دو دوز واکسن برای ایمن شدن در برابر کرونا امیکرون کافی نیست

نتایج مطالعه جدید محققان دانشگاه آکسفورد نشان داده است که تزریق دو دوز واکسن فایزر و آسترازنکا برای ایمن شدن در برابر کرونا امیکرون کافی نیست.

در حالی که دانشمندان در تلاش برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص گونه جدید کرونا موسوم به امیکرون هستند،‌ مطالعات آزمایشگاهی اطلاعاتی را در ارتباط با چگونگی واکنش این سویه از کرونا به آنتی‌بادی‌های ناشی از واکسن، در دسترس قرار داده‌اند.

این مطالعه جدید که تاکنون به انتشار نرسیده است،‌  نحوه واکنش آنتی بادی‌های تولید شده پس از تزریق دو دوز واکسن کرونا در بدن افراد ایزوله شده مبتلا به کرونا امیکرون در بریتانیا را مورد بررسی قرار می‌دهد.

عملکرد ناامید کننده واکسن آسترازنکا در برابر کرونا امیکرون

دانشمندان برای انجام این تحقیق نمونه‌های خونی افراد را پس از گذشت چهار هفته از دریافت دومین دوز واکسن فایزر و آسترازنکا مورد آزمایش قرار دادند. نتایج به دست آمده از این مطالعه مشخص ساخت که واکسن آسترازنکا برای امین شدن در برابر کرونا امیکرون کافی نیست و اثر بخشی خنثی کنندگی کمی در برابر این سویه دارد.

محققان همچنین شاهد کاهش متوسط ۳۰ برابری در اثر خنثی کنندگی برای دو دوز واکسن فایزر در مقایسه با پاسخ‌های آنتی بادی مشاهده شده با سویه قبلی این ویروس بودند. البته به گفته محققان انگلیسی، تزریق دو دوز از واکسن فایزر و آسترازنکا تا حدودی افراد را از ابتلا شدید به کووید-۱۹،‌ بستری شدن در بیمارستان و همچنین فوت ناشی از کووید-۱۹، محافظت می‌کند. اما دست‌یابی به اطلاعات گسترده‌تری در ارتباط با این موضوع نیازمند تحقیقات بیشتری است.

پاسخ آنتی بادی تنها بخشی از پاسخ سیستم ایمنی بدن به یک تهدید ویروسی است و در حالی که ترشح آنتی بادی به طور کلی نقش مهمی در جلوگیری از عفونت اولیه ایفا می‌کند،‌ سایر سلول‌های ایمنی نیز برای کشتن و پاکسازی ویروس وارد چرخه می‌شوند. با این وجود کرونا امیکرون منجر به نرخ بالاتری از عفونت در بدن افرادی که تنها دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند، می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*