واردات 50 هزار خودروی سواری

واردات خودرو سرانجام آزاد شد؛ 50 هزار خودروی سواری وارد می‌شود

پس از کشمکش‌های فراوان بالاخره طرح واردات 50 هزار خودروی سواری تصویب شد و در ردیف بخش درآمدی بودجه 1401 نشست. در ادامه جزئیات را بخوانید.

پس از رفت و آمدهای بسیار نمایندگان مجلس برای آزادسازی واردات خودرو سرانجام یکی از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه 1401 اعلام کرد که واردات خودروهای خارجی از محل ارز غیر صادراتی با اعمال اصلاحاتی در طرح تصویب شده است.

واردات 50 هزار خودروی سواری آزاد شد

واردات 50 هزار خودروی سواری

به گفته محمدرضا میرتاج الدینی برخی از مواردی که نیاز به اصلاح داشته درست شده و کمیسیون تلفیق نسبت به تصویب اصلاحیه بند الحاقی 1 تبصره 7 مبادرت ورزیده است. به گفته وی متن مصوبه پس از اعمال تغییرات لازمه به شرح زیر درآمده است:

به منظور تامین مالی شبکه راه آهن کشور و ایجاد خطوط ریلی مورد نیاز اعم از قطار عادی، برقی – پرسرعت و قطار شهری و تکمیل طرح‌های نیمه تمام در خطوط ریلی و اصلاح نقاط حادثه خیز در جاده‌ها، توسعه فرهنگ حمل و نقل و ارتقای مدیریت و عبور و مرور ناوگان حمل و نقل، به دولت اجازه داده می‌شود در سال ۱۴۰۱ و با رعایت سیاست‌های کلی نظام نسبت به صدور مجوز واردات به صورت ذیل توسط بخش خصوصی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی از محل ارز غیر صادراتی (خود و دیگران) با تعرفه ورودی که به تصویب هیات وزیران می‌رسد، اقدام و درآمد ناشی از آن را پس از گردش خزانه کل کشور به حساب ردیف جداول شماره ۵ این قانون واریز نماید.

واردات 50 هزار خودروی سواری

بر اساس این مصوبه اقلامی که واردات آنها آزاد شده است شامل 50 هزار دستگاه خودروی سواری و 20 هزار دستگاه خودروی سواری دوگانه سوز (هیبریدی) و برقی، تعداد 10 هزار دستگاه کامیون، تریلی، تریلی یخچال‌دار و کشنده، تعداد 10 هزار دستگاه اتوبوس برون و درون شهری، تعداد هزار دستگاه واگن و واگن یخچال‌دار و نیز 5 هزار دستگاه ماشین آلات سنگین معادن و راه سازی اعم از نو ساخت یا با حداکثر 5 سال ساخت می‌شود.