خاموش کردن دروازه جهنم

چرا رئیس جمهور ترکمنستان به دنبال خاموش کردن دروازه جهنم است؟

دروازه جهنم یکی از جاذبه‌های گردشگری حیرت‌انگیز ترکمنستان است؛ اما رئیس جمهور این کشور دستور خاموش کردن دروازه جهنم را داده است. علت این تصمیم چیست؟

در ۲۶۰ کیلومتری پایتخت ترکمنستان یک گودال بزرگ به قطر ۷۰ متر و عمق تقریبا ۲۰ متر وجود دارد که توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. این گودال عظیم که مملو از گاز متان است، از ۵۰ سال پیش تاکنون شعله‌ور مانده و به همین خاطر به نام دروازه جهنم معروف شده است. هرچند که قربانقلی بردی محداف، ٰرئیس جمهور ترکمنستان به شدت در تلاش برای خاموش کردن دروازه جهنم است.

چرایی تلاش ترکمنستان برای خاموش کردن دروازه جهنم

خاموش کردن دروازه جهنم

در سال ۱۹۷۱ مهندسان شوروی سابق در تلاش برای پیدا کردن نفت در این منطقه بودند؛ اما در نهایت یک میدان گازی را کشف کردند. در ادامه نیز شرایط خوب پیش نرفت و به خاطر یک اشتباه در حین حفاری، ناگهان گودالی عظیم ایجاد شد و تمامی تجهیزات آنها را بلعید.

پس از این اتفاق، کارشناسان متوجه نشت مقدار زیادی گاز متان شدند. آنها بر این باور بودند که با مشتعل کردن گاز می‌توان جلوی آسیب‌های احتمالی به محیط زیست را گرفت و پس از تمام شدن گاز هم شعله خاموش خواهد شد. اکنون ۵۰ سال از آن زمان می‌گذرد و هنوز دروازه جهنم خاموش نشده است.

خاموش کردن دروازه جهنم

این گودال هر ساله گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند؛ اما ظاهرا معایب آن بیشتر از منافع کنونی است. رئیس جمهور ترکمنستان گفت که در دروازه جهنم حجم زیادی از گاز در حال سوختن است که می‌توان از آن برای کمک کردن به پیشرفت کشور و مردم استفاده کرد. همچنین گفته می‌شود که نشت گاز در این بخش نگرانی‌هایی را در خصوص سلامتی مردم ساکن در مناطق اطراف و محیط زیست ایجاد کرده است.

تصمیم رئیس جمهور ترکمنستان را می‌توان در راستای تلاش‌های جهانی برای حفاظت از اتمسفر نیز ارزیابی کرد. البته این تصمیم جدیدی نیست و مسئولان این کشور از سال‌ها پیش در پی یافتن راهی برای خاموش کردن آتش بوده‌اند.

خاموش کردن دروازه جهنم

George Kourounis، مستندساز کانادایی که پیشتر گزارشی را از داخل دروازه جهنم تهیه کرده بود، در این رابطه گفت:

خاموش کردن این آتش کار آسانی نیست. اینگونه نیست که صرفا مقداری خاک درون گودال بریزید. من می‌خواستم کمی از خاک آنجا را به عنوان نمونه بردارم و به همین خاطر شروع به کندن زمین کردم. ولی فورا در محل جدید هم آتش روشن شد. واقعیت اینجاست که من راه جدیدی برای خروج گاز ایجاد کرده بودند. بنابراین حتی اگر گودال را پر کنید، به احتمال زیاد گاز راه دیگری برای آمدن به سطح زمین پیدا خواهد کرد.

الکساندر سولیونی، زمین شناس روس نیز خاموش کردن دروازه جهنم را یک پروژه بسیار سخت و هزینه‌بر دانست که فایده چندانی نخواهد داشت. در واقع حتی اگر آتش خاموش شود هم باز گاز خارج خواهد شد؛ اما با این تفاوت که این دفعه نمی‌سوزد و دیده نخواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*