8 دلیل برای اینکه همین حالا از گوگل کروم به فایرفاکس مهاجرت کنید

8 دلیل برای اینکه همین حالا از گوگل کروم به فایرفاکس مهاجرت کنید

در حوزه امنیت، بهره‌وری و امکانات، 8 دلیل کلیدی برای مهاجرت فوری از مرورگر گوگل کروم به فایرفاکس وجود دارند که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم.

اگرچه کروم محبوب‌ترین مرورگر اینترنت است، اما لزوما بهترین نیست. جایگزین‌هایی وجود دارند که احتمالا می‌توانند نیازهای شما را به طرز بهتری برآورده کنند. یکی از این گزینه‌ها، مرورگر با سابقه فایرفاکس است که برخلاف سایر رقبا نظیر اج یا اوپرا، مبتنی بر موتور کرومیوم گوگل نیست. هم‌چنین تیمی با سابقه طولانی در توسعه مرورگر و علاقه‌مند به ارتقای حریم خصوصی نیز از آن پشتیبانی می‌کنند. در نتیجه، مهاجرت از گوگل کروم به فایرفاکس می‌تواند علاوه بر افزایش عملکرد کامپیوتر شما، از اطلاعات شخصیتان در وب بهتر محافظت کرده و کاوش در فضای مجازی را با سهولت بیش‌تری همراه کند.

در فایرفاکس ویژگی‌هایی اختصاصی وجود دارند که مشابه آن در کروم یافت نمی‌شود یا برای اجرای آن به افزونه‌های جانبی نیاز است. در ادامه، به 8 دلیل اصلی برای مهاجرت از مرورگر گوگل کروم به فایرفاکس می‌پردازیم.

8 دلیل برای مهاجرت از گوگل کروم به فایرفاکس

1- مسدودسازی ویدیوهای پخش خودکار

8 دلیل برای اینکه همین حالا از گوگل کروم به فایرفاکس مهاجرت کنید

بسیاری از وب‌سایت‌ها، از ویدیوها و رسانه‌های جانبی برخوردار هستند که در هنگام بارگیری صفحه به‌طور خودکار پخش خواهند شد. در صورت محدود بودن داده‌، پخش خودکار ویدیو می‌تواند مصرف ترافیک شما را افزایش دهد.

در کروم، اگر بخواهید سایت‌هایی که با پخش خودکار کار می‌کنند را مسدود کنید، باید یک افزونه ثالث را پیدا کرده و آن را بر روی مرورگر خود نصب کنید. اما از سوی دیگر، فایرفاکس تب‌ها را به‌طور پیش‌فرض به نحوی باز می‌کند که صدا در حالت قطع و پخش خودکار ویدیو نیز مسدود باشد. توقف خودکار پخش ویدیو در وب به طور پیش فرض از طریق یک تغییر آسان و سریع در تنظیمات فایرفاکس امکان‌پذیر است.

2- تجربه وب‌گردی سریع‌تر

نصب فایرفاکس بر روی سیستم باعث می‌شود تا ردیاب‌هایی که مرورگر را کند می‌کنند، سریعا مسدود شوند. هرچه اسکریپت‌های بیش‌تری به عنوان بخشی از یک وب‌سایت بارگیری شوند، بیش‌تر آنها را احساس خواهید کرد و حتی اگر به طور نامرئی در پس‌زمینه در حال اجرا باشند، تاثیر منفی خود را خواهند گذاشت. با دور نگه داشتن آنها، تجربه وب‌گردی بسیار سریع‌تر و بهینه‌تر خواهد شد.

فایرفاکس هم‌چنین مانع از دسترسی کریپتوماینرها به دستگاه شما می‌شود که به آن Cryprojacking نیز گفته می‌شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که یک ‌وب‌سایت به کد مخرب اجازه داده تا از رایانه شما برای استخراج رمز ارز دیجیتال استفاده کند. به طور غیر مستقیم، این ویژگی محافظ به افزایش سرعت مرورگر نیز کمک خواهد کرد. اگر منابع سیستم شما توسط کریپتوماینر که به دستگاه شما دسترسی پیدا کرده، بسته شود؛ سیستم به ویژه در هنگام مرور آنلاین، با کندی مواجه خواهد شد.

3- استفاده بهینه از منابع سیستم

8 دلیل برای اینکه همین حالا از گوگل کروم به فایرفاکس مهاجرت کنید

کروم همواره به استفاده سنگین از منابع سیستم به ویژه رم شهرت دارد، اما گاهی اوقات پردازنده دستگاه شما نیز بیش‌ از حد انتظار درگیر پردازش این مرورگر خواهد شد. با اینکه گوگل اقداماتی را جهت کاهش این مشکل انجام داده، اما فایرفاکس هیچ‌گاه با مشکلاتی مشابه نظیر اشغال بیش از حد حافظه رم مواجه نبوده است. این مرورگر با استفاده بهینه از منابع سیستم، حتی در هنگام انباشت برگه‌ها و پنجره‌ها نیز باعث کندی پردازش دستگاه نخواهد شد.

اگر می‌خواهید بسیاری از تب‌ها را برای مدت طولانی باز نگه دارید، فایرفاکس نیز گاها بخشی از حافظه را به خود اختصاص خواهد داد. اما می‌توان با استفاده از Task Manager این مرورگر، به وسیله حذف و سپس بازگرداندن برگه‌ای که از بین رفته است، این مشکل را به سرعت حل کرد. هم‌چنین اگر مرورگر را طوری تنظیم کرده‌اید که تاریخچه مرور شما را به خاطر بسپارد، برنامه را به طور کامل ببندید و دوباره باز کنید، فارغ از آنکه نیازی به راه‌اندازی مجدد سیستم وجود داشته باشد.

4- افزونه‌های موبایل

اگر هنگام مرور آنلاین با گوشی هوشمند خود با تبلیغات مزاحم و آزاردهنده مواجه هستید، در پلتفرم اندروید می‌توان مانند دسکتاپ، افزونه‌های مرورگر را برای نسخه موبایل فایرفاکس نیز نصب کرد. با قابلیت نصب حداکثر 17 افزونه، می‌توانید امنیت و تجربه وب‌گردی را به طول قابل توجهی ارتقا دهید. گزینه‌های قابل تشخیصی مانند uBlock Origin (برای مسدودسازی تبلیغات)، NoScript (کنترل جاوا اسکریپت)، HTTPS Everywhere (اتصالات وب‌سایت امن) و غیره برای پلتفرم اندروید فایرفاکس در دسترس قرار دارند. از آنجا که به‌وسیله اضافه کردن این افزونه‌ها تجربه روان‌تری برای کاوش مجازی از طریق گوشی هوشمند فراهم می‌شود، بنابراین مهاجرت از گوگل کروم به فایرفاکس حتی در پلتفرم موبایل نیز پیشنهاد می‌شود.

5- همگام‌سازی آسان در همه دستگاه‌ها

8 دلیل برای اینکه همین حالا از گوگل کروم به فایرفاکس مهاجرت کنید

بخشی از جذابیت کروم، ماهیت یکپارچه اکوسیستم گوگل است که شامل دسترسی به نشانک‌های شما و همگام‌سایز برگه‌های باز در دستگاه می‌شود. اما این ویژگی تنها منحصر به این مرورگر نیست، فایرفاکس نیز به شما این امکان را می‌دهد تا به راحتی در دستگاه‌های مختلف به مرور وب بپردازید.

با استفاده از فایرفاکس، می‌توانید بدون مشکل میان پلتفرم‌های مختلف مانند لینوکس، ویندوز، اندروید، مک و iOS جابجا شوید. با ایجاد یک حساب Firefox Sync، سابقه مرور، نشانک‌ها، برگه‌ها، گذرواژه‌های ذخیره شده و موارد دیگر شما به هر دستگاهی که وارد آن شوید، منتقل خواهد شد. هم‌چنین می‌توانید از طریق سرویس‌های امنیتی و حریم خصوصی اضافی مانند Firefox Relay (پوشاندن ایمیل) و فایرفاکس مانیتور (نظارت بر نقض داده‌ها) نیز از یک حساب واحد استفاده کنید.

6- حفاظت عمیق‌تر حریم خصوصی

علاوه بر جلوگیری از ذخیره خودکار کوکی‌ها و ردیاب‌های شخص ثالث برای جمع‌آوری داده‌های مربوط به عادت‌های مرور شما، در فایرفاکس اثر انگشت نیز برای جلوگیری از نظارت موذیانه بر افراد در سراسر وب، مسدود می‌شود. اثر انگشت دیجیتال اطلاعات مربوط به سخت‌افزار، نرم‌افزار (مانند سیستم‌عامل و مرورگر)، افزونه‌ها، تنظیمات برگزیده و گاهی موارد دیگر نظیر تم‌ها و سفارشی‌سازی‌ها را جمع‌آوری می‌کند.

ردیابی اثر انگشت که ممکن است طی ماه‌ها انجام شود، بدین معنا است که هرکس با نگاهی به داده‌ها می‌تواند تصویر واضحی از زندگی خصوصی و عادات شما را دریافت کند. به این روش به عنوان شکل تهاجمی‌تر از شخصی نگاه کنید که از طریق اینستاگرام و سایر حساب‌های رسانه‌های اجتماعی شما را تعقیب می‌کند، با این تفاوت که آنها در حال یادگیری اطلاعاتی هستند که شما آنها را به اشتراک نگذاشته‌اید و شاید حتی نزدیک‌ترین دوستان و خانواده‌تان نیز از آنها اطلاع نداشته باشند.

فایرفاکس هم‌چنین به کاربران اجازه می‌دهند تا قابلیت DNS-over-HTTPS (DoH) را فعال کنند. معمولا وقتی یک آدرس URL را در نوار آدرس خود وارد می‌کنید و کلید اینتر را فشار می‌دهید، جستجوی آدرس IP تحت نام دامنه از طریق متنی ساده انجام می‌گیرد. بدین معنا که هر شخص در شبکه شما می‌تواند ببیند که شما به چه سایت‌هایی دسترسی دارید. اما اگر شما این فرآیند را از طریق یک سرور رمز‌گذاری شده انجام دهید، هرگونه تلاشی برای دریافت این اطلاعات خنثی خواهد شد.

7- حالت خواننده

حالت خواننده

ما گاهی اوقات به جای استفاده از پنجره‌های تاشو، جاسازی‌های ویدیویی، تبلیغات و هر امکان دیگری، می‌خواهیم صرفا به مطالعه مقاله‌ای در یک وب‌سایت بپردازیم. بنابراین در این حین، ویژگی‌های شلوغ و درهم اضافی در صفحه، می‌توانند توانایی ما در خواندن و اسکرول کردن را با اختلال مواجه کنند.

به وسیله مهاجرت از گوگل کروم به فایرفاکس، می‌توانید حواس‌پرتی‌های بصری خود را بدون نیاز به نصب افزونه‌ها و صرفا با یک کلیک از طریق ورود به حالت خواننده از بین ببرید. بدین ترتیب که روی نمادی در نوار آدرس کلیک می‌کنید و یک نمای تمیز و جدا شده را دریافت خواهید کرد که فقط متن را با فونت بزرگ و خوانا و همرا با تصاویر مرتبط با داستان نمایش می‌دهند. پیش‌تر، کروم نیز از این قابلیت برخوردار بود اما توسعه‌دهندگان این مرورگر از حفظ آن مطمئن نیستند.

8- کد متن‌باز

یکی از مشکلاتی که بسیاری را به مهاجرت از گوگل کروم به فایرفاکس ترغیب می‌کند، در اختیار قرار دادن تمامی داده‌های شخصی در اختیار شرکتی است که از طریق تبلیغات درآمد کسب می‌کند. این یک نگرانی بزرگ در ارتباط با حفظ حریم خصوصی است.

اما فراتر از آن، بررسی امنیت کروم نیز امری دشوارتر است. علی‌رغم اینکه مرورگر رسمی گوگل بر روی یک پروژه متن‌باز (کرومیوم) ساخته شده، اما در نسخه کروم با ترکیب در کد، نتایج نهایی آن مخفی مانده است. بنابراین کاربران نمی‌توانند خودشان بررسی کنند که فرآیند توسعه این مرورگر به چه صورت بوده است. با اینکه این موضوع مورد توجه بسیاری از کاربران نیست، اما دانستن این موضوع که یک مرورگر چگونه ساخته می‌شود، می‌تواند به درک بهتر ما از ضعف‌های آن کمک کند، مشکلی که در فایرفاکس به لطف منبع‌باز آن جایی ندارد.