جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۵ ، مشترکا به Takaaki Kajita و Arthur B. McDonald اهدا شد

جایزه نوبل فیزیک امسال به دو دانشمند به نام های Takaaki Kajita و Arthur B. McDonald به خاطر اثبات وجود جرم برای نوترینو اهدا شد.این تحقیقات دانسته های پیشین در خصوص Neutrino را تغییر داده است.

آکادمی سلطنتی علوم سوئد در اطلاعیه‌ای در روز ۱۴ مهر (۶ اکتبر)، اعلام کرد که تکاکی کاجیتا، فیزیکدان ژاپنی، و آرتور بی. مکدونالد، فیزیکدان کانادایی به خاطر دستاورد تحقیقاتی خود در مورد نونترینوها برنده جایزه نوبل شده‌اند.مبلغ این جایزه ۸ میلیون کران سوئد (معادل ۹۶۲ هزار دلار آمریکایی) است که به طور مساوی بین این دو پژوهشگر تقسیم خواهد شد.

نوترینو یک جرم زیر اتمی است که با سرعت نور حرکت می کند و عبور آن از اجسام بدون هرگونه واکنش انجام می شود. به دلیل سرعت بالا و همچنین عبور از اجسام بدون اعمال واکنش، قابل پیگیری و ردیابی در شرایط معمول نبوده و دانشمندان برنده جایزه نوبل فیزیک برای تحقیق روی آنها از شیوه جدید و متفاوتی استفاده کردند.

دلیل اصلی دریافت جایزه نوبل فیزیک، به اثبات رساندن حجم نوترینو بوده و این در حالیست که میلیارد ها نوترینو در فضای پیرامون ما وجود دارد. حتی آنها به سادگی از درون بدن انسان و اجسام مختلف عبور می کنند، بدون اینکه هیچ واکنش یا پدیده ای از خود بروز دهند.

تاکاکی کاجیتا و آرتور مک دونالد برای مشاهده واکنش نوترینو در برخورد با اجسام از یک تانک پر از آب تصفیه شده در زیر زمین و در یک موقعیت نادر استفاده کردند، در این شرایط نوترینو پس از برخورد با یک هسته اتم به تولید یک خط کم نور پرداخته و این اولین مشاهده از این زیر اتم عجیب به شمار می رود. نوترینو در سه شاخه الکترون، تائو و موآن به اجسام برخورد می کنند و یافته های پیشین نشان دهنده عدم وجود حجم در این زیر اتم بود. اما تحقیقات صورت گرفته توسط یک تشخیص دهنده نوترینو به نام Super Kamiokande در ژاپن نشان می دهد که آنها پس از برخورد با اجسام دچار نوسان شده و تغییر حالت می دهند.

 مکدونالد (راست) و کاجیتا به طور مشترک برندگان جایزه نوبل اعلام شدند

مکدونالد (راست) و کاجیتا به طور مشترک برندگان جایزه نوبل اعلام شدند

پرفسور مکدونالد در یک مصاحبه تلفنی گفته است که قطعا در جریان تحقیقات در این زمینه، لحظه “کشف بزرگ” هم وجود داشت و آن زمانی بود که مشاهده شد که نوترینوها در مسیر حرکت از خورشید به زمین از یک نوع به نوع دیگر تغییر شکل می‌یابند.

تکاکی کاجیتا مدیر موسسه تحقیقات اشعه کیهانی و استاد دانشگاه توکیو و آرتور مکدونالد استاد سابق دانشگاه کوئینز در کاناداست.

پیشتر، برندگان جایزه پزشکی نوبل برای سال جاری هم معرفی شده بودند.

جوایز نوبل طبق وصیت آلفرد نوبل، مخترع دینامیت، پایه‌گذاری شد و هر ساله به افرادی اعطا می‌شود که در رشته‌های مختلف علوم، ادبیات و صلح دستاوردهای بارزی داشته‌اند.

منبع : thevrege

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. سلام
    در برنامه ی تلگرام کانال اخبار تکنولوژی دارم
    مطالب شمارو کپی میکنم عاللیه مطالبتون ممنون میشم کانالم رو اگه تبلیغ کنید میتونید بعنوان کانال سایتتون هم معرفیش کنید به کاربرا
    Telegram.me/techno_news2015