هایپر کم ، دوربینی که نادیدنی های را آشکار می کند !

دوربین‌های معمولی نور مرئی تولید می‌کنند و به همین دلیل تصاویر گرفته شده توسط آنها شبیه به چیزی‌ست که چشم انسان قادر به دیدن آن است.اما دوربین‌های فراطیفی طول موج‌های اضافی را نیز پردازش کرده و مواردی را که ما با چشم غیرمسلح قادر به دیدن آنها نیستیم به ما نشان می‌دهند. متاسفانه این دوربین‌ها اغلب بزرگ و گران قیمت نیز بوده و به این ترتیب تنها در اختیار کاربردهای علمی و صنعتی قرار دارند. با این حال قرار است این وضعیت تغییر کند، زیرا دانشمندان دانشگاه واشنگتن و مرکز تحقیقات مایکروسافت یک دوربین فراطیفی ارزان قیمت و کوچک با نام هایپر کم ( HyperCam  ) را طراحی کرده‌اند. این دوربین شاید حتی به اسمارت‌فون‌ها نیز راه یابد.

HyperCam می‌تواند به ساطع کردن و سپس تصویربرداری از ۱۷ طول موج متفاوت نور درون بخش مرئی و نزدیک به اینفرارد طیف الکترومغناطیسی بپردازد. درمقابل، یک دوربین معمولی تنها قادر به کار با باندهای قرمز، سبز و آبی (RGB) از نور مرئی است.

HyperCam سپس به مقایسه‌ی این تصاویر با یک عکس معمولی RGB با همین موضوع می‌پردازد تا تشخیص دهد کدام یک بیشترین تفاوت را با چشم انسان دارد. این تصاویر انتخابی در یک تصویر مرکب ترکیب شده که به کاربر ارائه داده می‌شوند.

HyperCam-2

اما چه چیزهایی باید نشان داده شوند؟ نمونه‌هایی مانند رگ‌های زیر پوست یا رسیدگی میوه‌ها در زیر پوسته‌ی آنها. در تست‌های آزمایشگاهی، HyperCam قادر به شناسایی دقیق ۲۵ فرد مختلف بر اساس الگوهای رگ آنها با ۹۹ درصد دقت بوده است. این دستگاه همچنین قادر به شناسایی رسیدگی ده نوع میوه با ۹۴ درصد دقت می‌باشد که در مقابل یک دوربین معمولی RGB توانسته سطح موفقیت ۶۲ درصدی را به دست آورد.

HyperCam-1

در شکل فعلی، این تکنولوژی به ازای هر دوربین حدود ۸۰۰ دلار هزینه دارد. پیش از آنکه این دوربین به مرحله‌ی تولید برسد باید کمی کوچک‌تر طراحی شود و همچنین در نور روشن بهتر عمل کند.

منبع : gizmag

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*