محصول جدید ایران خودرو و سایپا

5 محصول جدید ایران خودرو و سایپا که به سرعت جایگزین خودروهای قدیمی می‌شوند

در این مطلب به معرفی 5 محصول جدید ایران خودرو و سایپا خواهیم پرداخت که قرار است به زودی جایگزین دیگر محصولات ناایمن این دو شرکت شوند.

هر خودرویی برای عرضه و راهی بازار شدن یک تاریخ انقضا دارد و نمی‌توان یک خودروی معمولی را برای سالیان سال مورد استفاده قرار دارد؛ چرا که روز به روز هم محصولات تازه‌تر روانه بازار می‌شوند و هم مشخصات فنی خودروها با کیفیت‌تر و قدرتمندتر از قبل خواهد شد.

5 محصول جدید ایران خودرو و سایپا را بشناسید

در ایران نیز خودروهای زیادی وجود دارند که دیگر تولید نمی‌شوند و از آنها تنها نامی در خاطرات مانده و نمونه بارز این خودروها، پیکان است. به تازگی وزیر صمت، سیدرضا فاطمی امین اعلام کرده که شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا حق ندارند از سال جدید محصولات تیبا، سمند و ساینا را در خط تولید خود مونتاژ کنند و باید به جای این خودروها، محصولات تازه‌نفسی همچون شاهین سی وی تی، آریا، رانا AMT، هایما اس 8 و آریسان 2 را عرضه کنند.

اما آیا چنین خودروهای تازه واردی می‌توانند جای خالی تیبا، سمند و ساینا را پر کنند و مورد پسند مشتریان ایرانی قرار بگیرند یا خیر؟ آیا قرار است با عرضه این خودروها محدوده جدید قیمتی را شاهد باشیم یا خیر؟ البته ناگفته نماند که خودروهای مذکور هنوز در خط تولید هم قرار نگرفته‌اند و صرفا در مرحله پیش‌تولید قرار دارند و می‌توان تنها یک یا نهایتا دو نمونه از آنها را در نمایشگاه‌های خودرو مشاهده کرد.

بنابراین همان‌طور که گفتیم چنین محصولاتی هنوز مورد بررسی و آزمون و خطا قرار نگرفته‌اند و از نظر فنی و ایمنی سوالات زیادی درباره آنها مطرح است که باید به آن‌ها پاسخ درستی داد. در ادامه قصد داریم به طور خلاصه معرفی کوتاهی درباره این خودروهای تازه وارد داشته باشیم. بنابراین با ما همراه باشید تا ببینیم مشخصات و ویژگی آنها چیست.

1. وانت آریسان 2

آریسان 2

وانت آریسان 1 را به خاطر دارید؟ این خودرو که توسط گروه خودروسازی ایران خودرو وارد بازار شده بود نتوانست اقبال عامه را با خود همراه سازد و خیلی زود از رده خارج شد، چرا که استقبال زیادی از آن نکردند. هم‌اکنون ایران خودرو اعلام کرده که قرار است خط تولید آریسان 2 را در خراسان رضوی راه‌اندازی کند و نسخه ارتقا یافته آریسان را به تولید انبوه برساند.

حالا وانت آریسان 2 با مشخصات فنی جدید و امکانات ارتقا یافته در صف تولید است و باید ببینیم که این محصول جدید تا چه حد حرف برای گفتن دارد. خودروی جدید ایران خودرو مجهز به یک پیشرانه 1.8 لیتری 4 سیلندر و هشت سوپاپه است و از آنجایی که این پیشرانه، نسخه ارتقا یافته XU7 محسوب می‌شود، XU7 پلاس نام گرفته است.

پیشرانه مذکور قادر است حداکثر قدرت 103 اسب بخار و گشتاور 157 نیوتن‌متر را تولید کند. خوشبختانه مجهز به استاندارد آلایندگی یورو 5 نیز هست و از این بابت نیز مشتریان می‌توانند با خیال آسوده دست به انتخاب بزنند. نکته جالب اینجاست که پیشرانه جدید می‌تواند حدود 17 اسب بخار بیشتر از نسخه پیشرانه قبلی قدرت تولید کند و گشتاور آن نیز 17 نیوتن‌متر بیشتر خواهد بود.

یکی از مزایای خوب این خودرو این است که می‌توانید آن را با نسخه سی ان جی دریافت کنید. در واقع آریسان 2 به علت نصب پیشرانه ارتقا یافته XU7 پلاس قادر است به طور استاندارد دوگانه‌سوز تحویل مشتریان داده شود. بنابراین نسخه اقتصادی این وانت جذاب هم در راه خواهد بود. لازم به ذکر است که باک بنزین نسخه قبلی این محصول 52 لیتری و مخزن گاز آن 70 لیتری بوده است.

هم‌اکنون ظرفیت مخزن گاز یا سی ان جی آریسان 2 به 75 لیتر ارتقا یافته است. متاسفانه ظرفیت باک بنزین نه تنها افزایش نیافته بلکه 12 لیتر هم کاهش یافته و هم‌اکنون به 40 لیتر رسیده است. از دیگر امکانات رفاهی این خودرو می‌توان به نصب سنسور دنده عقب، برخورداری از چراغ مه‌شکن در قسمت جلوی خودرو، بهبود در وضعیت تعلیق و ترمز، ارتقای سیستم سرمایش و گرمایش، تعویض صندلی‌ها و حذف زاپاس‌بند از پشت صندلی شاگرد و انتقال به زیر اتاق بار همراه با حذف کانال گیربکس که افزایش فضای کابین و راحتی سرنشین را فراهم کرده اشاره کرد.

2. هایما S8

هایما اس 8

گروه خودروسازی فاو یک زیربرند معروف در ایران دارد که نام آن هایما است. این زیربرند در همان ابتدا توسط شرکت خودروسازی مزدا راه‌اندازی شد و پس از مدتی تصمیم گرفت که خودروهایی نظیر شاسی بلند، کامپکت، مینی ون و سواری تولید کند. لازم به ذکر است که هایما نتوانست در خود چین طرفداران زیادی پیدا کند، اما محصولات این کمپانی در ایران خواهان زیادی پیدا کرد.

هم‌اکنون طبق آنچه مدتی پیش اعلام شد، قرار است که خودروی هایما اس 8 در ایران خودروی خراسان تولید شود. در همین راستا مدیرعامل ایران خودرو خراسان، آقای بیژن زاهدی فرد اعلام کرده که از هفته اول تیرماه سال جاری فرآیند تولید اولین نمونه‌ها از این خودرو آغاز شده و ادامه دارد.

گفتنی است که ایران خودرو قصد دارد این خودرو را در دو مرحله و به روش‌های SKD و سپس CKD تولید کند. در روش اس کی دی تمامی تجهیزات بدنه و خطوط بدنه‌سازی پیاده می‌شود و پس از آن قطعات به روش سی کی دی مونتاژ می‌شود و محصول نهایی آماده تولید خواهد شد.

نمونه ایرانی هایما S8 مجهز به موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر خواهد بود و سیستم سوخت‌رسانی آن به طریق GDI صورت خواهد پذیرفت. پیشرانه مذکور قادر خواهد بود حداکثر قدرت 182 اسب بخار و گشتاور 280 نیوتن‌متر را تولید کند. بنابراین این خودرو یکی از قدرتمندترین کراس اوورهای بازار ایران می‌شود.

گفتنی است که مجموع نیروی محرکه این خودرو از طریق یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک به محور جلو منتقل خواهد کرد. طول، عرض و ارتفاع هایما اس 8 نیز به ترتیب عبارتند از: 4565 میلی‌متر، 1850 میلی‌متر و 1682 میلی‌متر. همچنین فاصله محوری این کراس اوور 2700 میلی‌متر و وزن خالص آن 1560 کیلوگرم خواهد بود.

از جمله امکانات کراس اوور هایما اس 8 می‌توان به دکمه‌های کنترلی کامل روی فرمان، صندلی اسپرت، استفاده از مواد دارای بافت نرم برای کنسول مرکزی، نمایشگر لمسی عمودی روی کنسول ویژه تنظیمات سیستم سرگرمی، تریم کرومی، هشدار برخورد از جلو و عقب، هشدار خروج از خط، شناسایی علائم ترافیکی در جاده، کروز کنترل تطبیقی، سقف پانورامیک، دوربین ۳۶۰ درجه، استارت دکمه‌ای، نشانگر آمپر دیجیتال، تعویض دنده پشت فرمان، شارژر بی‌سیم و صندلی‌ها با قابلیت تنظیم برقی اشاره کرد.

3. رانا AMT

رانا پلاس

یکی از مزایای عمده‌ای که این خودرو نسبت به مدل معمولی رانا دارد، سیستم تعویض دنده چرخشی آن است. این سیستم دنده‌کشی به صورت چرخشی دنده‌ها را عوض می‌کند و به راننده کمک زیادی می‌کند و در واقع ساده‌سازی از جمله وظایف آن خواهد بود. علاوه بر این طرح جدید جذابی دارد که باید حتما امتحان کنید.

البته این امکان روی رانا ای ام تی وجود دارد که بتوان به صورت دستی دنده‌ها را عوض کرد. برای این کار باید بازوهایی را به دو طرف پشت غربیلک فرمان نصب کرد تا هنگام نیاز از آن استفاده شود. گفتنی است که چنین قابلیتی در جهت راحتی و جذابیت بیشتر در برخی از خودروهای لوکس امروزی تعبیه می‌شود و از آن با عنوان تیپ ترونیک یاد خواهد شد.

در ابتدا رانا پلاس از خودرویی پنج دنده به شش دنده و پس از آن از شش دنده به شش دنده نیمه اتوماتیک AMT ارتقا یافته و این بهبود در سیستم دنده به خاطر ارتقایی بوده که در موتور آن از TU5 به TU5 پلاس رخ داده است. بنابراین حالا شاهد راحتی بیشتری برای راننده هستیم و لذت بیشتری را به ارمغان خواهد آورد.

سال گذشته گفته شد که رانا AMT در سه ماهه اول سال 1401 تولید خواهد شد، اما همچنان شاهد عرضه این محصول در بازار نیستیم. حالا مدیرعامل سایپا این‌گونه اعلام کرده که تولید این محصول را در سه ماهه اول سال آتی برنامه‌ریزی کرده‌اند و هم‌اکنون نیز چندین دستگاه رانا ای تی ام را برای انجام تست‌های فنی و کالیبراسیون تولید نموده‌اند.

به گفته مدیرعامل سایپا هم‌اکنون رانا پلاس مجهز به یک گیربکس 6 سرعته دستی شده و روی آن پیشرانه TU5 پلاس نصب شده و امکاناتی نظیر سقف شیشه‌ای و فرمان برقی با هدف رضایت مشتریان به این خودرو افزوده شده است. در مرحله دوم نیز طراحی و توسعه رانا پلاس شش سرعته اتوماتیک با موتور TU5 پلاس در دستور کار قرار گرفته است.

4. سایپا آریا

آریا سایپا

5 محصول جدید ایران خودرو و سایپا

شرکت خودروسازی سایپا نیز همچون ایران خودرو برنامه‌های زیادی برای عرضه محصولات جدید دارد و به تازگی نیز سرمایه‌گذاری‌های جدیدی روی برخی از محصولات کرده است. یکی از محصولات جدید این شرکت، سایپا آریا است که کراس اوور جدید آن محسوب می‌شود و قرار است به زودی به تولید انبوه برسد.

خطیبی که مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا است اعلام کرده در سال 1401 تولید خودروی تیبا متوقف شده و هم‌اکنون قرار است آریا وارد بازار شود. این خودرو در واقع یک هاچ بک کراس شهری است که دیفرانسیل جلو به حساب می‌آید. بنابراین این که انتظار داشته باشیم بتواند در قد و قواره یک خودروی چهار چرخ محرک ظاهر شود، بی‌فایده است.

گفتنی است که آریا قابلیت‌هایی دارد که می‌تواند نظر مشتریان را به خود جلب کند و آن مولفه‌ها شامل طراحی قابل قبول بدنه، ارتفاع بالاتر از سطح زمین و برخورداری از المان‌های یک خودروی شاسی بلند می‌شود. در کل به نسبت قیمتی که این محصول دارد، می‌توان گفت خوش‌ظاهر است و می‌تواند مشتریان بسیاری به خود جذب کند. منتها تنها مشکل این هاچ بک کراس در مشخصات فنی است که در واقع چندان چنگی به دل نمی‌زنند.

گفته شده سایپا آریا مجهز به پیشرانه 8 سوپاپه توربوشارژی شده که پیش‌تر روی سایپا شاهین تعبیه شده بود. گیربکس این خودرو دنده‌ای است و متاسفانه از نظر تجهیزات ایمنی نیز در سطح ضعیفی ظاهر شده و نمی‌تواند با برخی از رقبای خود آنچنان که باید بجنگد. بنابراین در حال حاضر خودروی مورد بحث محصولی کامل و بی نقص محسوب نمی‌شود، ولی خوشبختانه سایپا اعلام کرده قصد دارد پیشرانه مدرن 3 سیلندر 12 سوپاپه توربو را که محصول کارخانه تیوان است جایگزین پیشرانه فعلی کند.

در صورتی که وعده‌های این شرکت خودروساز عملی شود، می‌توان به آینده‌ی نماینده جدید این شرکت امیدوار بود. در مجموع این خودرو مزایای بسیاری دارد که از جمله آنها می‌توان به پلتفرم قابل قبول و ایمن SP100، آپشن‌ها و امکانات رفاهی مناسب و گشتاور کافی، انرژی و پتانسیل بالا برای مشتریان اشاره کرد و فقط نکته مهم درباره آن قیمتی است که سایپا می‌دهد. اگر قیمت این خودرو منصفانه باشد باید به سایپا آریا به چشم یک رقیب جدی نگاه کرد.

از آنجایی که این خودرو کراس اوور است و باز هم از آنجایی که تورم در کشور ما به صورت روزشمار بالا می‌رود، باید گفت که می‌توان انتظار قیمتی بیشتر از 300 میلیون را برای آریا داشت. با نگاهی اجمالی به خودرویی نظیر کوییک و شاهین می‌توان گفت به احتمال زیاد سایپا برای کراس اوور جدید خود قیمتی بین 450 تا 650 میلیون تومان را در نظر خواهد گرفت. این خودرو رقیب جدی برای K125 ایران خودرو محسوب می‌شود.

5. شاهین سی وی تی (CVT)

سایپا شاهین سی وی تی

5 محصول جدید ایران خودرو و سایپا

از دیگر خودروهای جذاب گروه خودروسازی سایپا می‌توان به شاهین اتوماتیک اشاره کرد که همچنان با همان پیشرانه M15T راهی بازار می‌شود. این پیشرانه حجمی 1.5 لیتری دارد و ساختار آن 4 سیلندر و 8 سوپاپه است. موتور شاهین اتوماتیک قادر است حداکثر قدرت 110 اسب بخار و گشتاور 178 نیوتن‌متر را تولید کند.

نکته مهمی که درباره این خودرو وجود دارد و در عنوان آن نیز به کار می‌رود، گیربکسی است که مجهز به سی وی تی شده و توسط مهندسان شرکت پانچ طراحی شده است. آن‌طور که مدیران سایپا اعلام کرده‌اند، این جعبه دنده از یک قابلیت مهم بهره می‌برد که در خودروهایی نظیر کوییک و ساینا اتوماتیک دیده نمی‌شود و آن نسل جدید سامانه انتقال قدرت پیوسته این کمپانی است.

خوشبختانه این گیربکس اتوماتیک و CVT هم قابلیت تعویض دنده به صورت دستی دارد و هم مصنوعی 6 سرعته و حالت رانندگی اسپرت نیز در آن مشاهده می‌شود. از جمله امکانات این خودرو می‌توان به سانروف، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، استارت دکمه‌ای، فرمان کمکی برقی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، تریم داخلی چرم مصنوعی، تهویه اتوماتیک، سنسور باد تایر، سامانه GSI، نمایشگر لمسی، بلوتوث، سنسور پارک عقب و رهیاب ماهواره‌ای اشاره کرد.

نظر شما درباره 5 محصول جدید ایران خودرو و سایپا چیست؟ آیا در سال جاری می‌توان به این محصولات امیدوار بود یا همچون همیشه این دو شرکت در عملی کردن وعده‌های خود لنگ می‌زنند؟