با کیفیت ترین عکس تلسکوپ جیمز وب

با کیفیت ترین عکس تلسکوپ فضایی جیمز وب با رزولوشن 123 مگاپیکسل را از دست ندهید

این روزها تصاویر جیمز وب از بخش‌های مختلف هستی باعث تعجب همگان شده است. در ادامه به با کیفیت ترین عکس تلسکوپ جیمز وب با رزولوشن ۱۲۳ مگاپیکسل می‌پردازیم.

تصاویر تپه‌های کیهانی را دیده‌اید؟ در ۲۱ تیر ماه بود که ناسا اولین تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب را منتشر کرد. اگرچه تمامی تصاویر شگفت‌انگیز بودند؛ اما یکی از آنها که از سحابی کارینا بود، بیشتر از بقیه توجهات را به خود جلب کرد. در ادامه با کیفیت ترین عکس تلسکوپ جیمز وب را مشاهده خواهیم کرد و توضیحاتی درباره آن ارائه مي‌دهیم.

با کیفیت ترین عکس تلسکوپ جیمز وب از محل تولد ستارگان

با کیفیت ترین عکس تلسکوپ جیمز وب

سحابی کارینا – ثبت شده توسط دوربین NIRCam جیمز وب

با کیفیت ترین عکس تلسکوپ جیمز وب به قسمتی از سحابی کارینا تعلق دارد. این سحابی در بازوی کمان کهکشان راه شیری قرار گرفته و ۷۶۰۰ سال نوری با ما فاصله دارد. همچنین این سحابی آنقدر بزرگ است که برای گذر از عرض آن به ۳۰۰ سال نوری زمان نیاز دارید. در عکس جیمز وب ستون‌هایی از گاز، جت‌ها و یک آرک عجیب دیده می‌شوند.

حتما شما هم تاکنون این تصویر را دیده‌اید؛ اما مشکل اینجاست که تصاویر در وب‌سایت‌ها یا پیام‌رسان‌ها فشرده و کوچک می‌شوند و چندان امکان زوم کردن روی آنها و دیدن جزئیات وجود ندارد. خوشبختانه در وب‌سایت اختصاصی تلسکوپ جیمز وب نسخه ۱۲۳ مگاپیکسلی تصویر سحابی کارینا وجود دارد.

تلسکوپ فضایی James Webb

در گجت نیوز هم با کیفیت ترین نمونه از عکس تلسکوپ فضایی جیمز وب را برای شما در ابعاد ۱۴۵۷۵ در ۸۴۴۱ پیکسل آماده کرده‌ایم. برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی روی تصویر کلیک کنید.

ماهیت سحابی کارینا

تصویر تپه‌های کیهانی تنها بخشی از سحابی کارینا را نشان می‌دهد. کارینا به عنوان یکی از بزرگترین سحابی‌های آسمان شب به حساب می‌آید و نسبت به سحابی اوریون که نزدیک ستاره‌های کمربند شکارچی قرار دارد، حدود ۵۰۰ برابر بزرگتر است. این سحابی که به شکل ستون‌هایی از گاز و غبار به نظر می‌رسد، محل تولد ستاره‌های جدید است و با نام‌های سحابی کبیر و NGC 3372 نیز شناخته می‌شود.

اتا کارینا

سیستم ستاره‌ای اتا کارینا – تلسکوپ هابل

افرادی که در نیم‌کره جنوبی زمین قرار دارند، می‌توانند این سحابی را با چشم غیر مسلح ببینند. داخل سحابی کارینا یک سامانه ستاره‌ای دوتایی معروف به نام اتا کارینا قرار دارد که ستاره بزرگتر آن در سال ۱۸۴۳ دچار انفجاری مشابه ابرنواختر شد؛ اما در نهایت پایدار باقی ماند. البته میزان درخشندگی این ستاره هنوز هم (همانند ستاره شبان‌شانه در کمربند شکارچی) در حال نوسان است و محتمل‌ترین گزینه برای انفجار ابرنواختر در کهکشان راه شیری به حساب می‌آید.

جذابیت‌های با کیفیت ترین عکس تلسکوپ جیمز وب

در تصویر جیمز وب با چیزی شبیه به لبه‌های یک تپه یا کوه طرف هستیم. در قسمت پایینی این تصویر فوق‌العاده می‌توانید ابری بزرگ از گرد و غبار به رنگ نارنجی را مشاهده کنید که در واقع لبه سحابی است. داخل این قسمت شیارها، قله‌ها و دره‌هایی دیده می‌شوند و در قسمت بالایی تصویر نیز می‌توان پیچک‌های آبی رنگی از گاز و غبار یونیزه شده را مشاهده کرد که فوران می‌کنند.

در با کیفیت ترین تصویر تلسکوپ جیمز وب حتی می‌توان تعدادی ستاره را نیز در ابعاد و فاصله‌ای مختلف تشخیص دارد که به رنگ‌های مختلف از آبی گرفته تا نارنجی درآمده‌اند. جالب اینجاست که در پس‌زمینه این تصویر چندین کهکشان هم حضور دارند.

دوربین رصد مادون قرمز نزدیک تلسکوپ جیمز وب

دوربین رصد مادون قرمز نزدیک (NIRCam) یکی از چهار ابزار علمی اصلی تلسکوپ فضایی جیمز وب است. این دوربین می‌تواند نور فرو سرخ را از ستاره‌ها و کهکشان‌های اولیه دریافت کند و به همین خاطر وظیفه سنگینی در اکتشافات هیجان انگیز وب خواهد داشت.

تلسکوپ فضایی James Webb

دوربین NIRCam تلسکوپ جیمز وب

جیمز وب به تاج‌نگار هم مجهز شده است تا بتواند با مسدود کردن نور ستاره، سیاره‌های نزدیک آن را شناسایی کند.

تصویر کمتر شناخته شده جیمز وب از تپه‌های کیهانی

تلسکوپ جیمز وب با طیف‌سنج مادون قرمز میانه (MIRI) خود تصویر دیگری هم از سحابی کارینا ثبت کرده است. همین نیز به دانشمندان کمک کرد تا با ترکیب داده‌های NIRCam و MIRI، بخش‌های نامرئی این سحابی را مشاهده کنند. این تصویر نیز یکی از با کیفیت ترین عکس های تلسکوپ جیمز وب به حساب می‌آید و در آن نسخه زوم شده‌ای از بخش مرکزی تصویر NIRCam را در اختیار داریم.

با کیفیت ترین عکس تلسکوپ جیمز وب

تصویر ترکیبی دوربین NIRCam و MIRI جیمز وب

تصویر MIRI ساختارهای موجود در گرد و غبار سحابی و همچنین منابع ستاره‌ای جت‌ها و برون‌پاشی‌ها را نشان می‌دهد. همچنین این دوربین توانسته هیدروکربن‌ها و دیگر ترکیبات شیمیایی را در سطح لبه‌های سحابی ثبت کند که سبب می‌شود بدرخشند و ظاهری ناهموار داشته باشند.

شما می‌توانید نسخه با کیفیت عکس MIRI تلسکوپ جیمز وب از تپه‌های کیهانی را نیز با کلیک روی تصویر بالا مشاهده کنید. ابعاد این تصویر ۴۴ مگاپیکسل (۱۱۲۶۴ در ۳۹۰۴ پیکسل) است.

با کیفیت ترین عکس تلسکوپ جیمز وب

تصویر سمت راست از دوربین دوربین MIRI – تصویر سمت چپ از دوربین NIRCam

البته همانطور که مشاهده می‌کنید، تفاوت‌های محسوسی بین این دو تصویر وجود دارد. به عنوان مثال، در تصویر سمت چپ (گرفته شده با NIRCam) چیزی شبیه به یک دنباله‌دار دیده می‌شود؛ اما در تصویر سمت راست (MIRI) متوجه می‌شویم که در واقع دنباله‌دار مورد نظر نوک فوران یک ستاره تازه متولد شده است که در لایه‌ای از گرد و غبار قرار دارد.

طیف‌سنج مادون قرمز میانه تلسکوپ جیمز وب

MIRI (ابزار فروسرخ میانی) یک دوربین و طیف‌سنج است که می‌تواند نور فروسرخ میانه طیف الکترومغناطیسی را مشاهده کند.

تلسکوپ فضایی James Webb

دوربین MIRI تلسکوپ جیمز وب

اگر در آینده عکس هایی با کیفیت بالا دیدید که نسبت به تصاویر میدان وسیع تلسکوپ هابل بسیار بهتر هستند، بدانید که با ابزار MIRI جیمز وب ثبت شده‌اند.