خودرو ملی ترکیه

رئیس جمهور ترکیه اولین خودرو ملی این کشور را تست کرد + عکس و مشخصات

اولین خودرو ملی ترکیه به زودی روانه بازار خواهد شد و در همین راستا به تازگی رئیس جمهور این کشور آخرین نسخه پیش‌تولیدی شاسی بلند تاگ را تست کرد. در ادامه با مشخصات این خودرو آشنا می‌شویم.

گروه جوینت ونچر تاگ که اولین خودرو ملی ترکیه را ساخته است در سال 2018 تاسیس شد. این شرکت خودروسازی اولین نسخه آزمایشی از شاسی بلند برقی تاگ را در دسامبر سال 2019 پرده‌برداری کرده و اکنون قصد دارد آن را در سه ماهه نخست سال 2023 به بازار عرضه کند. در همین راستا به تازگی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با قرار گرفتن در پشت فرمان این خودرو آخرین نسخه پیش‌تولیدی آن را تست کرد.

تست اولین خودرو ملی ترکیه توسط اردوغان 

خودرو ملی

رئیس جمهور ترکیه پس از تست این خودرو عنوان کرد انتظار می‌رود کارخانه گملیک تاگ در تاریخ 29 اکتبر 2022 برابر با 7 آبان 1401 به شکل رسمی افتتاح شود. وی افزود اهدای جوایز انفورماتیک این کشور در کوجالی نیز آغازی برای رقابت نخستین محصول تولید انبوه شرکت تاگ خواهد بود. با وجود این که برخی گفته بودند ترکیه نمی‌تواند خودروی ملی را تولید و به بازار عرضه کند، اما این خودرو را به زودی در سراسر ترکیه و پس از آن در بازارهای جهان عرضه خواهیم کرد.

خودرو ملی

شرکت تاگ اعلام کرد قصد دارد تا سال 2030 میلادی در 5 کلاس مختلف حدود 1 میلیون خودرو را به تولید برساند. در همین راستا این خودروساز طراحی یک شاسی بلند و یک سدان را به پایان رسانده و مدتی قبل آنها را در نمایشگاه CES نیز به معرض نمایش درآورده است. خودروهای تولید انبوه TOGG از لحاظ طراحی با مدل‌های مفهومی تفاوتی نخواهند داشت. ضمن این که شرکت ایتالیایی پینین‌فارینا طراحی این خودروها را بر عهده دارد.

خودرو ملی

سدان TOGG یک سدان جذاب با طرح فست بک بوده که البته چراغ‌های باریک جلوی آن با نسل قدیم کیا اپتیما نیز شباهت دارد. برای این خودرو درهای متقارن درنظر گرفته که همانند مدل‌های سوپرلوکس به دو طرف باز خواهد شد. طراحان به کمک چنین طرحی امکان حذف ستون وسط را خواهند داشت، اما به دلیل ایمنی بدنه در نسخه‌های تولید انبوه از این درها استفاده نخواهد شد.

TOGG

شاسی‌بلند TOGG پیش از نسخه سدان به مرحله تولید انبوه خواهد رسید. این خودرو همانند خودروهای روز دنیا طراحی شده و شرکت ایتالیایی پینین‌فارینا طراحی آن را انجام داده است. طراحی بخش‌های مختلف این خودرو به نسخه سدان شباهت زیادی دارد، اما در این شاسی بلند شاهد هماهنگی بیشتری میان اجزای مختلف هستیم.

شاسی بلند و سدان TOGG از لحاظ مشخصات فنی در یک سطح قرار دارند. مدل پایه این دو خودرو ملی ترکیه به یک پیشرانه با قدرت 200 اسب بخار مجهز شده و نسخه قدرتمندتر آنها نیز از سیستم دو دیفرانسیل با قدرت 400 اسب بخار بهره می‌برد.

مدل مجهز به پیشرانه تک موتور ظرف مدت 7.6 ثانیه و مدل مجهز به پیشرانه دو موتور ظرف مدت 4.8 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مدل پایه و قوی‌تر این خودروها با هر بار شارژ به ترتیب مسافتی حدود 300 و 500 کیلومتر را می‌پیمایند.