حقایقی جالب درباره کارتون تام و جری

حقایقی جالب درباره کارتون تام و جری؛ این موش و گربه دوست داشتنی

همه ما با کارتون جذاب و دیدنی تام و جری یا موش و گربه آشنا هستیم. در این مطلب به معرفی حقایقی جالب درباره کارتون تام و جری می‌پردازیم.

همه ما در کودکی یا حتی در بزرگسالی با کارتون سریالی تام و جری خاطره ساخته‌ایم. این انیمیشن جذاب و دیدنی رده سنی ندارد و می‌تواند اغلب افراد را سرگرم کند. اگر شما نیز دلتنگ تماشای بازیگوشی‌های تام و جری هستید مطلب زیر را از دست ندهید. موش و گربه کارتونی برای همه است و شکی نیست که اکثر طرفداران آن برای تماشای دوباره قسمت‌های آن شوق دارند.

حقایقی جالب درباره کارتون تام و جری که نمی‌دانید

بعضی از کارتون‌ها هستند که نوستالژی محسوب می‌شوند و تماشای آنها می‌تواند حال و هوای بد آدم‌ها را خوب کند. نه تنها کودکان، بلکه بزرگسالان هم از دیدن برخی از آثار انیمیشنی لذت می‌برند و یکی از بهترین و محبوب‌ترین نمونه‌ها تام و جری است. به احتمال زیاد با 10 حقیقت جالبی که در ادامه خواهد آمد، آشنا نیستید و به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم مقاله زیر را بخوانید.

1. سکوت تام و جری همیشگی نبود

حقایقی جالب درباره کارتون تام و جری

اگر تمام قسمت‌های کارتون تام و جری را دیده باشید، احتمالا بر این باور هستید که این موش و گربه سر به هوا ساکت بودند و حرفی نمی‌زدند اما آیا واقعا این‌گونه بود؟ به نظر می‌رسد ماجرای سکوت آنها دائمی نبود و در بعضی قسمت‌ها اصواتی هر چند نامفهوم تولید می‌کردند.

مجموعه قسمت‌های کارتون سریالی تام و جری کوتاه بودند، اما سرگرم کننده به شمار می‌رفتند. یکی از مهم‌ترین و مشهورترین دیالوگ‌هایی که در این سریال شنیده می‌شود از زبان تام است. وقتی جری (موش) باعث انفجار هسته‌ای می‌شود تام (گربه) صحبت می‌کند و تنها یک جمله می‌گوید: «باورکردنی نیست»

پس از این دیالوگ تام و جری در یکی از قسمت‌های جذاب این کارتون که در سال 1992 ساخته شده بود مشغول به خواندن آهنگی به نام «تو عزیز من هستی یا نیستی» می‌شوند و این نخستین باری است که موش و گربه هر دو با هم صحبت می‌کنند.

2. دریافت هفت جایزه اسکار و شش نامزدی

هانا و باربرا

شاید فکر کنید تام و جری تنها در میان مردم طرفدار داشت و این کودکان بودند که علاقه خاصی به تماشای قسمت‌های داشتند؛ اما بد نیست بدانید که نه تنها کودکان، بزرگسالان و افراد سالخورده این کارتون را تماشا می‌کردند که حتی داوران اسکار هم از طرفداران پر و پا قرص آن محسوب می‌شدند.

موش و گربه موفق شده 13 بار در آکادمی اسکار نامزد دریافت این جایزه بزرگ شود و از مجموع این تعداد تنها 7 بار برنده نهایی آن شده است. کارتون تام و جری در بخش بهترین موضوع کوتاه کارتون‌ها توانسته خوش بدرخشد و رکورددار شود. در ادامه لیست تمام اپیزودهایی که از این سریال موفق به دریافت جایزه اسکار شدند، آورده خواهد شد:

  • The Yankee Doodle Mouse (1943)
  • Mouse Trouble (1944)
  • Quiet Please (1945)
  • The Cat Concerto (1946)
  • The Little Orphan (1948)
  • The Two Mouseketeers (1952)
  • Johann Mouse (1953)

3. اسپین آف یا سریال های فرعی تام و جری

حقایقی جالب درباره کارتون تام و جری

معمولا از روی سریال‌های جذاب و پرمخاطبی که امروزه پخش می‌شوند، سریال‌ها یا فیلم های سینمایی فرعی بسیاری تهیه می‌شوند و این قضیه در خصوص تام و جری هم صدق می‌کند. سریال‌های جذاب و دیدنی دیگری از روی کارتون موش و گربه ساخته شده که برخی از آنها عبارتند از: The Tom and Jerry Show ،Tom and Jerry Comedy Show ،Tom and Jerry Kids ،Tom and Jerry Tale.

علاوه بر ساخت و تهیه اسپین آف‌های متعدد از تام و جری، این دو شخصیت کارتونی بامزه در برخی از انیمیشن‌ها و کارتون‌های دیگر نیز حضور موفقی داشتند. برای مثال یکی از برنامه‌های کارتونی که در آنها جری و تام ایفای نقش کرده‌اند، Anchors Aweigh اثری از استودیو گلدوین مایر بوده است.

در این برنامه و در برخی سکانس‌ها شخصیت جری با جین می‌رقصد. برای تهیه این سکانس از جلوه‌های ویژه بسیاری استفاده شده و در کل تام هم در این برنامه حضور کوتاهی داشته است؛ تام برای جری در همین سکانس غذا می‌برد. یکی دیگر از سکانس‌ها مربوط به برنامه Dangerous When Wet است که در آن تام و جری حضور دارند.

4. خودکشی تام و جری و داستان‌های پشت پرده

خودکشی تام و جری

کارتون‌ها عمدتا برای کودکان ساخته می‌شوند و این که سازندگان این آثار بخواهند از مفاهیم خطرناک و ناخوشایند در تهیه مجموعه استفاده کنند، قابل قبول نیست. در یکی از قسمت‌های کوتاه انیمیشن موش و گربه به نام Blue Cat Blues، تام روی ریل‌های قطار در حالی نشسته که چهره‌ای رنجور و افسرده دارد.

جری هم در این وضعیت کنار تام نشسته و هر دو به افق می‌نگرند. در همین لحظه اتفاقات قبلی که برای تام رخ داده روایت می‌شود و نشان می‌دهد که چگونه تام به فکر خودکشی افتاده است. در این اپیزود جالب توجه موش و گربه که همواره مشغول بازیگوشی و نقشه کشیدن برای هم بودند، دوستانی صمیمی و خوب نشان داده می‌شوند.

داستان از این قرار است که ماده گربه‌ای سفید رنگ، تام را سحر و جادو می‌کند و آنها عاشق یکدیگر می‌شوند. همچون اغلب داستان‌های عاشقانه گربه‌ای ثروتمند و پولدار وارد روایت عاشقانه تام و گربه ماده می‌شود و رقیب عشقی تام خواهد شد. در ادامه گربه سفید ماده با وعده‌های مستر باچ از آنجا دور می‌شوند و تام تنها می‌ماند و شکست عشقی می‌خورد.

بعد از مدتی گربه متوجه می‌شود که معشوقه‌اش گربه‌ای هوس‌باز و مادی‌گرا است که به خاطر ثروت مستر باچ با او دوست می‌شود. البته دانستن این نکته کمکی به تام نمی‌کند و او تصمیم می‌گیرد پس از بازگشت گربه سفید ماده تمام دارایی‌های خود را تقدیم وی کند.

بعد از تلاش‌های بی‌نتیجه تام، باچ که قدرت و ثروت بیشتری دارد پیروز رقابت عاشقانه می‌شود و با گربه ماده ازدواج می‌کند. حالا تام نه پولی در بساط دارد و نه خانه‌ای برای زندگی کردن و بدین ترتیب افسرده می‌شود و تصمیم به خودکشی می‌گیرد. جری در تمام این مدت سعی می‌کند تام را از کرده خود پشیمان کند، اما گربه لجوج به حرف موش نمی‌کند.

بعد از تمام اتفاقاتی که برای تام افتاده، جری هم به یاد معشوقه خود می‌افتد که در تمام این مدت به او وفادار بوده، ولی متوجه می‌شود که معشوقه‌اش با فرد دیگری ازدواج کرده و اینجاست که او هم به بن‌بست می‌رسد. جری افسرده پیش تام می‌رود و این دو شخصیت بامزه به قصد پایان دادن به زندگی‌شان روی ریل‌های قطار می‌نشینند.

کارتون هنگامی تمام می‌شود که صدای سوت قطار به گوش می‌رسد و این‌گونه به مخاطب القا می‌کند که خودکشی آنها موفقیت‌آمیز بوده است. در خصوص این قسمت جنجال‌های زیادی به پا شد، ولی اغلب تماشاچیان می‌دانستند که تام و جری سریال همچنان از این مهلکه جان سالم به در برده‌اند.

5. راه رفتن تام از اول روی دو پا نبوده

حقایقی جالب درباره کارتون تام و جری

از زمانی که قسمت اول سریال کارتونی تام و جری اکران شد تا وقتی که آخرین قسمت آن پخش شد، شخصیت گربه تغییرات زیادی پیدا کرد. آغاز این سریال به دهه 1940 میلادی بر می‌گردد. تام در قسمت‌های ابتدایی همچون یک گربه عادی راه می‌رفت. از دیگر مشخصات ظاهری تام می‌توان به موهای ژولیده و ضخیم، چروک‌های متعدد روی صورت و نقطه‌هایی وسط ابرو اشاره کرد.

وقتی دهه 1940 میلادی به پایان رسید، چهره ظاهری گربه دچار تغییرات زیادی شده بود، ولی بر خلاف تام، جری به عنوان یک موش کوچک و ریزجثه تغییرات زیادی نکرد. جری همچون قسمت‌های اول به کار خود ادامه داد و تا پایان به یک شکل ظاهر می‌شد.

6. ظاهر شدن شخصیت مادر دو کفشی

مادر دو کفشی

همان‌طور که می‌دانید در کارتون تام و جری، شخصیت گربه به عنوان حیوان خانگی بود، ولی موش جانوری مزاحم محسوب می‌شد و تام مأموریت داشت خانه را از شر وجود جری پاکسازی کند. صاحب تام زنی بداخلاق به نام مامان دو کفشی بود که در طول تمام قسمت‌های پخش شده تنها یک مرتبه و برای مدتی کوتاه ظاهر شد.

البته در برخی قسمت‌ها پاهای این زن بداخلاق دیده می‌شد، ولی صورت او تنها یک بار رویت شد. نام اپیزودی که در آن چهره مادر دو کفشی دیده می‌شود، Saturday Evening Puss بود که در سال 1950 میلادی پخش شد. جالب اینجاست که شخصیت مامان دو کفشی طوری نشان داده می‌شد که یک خدمتکار سیاهپوست است و لهجه آمریکایی عامیانه و کوچه‌بازاری دارد.

عده‌ای معتقد بودند که تصویرسازی مادر دو کفشی نژادپرستانه است و به همین دلیل تهیه کنندگان تام و جری تصمیم گرفتند در ادامه داستان این زن سیاهپوست و فقیر را با یک زن لاغر سفیدپوست جایگزین کنند. البته به نظر می‌رسد بعد از مدتی مجددا شخصیت زن سیاهپوست این کارتون جای خود را به زن لاغر سفیدپوست داد، ولی از ووپی گلبرگ خواسته شد درباره علت استفاده از این شخصیت توضیح دهد.

7. موش و گربه انتخابی کلیشه‌ای بود اما تام و جری نه!

حقایقی جالب درباره کارتون تام و جری

استودیو مترو گلدوین مایر وقتی ایده باربرا را شنید تمایلی برای ادامه همکاری نشان نداد و صرفا یک قسمت از موش و گربه را ساختند و پخش کردند. در واقع آنها بر این باور بودند که ایده موش و گربه و ماجراهای خصمانه و بامزه آن دو تا کلیشه‌ای شده و در اغلب انیمیشن‌ها وجود دارد.

بعد از این که اپیزود اول این سریال اکران شد، باربرا و دیگر کارکنام مترو گلدوین مایر تصمیم گرفتند روی پروژه‌های دیگری تمرکز کنند تا به موفقیت برسند، ولی بر خلاف انتظار آنها تام و جری توانست مخاطب خود را پس از یک سال پیدا کند و به شهرت برسد. باربرا و هانا وقتی شاهد تماشای موفقیت این سریال شدند، باری دیگر برای ادامه همکاری به هم پیوستند.

8. اولین قسمت تام و جری در 1940 و آخرین آن در سال 2005 پخش شد

حقایقی جالب درباره کارتون تام و جری

برای پخش تام و جری می‌توان سه دوره زمانی در نظر گرفت. ابتدا جوزف باربرا و ویلیام هانا با همکاری یکدیگر 114 اپیزود اولیه را تهیه و کارگردانی کردند. انتشار این اپیزودها از سال 1940 میلادی تا 1958 طول کشید. مجموع این قسمت‌ها جزو بهترین اپیزودهای تام و جری محسوب می‌شوند.

بعد از این دو کارگردان، جین دیچ تصمیم گرفت تنها 13 قسمت از موش و گربه را تولید کند. این سیزده قسمت تبدیل به بدترین قسمت‌های تام و جری شد و افت کیفی این سریال کارتونی را رقم زد. مجموع اپیزودهایی که جین دیچ تهیه کرده بود از سال 1961 تا 1962 به طول انجامید.

نهایتا این چاک جونز بود که موفق شد 34 اپیزود پایانی را اکران کند. قسمت‌های آخر سریال کارتونی موش و گربه از سال 1963 آغاز شد و تا سال 1967 میلادی طول کشید. در کل این سه دوره با حضور چهار کارگردان و 161 اپیزود به پایان رسید. همچنین در سال 2001 بود که قسمت جدیدی از تام و جری برای تلویزیون ساخته شد و کارگردانی آن بر عهده کارل تورگ بود.

و سرانجام در سال 2005 جوزف باربرا و اسپایک برانت تصمیم گرفتند آخرین اپیزود تام و جری را تهیه و کارگردانی بکنند. طولانی‌ترین اپیزود این سریال کارتونی همان اپیزود اول است. مدت زمان این اپیزود 9 دقیقه و هشت ثانیه بوده است.

9. نام واقعی کارتون تام و جری Jasper and Jinx بوده

حقایقی جالب درباره کارتون تام و جری

وقتی جوزف باربرا و ویلیام هانا اولین اپیزود تام و جری را تهیه و پخش کردند، نام موش و گربه داستان جاسپر و جینکس بود. همان‌طور که مشخص است نام گربه جاسپر و نام موش جینکس بود. شخصیت مادر دو کفشی در اولین قسمت کارتون موش و گربه حضور داشت و همواره جاسپر را به خاطر اقدامات خرابکارانه‌اش تنبیه می‌کرد.

پس از موفقیتی که جاسپر و جینکس کسب کرده بودند، خالقان آن تصمیم گرفتند طی یک نظرسنجی درون استودیویی، نام جدیدی برای آن برگزینند. یکی از انیماتورهای مترو گلدوین مایر نام تام و جری را پیشنهاد کرد و پذیرفته شد. تام و جری نام یک نوشیدنی ترکیبی بود که در روزهای کریسمس مصرف می‌شد.

10. ویلیام هانا و جوزف باربرا کارگردان‌های معروف تام و جری و کارنامه هنری آنها

حقایقی جالب درباره کارتون تام و جری

همان‌طور که می‌دانید تام و جری یکی از محبوب‌ترین کارتون‌هایی است که کوچک و بزرگ عاشق تماشای آن هستند. سریال کارتونی موش و گربه مدت‌هاست که تمام شده و تولید آن به سال 1940 میلادی بر می‌گردد. همچنین در سال 2005 آخرین قسمت‌های آن منتشر شد و دیگر اثری از تام و جری مترو گلدوین مایر نیست!

کارگردان‌های اولیه این کارتون، جوزف باربرا و ویلیام هانا بودند. این دو کارگردان خبره از اعضا و کارکنان استودیو گلدوین مایر بودند و ده سال پیش از آن که تام و جری خلق شود در آنجا فعالیت می‌کردند. در آن سال‌ها یک کمیک استریپ جذاب به نام Capitan and the Kids از این استودیو موفقیت بزرگی به دست آورد، هانا و باربرا به یکدیگر پیوستند تا آثار جذاب دیگری برای ما بسازند.

جوزف باربرا به عنوان یک داستان‌نویس خبره تصمیم گرفت کارتونی بسازد که شخصیت‌های اصلی آن موش و گربه هستند. باربرا نام این کارتون را Puss Gets the Boot گذاشت و پیشنهاد ساخت آن را به استودیو مترو گلدوین مایر داد، اما آنها چندان اعتمادی به موفقیت این کارتون نداشتند.

هانا و باربرا با همکاری یکدیگر موفق شدند اولین اپیزود این سریال کارتونی را تهیه و پخش کنند. بعد از گذشت چند ماه اولین قسمت تام و جری در تئاترها محبوب شد و طرفداران زیادی پیدا کرد و حتی در سال 1941 میلادی موفق به دریافت جایزه اسکار شد. اینجا بود که مدیران مترو گلدوین مایر به ساخت دیگر اپیزودهای تام و جری روی خوش نشان دادند.

در اولین مرحله 115 قسمت کوتاه از کارتون موش و گربه تهیه و اکران شد و هانا و باربرا همزمان روی ساخت و توسعه کارتون‌های جذاب دیگری نیز کار می‌کردند. دو کارگردان پرتلاش تام و جری موفق شدند 7 جایزه اسکار، 8 جایزه امی، یک جایزه گلدن گلوب، یک جایزه گاورنر و یک ستاره در پیاده‌روی هالیوود دریافت کنند.