اف ام سی T5

اف ام سی T5 فردا موتور ؛ گزارش اختصاصی گجت نیوز از رقیب تیگو 7 و هایما اس 7

فردا موتور، خودرو جدید خود با نام اف ام سی T5 را در نمایشگاه مشهد به نمایش گذاشت. FMC T5 که رقیب تیگو 7 و هایما اس 7 است، چند ماه پیش وارد بازار ایران شده بود.

همانطور که در اخبار داشتیم، نمایشگاه خودرو مشهد از روز گذشته به طور رسمی افتتاح شد و خودروسازان داخلی و شرکت‌های بخش خصوصی، جدیدترین محصولات خود را در این نمایشگاه به معرض دید بازدیدکنندگان گذاشته‌اند. یکی از خودروهای چینی که در ایران مونتاژ می‌شود، اف ام سی T5 است که فردا موتور از اواخر سال گذشته عرضه آن به بازار ایران را آغاز کرد و حالا این خودرو را در نمایشگاه مشهد نیز به نمایش گذاشته است.

اف ام سی T5 در واقع همان دانگ فنگ تی 5 است که به عنوان سومین محصول شرکت فردا موتور وارد بازار ایران شد. این کراس اوور تک دیفرانسیل در بهمن ماه 1400 به صورت رسمی برای بازار کشورمان معرفی و رونمایی شد و رقیبی برای تیگو 7 مدیران خودرو، لاماری آرین موتور و هایما اس 7 ایران خودرو به شمار می‌رود.

ویدیوی گجت نیوز از فردا تی 5 در نمایشگاه مشهد

فردا تی 5 در حال حاضر با قیمت 1 میلیارد و 49 میلیون تومان در کارخانه و با قیمت 1 میلیارد و 155 میلیون تومان در بازار آزاد به فروش می‌رسد؛ اما آیا این خودرو چینی ارزش پرداخت بیش از یک میلیارد تومان را در شرایط فعلی بازار دارد؟ در ادامه نگاهی به مشخصات، طراحی، امکانات و ویژگی‌های FMC T5 می‌اندازیم.

طراحی اف ام سی T5

طراحی محصول جدید فردا موتور شباهت زیادی به SX5، دیگر محصول این شرکت دارد. جلوپنجره بزرگ در جلوی خودرو دیده می‌شود که به چراغ‌ها اتصال پیدا کرده و ظاهر نسبتا متناسب و هماهنگی را به وجود آورده است. چراغ‌های روشنایی در روز LED یا دی لایت در داخل کاسه چراغ قرار گرفته و مه‌شکن‌های LED هم در اطراف سپر نصب شده‌اند.

اف ام سی T5

در نمای جانبی، خطوط جذابی را روی بدنه می‌بینیم که ظاهر اسپرت و خوبی را به این بخش اضافه کرده است. همچنین شیب ملایمی در قسمت سقف به چشم می‌خورد و پلاستیک‌های مشکی‌رنگ در داخل گلگیرها و فضای بین چرخ‌ها نقطه ضعف این بخش محسوب می‌شوند. برای این خودرو از رینگ‌های آلومینیومی 17 و 18 اینچی استفاده شده که در نگاه اول به نظر می‌رسد کمی برای ابعاد خودرو کوچک هستند.

در نمای عقب فردا T5 الگوبرداری‌هایی از شاسی بلندهای لینکلن مشاهده می‌شود. چراغ‌های عقب طبق مد روز، ساختار پیوسته‌ای دارند و آنتن کوسه‌ای همرنگ بدنه، ریل باربند فلزی و شیشه عقب بزرگ از دیگر نکات جالب این بخش محسوب می‌شوند. در مجموع، نمای عقب اف ام سی T5 ظاهر نسبتا ساده‌ای دارد، اما هماهنگی و حجم‌دهی خوبی در آن مشاهده می‌شود که احتمالا می‌تواند مورد پسند عامه مشتریان قرار بگیرد.

ابعاد FMC T5 شامل طول 4550 میلی‌متر، عرض 1825 میلی‌متر، ارتفاع 1725 میلی‌متر و فاصله محوری 2720 میلی‌متر می‌شود که باید آن را در رده شاسی بلندهای سایز متوسط قرار داد. در داخل کابین هم نمایشگر لمسی 12.7 اینچی شبیه به تبلت، اولین چیزی است که جلب توجه می‌کند. در پشت فرمان هم پنل دیجیتالی 7 اینچی قرار گرفته و طراحی داشبورد، تعداد و طراحی کلیدها، فرمان دی کات، متریال نرم همرنگ صندلی‌ها، استراحتگاه دست با پوشش چرم مصنوعی و خروجی تهویه مطبوع نیز ظاهر خوبی دارند و به طراحی خودروهای مدرن جهان نزدیک هستند.

اف ام سی T5

صندلی‌های اسپرت اف ام سی T5 دارای دو رنگ نارنجی و مشکی هستند و راحتی و ارگونومی بالایی دارند. البته در ردیف عقب از صندلی‌های تخت‌تر و معمولی‌تری استفاده شده که به خوبی صندلی‌های جلو نیستند. فضای موجود در کابین نیز مناسب ارزیابی می‌شود و 5 سرنشین بزرگسال به راحتی می‌توانند در آن جای بگیرند. صندوق بار خودرو نیز ظرفیت 515 لیتری دارد که راضی کننده است.

مشخصات فنی و امکانات

فردا تی 5 از پیشرانه 1.5 لیتری توربو با قدرت 156 اسب بخار و گشتاور 230 نیوتن‌متر بهره می‌برد و گیربکس شش سرعته اتوماتیک، نیروی تولیدی را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. گفته می‌شود این خودرو می‌تواند در هر صد کیلومتر، 6.1 لیتر بنزین مصرف کند که برای این کراس اوور 1.5 تنی رقم مناسبی خواهد بود.

اف ام سی T5

از جمله تجهیزات ایمنی موجود در اف ام سی T5 می‌توان به سیستم حفظ تعادل EDP/TSC/VSC، ترمز ضد قفل ABS، سیستم‌های کمکی ترمز EBD/CBD/CBC، سیستم کنترل فشار باد تایرها و سیستم ایمنی جعبه فرمان در تصادف‌ها اشاره کرد.

این خودرو دارای امکانات و آپشن‌هایی نظیر سانروف پانوراما، تهویه اتوماتیک دوگانه، روکش صندلی چرم، گرم‌کن صندلی‌های جلو، نمایشگر دیجیتال صفحه آمپر، نمایشگر لمسی 12.7 اینچی روی داشبورد، در برقی صندوق عقب، دوربین عقب، ترمز پارک برقی، سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، سامانه کنترل توقف در سربالایی، آینه‌های برقی تاشونده، شش عدد کیسه هوا، صندلی راننده هشت حالته برقی، دوربین ثبت وقایع، چراغ‌های روشنایی در روز یا دی لایت، سنسور فشار باد تایرها، حسگر باران، دریچه تهویه ردیف عقب، رادار خطی، کروز کنترل، فرمان کمک برقی، اتوهلد، آینه حساس به نور و سنسور نور خواهد بود.