اینترنت رایگان دولت

اینترنت رایگان دولت آن چیزی نبود که انتظار داشتیم

اینترنت رایگان دولت که در قالب یک بسته 40 گیگابایتی به سه دهک پایین جامعه ارائه شد، آن چیزی نبود که مردم انتظار داشتند.

وزارت ارتباطات در تیرماه از ارائه بسته های اینترنت رایگان 40 گیگابایتی به سه دهک پایین جامعه خبر داد که البته بسته‌ها 4 ماهه بوده و قرار است به شکل دائمی هر 4 ماه یک بار به مشمولان ارائه شود. سرانجام پس از یک ماه، معاون امور پستی ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات در 25 مرداد 1401 اعلام کرد یک بسته اینترنت رایگان با حجم 40 گیگابایت به افراد مشمول سه دهک اول یارانه‌بگیر اعطا شد.

در همین راستا برخی از کاربرانی که موفق به دریافت اینترنت رایگان دولت شدند اعلام کردند فقط 10 گیگابایت از 40 گیگابایت این بسته قابل استفاده است. در واقع در این بسته فقط 10 گیگابایت به اینترنت بین‌الملل اختصاص دارد و 30 گیگابایت دیگر ویژه ترافیک داخلی است.

جزئیاتی از اینترنت رایگان دولت

در حالی که بسیاری از کاربران تصور می‌کردند تمام 40 گیگابایت این بسته به ترافیک بین‌الملل اختصاص دارد، معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری اعلام کرد بسته اینترنت 40 گیگابایتی برای استفاده سالانه مردم در نظر گرفته شده و 30 گیگابایت از آن برای استفاده در سایت‌های منتخب (ترافیک داخلی) و 10 گیگابایت دیگر برای استفاده ترافیک بین‌الملل اختصاص پیدا کرده است.

در شرایطی 30 گیگابایت از 40 گیگابایت اینترنت رایگان دولت به ترافیک داخلی اختصاص پیدا کرده که هم‌اکنون بسیاری از کاربران از شبکه‌های اجتماعی خارجی و وب‌سایت‌های خارجی استفاده می‌کنند. از این رو با توجه به این که تعداد کمی از جامعه در اپیکیشن‌های و وب‌سایت‌های داخلی حضور دارند، بسته رایگان دولت نمی‌تواند به خوبی به نیاز سه دهک اول یارانه‌بگیر پاسخ دهد.