گلکسی A54 A53 سامسونگ

گلکسی A54 سامسونگ در برابر گلکسی A53؛ چه چیزی تغییر کرده است؟

در این جا به مقایسه دو گوشی گلکسی A54 و A53 سامسونگ می‌پردازیم. نسل جدید میانرده‌های محبوب گلکسی ای ۵۴ در مقایسه با نسل قبل چه تغییراتی کرده است؟

سری گوشی های گلکسی A سامسونگ جایگزین‌هایی ارزان قیمت برای خانواده گلکسی S سامسونگ به شمار می‌روند که در بسیاری مشخصات فنی با این خانواده مشترک بوده و ارزش خرید بسیار بالایی دارند.

در حال حاضر فاصله میان گوشی پرچمدار گلکسی اس 23 و میانرده گلکسی ای 54 کم‌تر از هر زمان دیگری است و همین امر، گلکسی A54 را به یکی از برترین محصولات میانرده بازار تبدیل می‌کند.

در عین حال اگر قصد خرید یک میانرده باکیفیت و باامکانات را داشته باشیم، هریک از دو گوشی گلکسی ای 54 یا ای 53 می‌توانند گزینه‌هایی ارزشمند باشند. بنابراین شناخت دقیق تفاوت‌های میان این دو محصول کمک بسیاری به خرید مناسب‌ترین میانرده خواهد بود.

به همین جهت در ادامه این متن سعی داریم به بررسی و مقایسه مشخصات دو گوشی گلکسی A54 و A53 سامسونگ بپردازیم و قابلیت‌های این دو را با یکدیگر مقایسه کنیم.

مقایسه دو گوشی میانرده گلکسی A54 و گلکسی A53 سامسونگ

مشخصات فنی

پیش از بررسی دقیق مشخصات و قابلیت‌های دو گوشی گلکسی ای 54 و ای 53 بد نیست نگاهی به قابلیت‌های فنی هردو آن‌ها بیندازیم.

جدول زیر مشخصات فنی این دو را به‌طور خلاصه با یکدیگر مقایسه می‌کند:

گوشی سامسونگ گلکسی A54سامسونگ گلکسی A53
ابعاد
  • 158.2 در 76.7 در 8.2 میلیمتر
  • وزن 202 گرم
  • 159.6 در 74.8 در 8.1 میلیمتر
  • وزن 189 گرم
صفحه نمایش
  • 6.4 اینچی با رزولوشن تمام اچ دی
  • پانل امولد
  • 6.5 اینچی با رزولوشن تمام اچ دی
  • پانل امولد
نرخ رفرش120 هرتز120 هرتز
تراشهاگزینوس 1380اگزینوس 1280
رم8 گیگ6 گیگ
درگاه کارت حافظهحداکثر یک ترابایتحداکثر یک ترابایت
دوربین پشت
  • دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی
  • دوربین 12 مگاپیکسلی فوق عریض
  • دوربین 5 مگاپیکسلی ماکرو
  • دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی
  • دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی
  • دوربین 5 مگاپیکسلی ماکرو
  • دوربین 5 مگاپیکسلی تشخیص عمق
دوربین سلفی32 مگاپیکسلی23 مگاپیکسلی
باتری5000 میلی آمپر ساعتی5000 میلی آمپر ساعتی
شارژ سریع25 واتی25 واتی

طراحی

شاید مهم‌ترین تفاوت گلکسی A53 و A54 سامسونگ را بتوان طراحی متفاوت مدل جدیدتر دانست که بسیار شبیه به سری پرچمدار گلکسی اس 23 انجام شده است.

این گوشی با لبه‌های خمیده و بیرون‌زدگی‌های مجزای هریک از حسگرهای دوربین ظاهری کاملا پریمیوم داشته و در کنار با محصولات پرچمدار سری S23 صاحب یکی از برترین طراحی‌های سال 2023 است.

مدل A54 در مقایسه با نمونه سال گذشته، کوچک‌تر و عریض‌تر بوده و ضخامت یکسانی با آن دارد. همچنین هر دو دستگاه نیز موفق به کسب استاندارد IP67 برای مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار و رطوبت شده‌اند.

با این حال سامسونگ اعلام کرده که این مقاومت، دائمی نیست و احتمالا در گذر زمان ضعیف‌تر شده و شاید از بین برود.

سال گذشته، سامسونگ گوشی گلکسی ای 53 را در سه رنگ مشکی، سفید، آبی و نارنجی روانه بازار کرد. با این حال، امسال گلکسی ای 54 در چهار رنگ زرد لیمویی، مشکی، بنفش و سفید در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

گوشی Galaxy A54

بد نیست بدانید که رنگ زرد لیمویی یکی از رنگ‌های انحصاری سری گلکسی S23 است. با این حال سامسونگ تصمیم گرفته سری میانرده خود را نیز در این رنگ به بازار عرضه کند!

سامسونگ البته لایه محافظ صفحه نمایش مدل ای 54 را به‌طور دقیق معرفی نکرده است. با این حال مدل سال گذشته از لایه گوریلا گلس 5 استفاده می‌کرد. بنابراین می‌توان انتظار داشت که A54 نیز به همین لایه محافظ مجهز باشد.

صفحه نمایش

  • گلکسی A54: صفحه نمایش 6.4 اینچی، نرخ رفرش 120 هرتز، رزولوشن فول اچ دی پلاس، پانل سوپر امولد، چگالی 403 پیکسل بر اینچ، روشنایی 1000 نیت، نسبت صفحه نمایش به بدنه 82.9 درصد
  • گلکسی A53: صفحه نمایش 6.5 اینچی، نرخ رفرش 120 هرتز، رزولوشن فول اچ دی پلاس، پانل سوپر امولد، چگالی 405 پیکسل بر اینچ، روشنایی 800 نیت، نسبت صفحه نمایش به بدنه 85.4 درصد

صفحه نمایش 6.4 اینچی گلکسی A54 در مقایسه با نسل قبلی خود حاشیه‌های بزرگ‌تری داشته و در نتیجه نسبت صفحه نمایش به بدنه آن پایین‌تر خواهد بود.

گلکسی A54 A53 سامسونگ

به نظر می‌رسد سامسونگ این اقدام را در راستای یکنواخت‌تر کردن ضخامت حاشیه‌ها در همه جهات انجام داده است.

با این حال صفحه نمایش گلکسی A54 کمی روشن‌تر از A53 است. به همین جهت خوانایی آن در محیط‌های روشن یا حتی زیر نور مستقیم خورشید بهتر از مدل A53 خواهد بود.

دوربین

شاید مهم‌ترین تفاوت میان ماژول دوربین دو گوشی گلکسی ای 54 و ای 53 سامسونگ، حسگر اصلی آن‌ها باشد که در مدل جدیدتر 50 مگاپیکسلی بوده و قادر به ثبت تصاویر بهتری در شب است.

البته اگر دقت کرده باشید، متوجه می‌شوید که رزولوشن این حسگر در مقایسه با نسل قبل پایین‌تر است؛ اما اهمیت پردازش تصاویر در دوربین گوشی‌های هوشمند بیشتر است و به همین جهت رزولوشن حسگر اهمیت چندانی در کیفیت دوربین ندارد.

حسگر پنجاه مگاپیکسلی به کار رفته در گلکسی A54 دقیقا مشابه با نمونه استفاده شده در گوشی پرچمدار گلکسی S23 است و برای یک گوشی میانرده مزیتی فوق‌العاده به شمار می‌رود.

این حسگر در مقایسه با نسل قبل رزولوشن پایین‌تری دارد؛ اما اندازه بزرگتر حسگر باعث می‌شود که تصاویر ثبت شده توسط آن روشن‌تر بوده و در نور کم شب کیفیت بالاتری داشته باشند.

سامسونگ همچنین در این نسل از میانرده های خود قید استفاده از حسگر تشخیص عمق پنج مگاپیکسلی را زده است. این اتفاق تصمیمی مثبت از سوی سامسونگ به شمار می‌رود؛ چرا که حسگرهای عمق عملا هیچ قابلیت و کاربردی نداشته و صرفا برای مصارف تبلیغاتی مناسب بودند!

همچنین حذف این حسگر بلااستفاده باعث شده که کره‌ای‌ها بتوانند بر روی ارتقای کیفیت سایر دوربین‌ها تمرکز کرده و الگوریتم‌های تصویر را بهبود ببخشند.

پردازنده

گلکسی A54 سامسونگ از تراشه جدید اگزینوس 1380 استفاده می‌کند که به‌طور قابل توجهی قدرتمندتر از چیپست اگزینوس 1280 به کار رفته در A53 است.

برای مقایسه بهتر عملکرد این دو تراشه، باید بدانید که امتیاز کسب شده توسط A54 در تست انتوتو بیش از 500K است؛ در حالیکه تراشه اگزینوس 1280 به امتیاز 379313 رسیده است. این تفاوت نشانگر حدود 30 درصد بهبود در عملکرد نسل جدید پردازنده‌های سامسونگ است.

پردازنده اگزینوس

بنابراین می‌توانید انتظار تفاوتی محسوس را در عملکرد این دو گوشی در گیمینگ یا سرعت رندر داشته باشید. به‌طور دقیق‌تر، سامسونگ ادعا کرده که عملکرد پردازشی گلکسی A54 حدود 20 درصد و پردازش گرافیکی این گوشی نیز در حدود 26 درصد بهتر از نسل قبلی خواهد بود.

باتری و شارژدهی

علیرغم تفاوت‌های موجود در بخش‌های مختلف دو گوشی گلکسی ای 54 و ای 53، سامسونگ باتری را بدون هیچ تغییری به نسل جدید منتقل کرده است.

به این ترتیب شاهد استفاده از همان باتری 5000 میلی آمپر ساعتی به کار رفته در نسل قبل هستیم که با توان 25 وات شارژ می‌شود.‌

گلکسی A54 A53 سامسونگ

سامسونگ البته ادعا کرده که به لطف بهبودهای نرم افزاری صورت گرفته در Galaxy A54، کاربران این گوشی می‌توانند انتظار عمر باتری دو روز و نیم آن را با هر بار شارژ داشته باشند. با این حال بعید به نظر می‌رسد که در عمل بتوانیم شاهد مشاهده این عمر باتری باشیم!

نرم افزار و سیستم عامل

هر دو گوشی گلکسی A54 و A53 از سیستم به‌روزرسانی یکسانی بهره می‌برند و تا چهار نسخه بعدی اندروید را دریافت خواهند کرد. با این حال با توجه به این که مدل ای 54 یک سال دیرتر به بازار عرضه شده، طبیعتا یک نسخه بالاتر از اندروید را دریافت خواهد کرد!

در حال حاضر هر دو گوشی از سیستم عامل اندروید 13 و رابط کاربری One UI 5.1 بهره می‌برند و قابلیت‌های یکسانی را پیش روی کاربران قرار می‌دهند.

جمع بندی؛ کدام یک از دو گوشی گلکسی A54 یا A53 سامسونگ را بخریم؟

به‌طور کلی گلکسی ای 54 را باید یک میانرده فوق‌العاده دانست! با این حال پیشرفت‌های آن در مقایسه با نسل قبل آن‌قدر نیست که کاربران را مجاب به ارتقا کند.

بسیاری از قابلیت‌های این دو گوشی عملا مشابه یکدیگر بوده و حتی سیستم عامل مورد استفاده در هر دوی آن‌ها نیز یکسان است.

گلکسی ای 54

بنابراین در صورتی که صاحب یک گوشی گلکسی A53 هستید، شاید لزومی نداشته باشد که نسل جدید را خریداری کنید.

با این وجود اگر هریک از مدل‌های قدیمی‌تر گوشی‌های سری گلکسی ای سامسونگ را در اختیار دارید، خرید A54 می‌توانید یک برد بزرگ برای شما تلقی شود و دوربین بهتر، پردازنده سریع‌تر و ظاهری پریمیوم شبیه به گوشی های پرچمدار گلکسی اس 23 را در اختیار شما قرار دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*