تصویر اعجاب انگیز تلسکوپ جیمز وب

تصویر اعجاب انگیز تلسکوپ جیمز وب از بقایای یک ستاره مرده

این تصویر اعجاب انگیز تلسکوپ جیمز وب، می‌تواند به دانش ما درباره نحوه‌ی شکل‌گیری سیارات و حیات در زمین، عمق بیشتری بدهد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب، یک تصویر فروسرخ اعجاب انگیز از انفجار یک ستاره و بقایای آن ثبت کرد. این عکس که جزئیات زیادی در خود دارد، ذات الکرسی آ را نشان می‌دهد؛ یک باقیمانده ابرنواختر که حاصل انفجار ستاره‌ای در حدود 340 سال قبل است.

دنی میلیساولیویچ، از دانشگاه پردو ایندیانا و یکی از مدیران پروژه جیمز وب می‌گوید: «ذات الکرسی آ بهترین گزینه برای بررسی بقایای یک ستاره منفجر شده محسوب می‌شود؛ نوعی کالبدشکافی کیهانی که نشان می‌دهد در آنجا چه ستاره‌ای وجود داشته و چگونه سرنوشتش به انفجار ختم شده است».

ناسا تاکنون با ابزارهای مختلفی ذات الکرسی آ را تحت نظر گرفته، از جمله به‌کمک رصدخانه اشعه ایکس چاندرا؛  ولی در قیاس با سایر تصاویر، این عکس حاوی جزئیات بی‌نظیری است که پیش از این قابل دسترسی نبود. خودتان آن را با عکس گرفته شده توسط هابل در سال 2004 مقایسه کنید.

محققان در این عکس تازه با تبدیل نور مادون قرمز به نور مرئی، به اطلاعات ارزنده‌ای برای آغاز تحقیقات رسیده‌اند. رنگ‌های نارنجی و قرمز موجود در تصویر، از فوران گرد و خاک داغ ناشی می‌شود و نشان می‌دهد که مواد بیرون زده از ستاره منفجر شده، در حال پیوستن به گاز و غبار اطراف هستند. البته دانشمندان همچنان در تلاش‌اند تا سرچشمه همه این مواد انتشاریافته را پیدا کنند.

یک حلقه نورانی سبز رنگ هم در تصویر دیده می‌شود که محققان آن را به احترام دیوار سبز ورزشگاه بیسبال «فِن‌وِی پارک» بوستون، هیولای سبز (Green Monster) لقب داده‌اند. شکل عجیب و پیچیدگی این حلقه نورانی، برای دانشمندان غیر منتظره و موضوعی چالشی است.

اخترشناسان با مطالعه روی ستارگان مرده، امیدوارند شناخت بهتری از محتوای باقیمانده آن‌ها پیدا کنند؛ چیزی که به دانش ما درباره سنگ بنای سیارات و حیات، غنای بیشتری می‌بخشد. در واقع، می‌توان گفت که درک پروسه انفجار ستارگان، پیش‌درآمد داستان پیدایش زمین است.

اصلا همین ترکیب گازی متفاوت موجود در ذات الکرسی آ، خودش دنیایی از اطلاعات است و میلیساولیویچ می‌گوید قصد دارد باقیمانده عمر حرفه‌ای خود را صرف درک این داده‌ها کند.