کنسول پلی استیشن ۵ پرو

پلی استیشن ۵ پرو؛ تاریخ عرضه، قیمت، مشخصات و هرآنچه از PS5 Pro می‌دانیم

شایعات زیادی در مورد کنسول بازی پلی استیشن ۵ پرو – PS5 Pro شنیده‌ایم. در ادامه به‌بررسی تاریخ عرضه، قیمت، مشخصات فنی و حتی طراحی پی اس فایو پرو می‌پردازیم و مهم‌ترین خصوصیات این کنسول را بررسی خواهیم کرد.

بازار آماده عرضه کنسول پلی استیشن ۵ پرو است و این کنسول مورد انتظار، احتمالا پیش از عرضه بازی جی تی ای ۶ راهی بازار شود. آخرین اخبار منتشر شده نشان می‌دهند این کنسول در سال ۲۰۲۴ و برای جبران افت فروش سونی معرفی می‌شود. در ادامه این مطلب گجت نیوز، به مشخصات فنی، ویژگی‌ها و قیمت پی اس فایو پرو خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب مهم

آیا واقعاً پلی استیشن ۵ پرو در راه است؟

به تازگی خبری در مورد عرضه کنسول پلی استیشن ۵ پرو در سال ۲۰۲۴ منتشر شد. در صورتی که این خبر درست از آب در بیاید، گیمرها می‌توانند بسیار زودتر از چیزی که فکرش را می‌کردند کنسول میان‌نسلی سونی را خریداری کرده و از آن استفاده کنند.

PS5 هنوز هم قدیمی نشده است، اما اکنون بیش از ۳ سال از زمان عرضه آن می‌گذرد. سونی در گذشته هم نشان داده که علاقه‌مند به عرضه یک نسخه ارتقا یافته از کنسول بازی خودش است. روندی که با عرضه PS4 Pro به بازار آغاز شد. پلی استیشن ۴ پرو با ظرفیت بیشتر و توان بالاتر، سه سال بعد از عرضه نسخه معمولی پلی استیشن ۴ به بازار آمد.

کنسول پلی استیشن ۵ پرو

سونی هنوز کنسول پلی استیشن ۵ پرو را روانه بازار نکرده اما نکته قابل توجه این است که در هفته‌های اخیر اخبار زیادی در مورد این کنسول میان‌نسلی به گوش رسیده که نشان می‌دهد باید به زودی منتظر عرضه آن به بازار باشیم.

کنسول PS5 Pro

البته موضوعی وجود دارد که می‌تواند احتمال عرضه کنسول پلی استیشن ۵ پرو را برای همیشه از بین ببرد و آن هم عدم عرضه کنسول میان‌نسلی مایکروسافت است. اگر اخبار منتشر شده درست باشند، مایکروسافت نمی‌خواهد یک کنسول میان‌نسلی عرضه کند و به جای آن، کنسول نسل بعد خود را دو تا سه سال زودتر از سونی روانه بازار خواهد کرد تا سهم بیشتری از بازار را به دست آورد.

قیمت PS5 پرو چقدر خواهد بود؟

اگر منتظر کنسول میان‌نسلی سونی هستید، بهتر است بدانید قیمت این کنسول می‌تواند شما به صورت کامل ناامید کند. سونی می‌خواهد کنسول میان‌نسلی خود را با قیمتی نجومی عرضه کند و دلایلی هم برای این افزایش قیمت دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

خرید کنسول‌های بازی‌ برای بسیاری از ما ایرانی‌ها به یک رویا تبدیل شده اما قیمت قیمت ps5 پرو سونی، می‌تواند این رویا را به یک کابوس ترسناک تبدیل کند! قیمت پی اس 5 پرو به صورت غیررسمی فاش شده است و نشان می‌دهد سونی نقشه‌های ترسناکی برای گیمرها دارد.

داغ شدن بیش از حد PS5

 

قیمت پلی استیشن ۵ پرو؛ منتظر یکی از گران‌ترین کنسول‌های سونی باشید!

آن طور که اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهند، ps5 pro قیمت بالای، بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ یورو قیمت خواهد داشت. این یعنی اگر قیمت یورو و دلار بالا نرود و فروشندگان کنسول تصمیم بگیرند به صورت ناگهانی باانصاف شوند، یک گیمر ایرانی برای خرید پی اس فایو پرو باید چیزی بین ۳۳ تا ۴۰ میلیون تومان پرداخت کند!

با توجه به این گزارش‌ها، قیمت PS5 پرو در ایران بسیار بیشتر از دیگر کنسول‌های موجود در ایران خواهد بود. البته باید به این نکته توجه کرد که کنسول پلی استیشن ۵ پرو با وجود قیمت بالاترش در مقایسه با رقبا، از قدرت پردازشی بالاتری نیز برخوردار خواهد بود.

کنسول پلی استیشن ۵ پرو

پلی استیشن ۵ معمولی هم در حال حاضر با قیمتی بیش از ۲۵ میلیون تومان (در زمان نگارش این مطلب) به فروش می‌رسد و در حالت واقع‌بینانه، قیمت احتمالی پلی استیشن ۵ Pro بیشتر از عدد اعلام شده خواهد بود. این کنسول از نظر مشخصات فنی قطعا پیشرفته‌تر از پی اس ۵ معمولی خواهد بود اما این قیمت برای یک کنسول بازی که عمری کمتر از پی اس ۵ معمولی خواهد داشت، حتی برای گیمرهایی که نباید نگران قیمت دلار باشند هم یک کابوس است!

سونی در جواب دسته Xbox Elite رقیبش، به‌تازگی از یک دسته بازی جدید به‌نام PS5 DualSense Edge رونمایی کرده است. آیا این همان دسته‌ای است که سونی آن را در داخل جعبه نسخه پرو PS5 نیز قرار می دهد؟ اگر این‌چنین باشد، شاهد افزایش قیمت مدل پرو خواهیم بود.

دسته بازی PS5 DualSense Edge

دسته بازی DualSense Edge

در حال حاضر پی اس ۵ با قیمت ۴۹۹ دلاری عرضه می‌شود و قیمت دسته دوال سنس اج نیز ۱۹۹ دلار است. قیمت این دو را که کنار هم می‌گذاریم، چیزی در حدود ۶۹۹ دلار می‌شود. مگر اینکه سونی بخواهد این محصول را ارزان‌تر بفروشد که بعید به‌نظر می‌رسد.

این کمپانی ژاپنی مدتی پیش به‌طور رسمی اعلام کرد که بحران نیمه‌رساناها را پشت سر گذاشته و اکنون می‌توان بسیار ساده‌تر از قبل کنسول پلی استیشن 5 را از بازار تهیه کرد. با این حال مشخص نیست که آیا این شرایط برای مدل احتمالی Pro هم صدق خواهد کرد یا خیر!

همین کمبود احتمالی و پاسخگو نبودن تولید این کنسول در برابر نیاز در کنار استفاده از سخت‌افزار قدرتمندتر احتمالا باعث خواهد شد که قیمت کنسول PS5 Pro بسیار بالاتر از مدل استاندارد این کنسول باشد. این مساله نیز امر مهمی برای سونی است؛ چرا که از آن سمت، مایکروسافت همچنان کنسول ایکس باکس سری اس را با قیمت بسیار پایین‌تری در سبد محصولاتش دارد که از لحاظ لرزش خرید، گزینه بسیار بهتری به شمار می‌رود.

البته بار دیگر تاکید می‌کنیم که آن‌چه در این متن ارائه شده، صرفا حدس و گمان‌هایی‌ست که بر اساس شایعات غیررسمی زده شده‌اند. در صورتی که سونی قصد داشته باشد مدل‌های پرو یا اسلیم کنسول جدیدش را رونمایی کند، این کار را در رویدادی اختصاصی مانند State of Play انجام خواهد داد. در حال حاضر این کمپانی ژاپنی هیچ برنامه‌ای برای برگزاری این رویداد در آینده نزدیک ندارد. بنابراین شاید عرضه کنسول PS5 Pro هم به این زودی اتفاق نیفتد!

شایعات نسخه پرو PS5 از کجا شروع شد؟

هیدیاکی نیشینو، یکی از مدیران سونی در اواخر سال ۲۰۲۲ اعلام کرد: «تا پایان سال مالی ۲۰۲۲، چیزی حدود ۳۷ میلیون نسخه از کنسول پلی استیشن ۵ فروخته شد که این اهمیت زیادی برای پلتفرم پلی استیشن دارد. ما امیدواریم که همین روند در سال آینده (۲۰۲۳) نیز ادامه پیدا کند.

کنسول پلی استیشن ۵ پرو

همین صحبت کافی بود تا شایعات در خصوص کنسول بازی جدید سونی آغاز شود. ولی عده‌ای معتقدند که منظور این مدیر مسئول کنسول پی اس ۵ پرو نبوده، بلکه منظور او عرضه یک نسخه غیردیسکی پی اس ۵ بوده است.

طراحی احتمالی

پلی استیشن ۴ پرو بزرگ‌تر از نسخه اصلی خودش بود، در حالی که پلی استیشن ۴ اسلیم با ضخامت کمتر و ابعاد کوچک‌تری عرضه شد. اما از آنجا که پلی استیشن ۵ ابعاد بسیار بزرگی دارد، احتمال اینکه نسخه پرو آن جمع‌و‌جورتر شود هم وجود دارد. یا آنکه سونی می‌خواهد پلی استیشن ۵ اسلیم را هم عرضه کند؟ در هر صورت، این خواسته بسیاری از گیمرها است که سونی کنسول کوچک‌تری را طراحی کند تا بتوانند به‌راحتی روی میز کامپیوتر یا میز تلویزیون خود قرار دهند. حذف دیسک درایو، یکی از گزینه‌های احتمالی برای کاهش سایز دستگاه است.

کنسول پلی استیشن ۵ پرو

پی اس ۵ اسلیم هم شاید با نام متفاوتی عرضه شود. شاید سونی اسم آن را «پلی استیشن ۵ بدون دیسک» بگذارد. درست مثل کاری که مایکروسافت با کنسول ایکس باکس سری S کرد و آن را به‌عنوان نسخه بدون دیسک، کوچک‌تر شده و ارزان قیمت‌تر ایکس باکس سری X به بازار عرضه کرد. عکسی مفهومی از این دو کنسول بازی جدید سونی در فضای مجازی منتشر شده که طراحی جدیدی را برای آن به‌نمایش می‌گذارند. البته فراموش نکنید که این تصویر رسمی نیست.

مشخصات و ویژگی‌های احتمالی

خیلی سخت است بخواهیم در مورد مشخصات فنی کنسول بازی پلی استیشن ۵ پرو حدس بزنیم. با این حال اگر سونی بخواهد همان الگوی تولید PS4 Pro را دنبال کند، این کنسول در نهایت می‌تواند با توانمندی بیشتری بازی‌ها را اجرا کند. به‌طور مثال این کنسول می‌تواند به «نخستین کنسول 8K سونی» تبدیل شود. هرچند که روی کاغذ نسخه فعلی پلی استیشن نیز از 8K‌ پشتیبانی می‌کند؛ اما هیچ یک از استودیوهای بازی‌سازی سونی عنوانی را با پشتیبانی از این رزولوشن عرضه نکرده‌اند. حتی هنوز هیچ بازی با وضوح 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه‌ای اجرا نمی‌شود؛ به‌خصوص اگر قابلیت رهگیری پرتو را هم روشن کنید.

کارت گرافیک AMD RDNA 3

ما می‌دانیم که رهگیری پرتو حتی روی کامپیوترها هم سنگین است و با قیمت ۴۹۹ دلاری پلی استیشن ۵ امکان ارائه آن به بهترین شکل ممکن وجود ندارد. اما نسخه پرو این کنسول بازی فرصت بسیار خوبی را به‌وجود خواهد آورد تا این ویژگی ارائه شود.

از زمان معرفی پلی استیشن 5 در اواخر سال 2020، شایعاتی در مورد عرضه‌ی نسخه ارتقا یافته به نام PlayStation 5 Pro به‌گوش می‌رسد. شایعات حاکی از آن است که این کنسول ارتقا یافته احتمالاً در اواخر سال 2024 در دسترس قرار گیرد.

برخی از گزارش‌های اخیر جزئیاتی را در مورد مشخصات فنی پلی استیشن 5 پرو سونی فاش کرده‌اند. در یک ویدیوی جدید به این موضوع اشاره شده است که پی‌اس 5 پرو می‌تواند به استفاده از APU مبتنی بر AMD Ryzen Zen 2 ادامه دهد. این گزارش نشان می‌دهد که CPU مبتنی بر Zen 2 دارای 8 هسته و 16 رشته خواهد بود که مشابه PS5 معمولی است.

مشخصات فنی پلی استیشن 5 پرو

مشخصات فنی پلی استیشن 5 پرو؛ خبری از پردازنده جدید نیست!

هنوز مشخص نیست که چرا سونی تصمیم گرفته است به‌جای استفاده از پردازنده‌ مبتنی‌بر Zen 4، از پردازنده‌ی مشابه مدل استاندارد این محصول که مبتنی‌بر Zen 2 است بهره ببرد. با این حال، اطلاعات فاش شده نشان می‌دهد که سرعت کلاک CPU تا 4 گیگاهرتز افزایش می‌یابد که ممکن است برای رسیدن به هدف FPS مورد نظر کافی باشد. این همچنین نشان می‌دهد که این بار مدل پرو به شدت روی پردازنده گرافیکی متمرکز خواهد شد.

علاوه‌براین، پلی استیشن پنج نسخه پرو می‌تواند با افزایش ROP (واحد خروجی رندر)، به لطف 30 پردازنده فعال گروه کاری (60 واحد محاسباتی) وارد بازار شود. مدل پایه PS5 دارای 64 ROP در سیستم است و نسخه پرو احتمالاً با 64، 96 و 128 ROP ارائه شود.

به طور کلی، این بدان معناست که عملکرد گرافیکی بیشتری به PS5 Pro می‌رسد و قدرت عملکرد آن حدود 2 برابر مدل استاندارد خواهد بود. پردازنده‌ی گرافیکی این کنسول با فرکانس ۲۵۰۰ تا ۲۸۰۰ مگاهرتز کار می‌کند که توان گرافیکی آن را به 19.2 ترافلاپس تا ۲۱.۵ ترافلاپس افزایش می‌دهد.

مشخصات فنی پلی استیشن 5 پرو

در جدیدترین گزارش‌ها اطلاعاتی در مورد قیمت پلی استیشن ۵ پرو فاش نشده است. در نهایت، گفته می‌شود که این دستگاه با 16 گیگابایت حافظه GDDR5 عرضه خواهد شد.

مشخصات فنی پی اس فایو پرو که ذکر شد بر اساس اطلاعاتی است که توسط کانال یوتیوب RedGamingTech منتشر شده و در آینده سونی ممکن است تغییراتی در مشخصات انجام دهد. بنابراین، منتظر اخبار بیشتر در مورد Play Station 5 Pro باشید.

واقعیت مجازی با رزولوشن 8K و سیستم خنک‌کننده مایع

سونی شاید بخواهد در نسخه Pro کنسول بازی خودش، اهمیت بیشتری به بازی‌های واقعیت مجازی بدهد. شاید روی تلویزیون نیازی به بازی‌های 8K نداشته باشید، اما در واقعیت مجازی اینگونه نیست؛ چرا که نیاز به رزولوشن‌های بالاتر وجود دارد. اگر سونی می‌خواهد که به غول بازی‌های VR هم تبدیل شود، حتماً باید فکری به حال این موضوع در کنسول جدید خودش بکند. سونی شاید بخواهد معماری پردازشگر گرافیکی و پردازنده مرکزی پلی استیشن را به معماری ۵ نانومتری Zen 4 و پردازشگر گرافیگی RDNA-3 شرکت ای ام دی ارتقا دهد. نسل فعلی کنسول پلی استیشن از پردازنده Zen 2 و پردازشگر گرافیکی RDNA 2 بهره می‌برد.

پلی استیشن VR 2

بر اساس اطلاعات موجود، کنسول جدید سونی علاوه بر قدرت بالاتر سخت افزاری از سیستم خنک‌کننده جدیدی هم برای تقویت سیستم تهویه دستگاه استفاده خواهد کرد.

در حال حاضر سیستم خنک‌کننده پلی استیشن 5 بر پایه یک فن و فلز مایع استوار است و اخیرا نیز نشت کردن این فلز مایع در شرایط عمودی قرار دادن کنسول باعث ایجاد حواشی زیادی برای سونی شده است. بر اساس شایعات، سونی در کنسول PS5 Pro از سیستم خنک‌کننده مایع که با نام خنک‌کننده با آب هم شناخته می‌شود، بهره خواهد برد.

این تکنولوژی خنک‌کننده اکنون در بسیاری کامپیوترها و دستگاه‌های گیمینگ مورد استفاده قرار گرفته و دفع حرارت دستگاه را به‌طور چشمگیری بهبود خواهد بخشید.

در صورتی که شایعات صحت داشته باشند و PS5 Pro واقعا از تراشه قدرتمندتری استفاده کند، سیستم خنک‌کننده مایع می‌تواند خیال سونی را از بابت داغ نکردن و عملکرد بهینه دستگاه در همه شرایط راحت کند.

زمان رونمایی از کنسول پلی استیشن ۵ پرو

در بسیاری از پست‌های گجت نیوز و در شبکه‌های اجتماعی، کاربران سوالاتی مانند «ps5 pro کی میاد؟» را می‌پرسند. در پاسخ به این سوال باید گفت زمان عرضه پی اس فایو پرو هنوز به شکل رسمی مشخص نیست.

سونی در سال ۲۰۱۷ نسخه ارتقا یافته کنسول محبوب PS4 را با نام PS4 Pro عرضه کرد. این کنسول جدید قادر به اجرای تمام عناوین پلی استیشن ۴ بود، اما از نظر عملکرد فنی و گرافیکی ارتقا پیدا کرده بود. مایکروسافت نیز مشابه این حرکت را انجام داد و کنسول ارتقا یافته خودش، ایکس باکس وان ایکس را یک سال بعد عرضه کرد. حالا دو سال از عرضه کنسول پلی استیشن ۵ سونی می‌گذرد و شایعاتی شنیده می‌شود که می‌گویند غول ژاپنی به‌دنبال عرضه کنسول ارتقا یافته پلی استیشن ۵ جدید است. این کنسول در سال ۲۰۲۴ سرانجام معرفی خواهد شد و 

تاریخ رونمایی از پلی استیشن ۵ پرو

منابع می‌گویند که سونی در حال کار روی نسخه جدیدی از کنسول PS5 با یک درایو اپتیکال اکسترنال است، اما هیچ ارتقا فنی در آن وجود ندارد. اما حالا سایت Insider Gaming مدعی شده که سونی کار روی تحقیق و توسعه کنسول PS5 Pro را نیز آغاز کرده است. گرچه هنوز هیچ اطلاعاتی از این محصول وجود ندارد، اما انتظار می‌رود درست مثل کنسول پلی استیشن ۴ پرو از نظر عملکرد فنی و گرافیکی ارتقا پیدا کند. همچنین به‌تازگی پتنت‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد سونی به‌دنبال روش‌هایی برای بهبود رندر رهگیری پرتو (Ray Tracing) در کنسول بازی بعدی خودش است.

این وب‌سایت می‌گوید که سونی احتمالاً اواخر سال ۲۰۲۴ از این کنسول پیشرفته رونمایی کند. این یعنی دقیقاً ۴ سال بعد از عرضه نسخه اصلی PS5. اگر این خبر واقعیت داشته باشد، این دستگاه به‌عنوان یک کنسول میان‌نسلی به بازار عرضه می‌شود و چهار سال بعد از آن، باید انتظار داشته باشیم نسل جدید یعنی پلی استیشن ۶ عرضه شود. البته شایعه‌هایی درباره عرضه یک کنسول با نام پی اس فایو پرو مکس نیز وجود دارد که هنوز اطلاعات زیادی در مورد آن در دسترس نیست.

از آنجا که شرکت‌های رقیب یعنی مایکروسافت و نینتندو به‌سرعت در حال کار روی دستاوردها و نوآوری‌های خود و عرضه محصولات جدیدی به بازار هستند، سونی نیز نمی‌خواهد از این رقابت عقب بیافتد و در نتیجه با یک کنسول میان‌نسلی، بازار را در دست خودش حفظ خواهد کرد.

آیا باید منتظر پلی استیشن ۵ پرو بمانیم یا حالا نسخه اصلی آن را بخریم؟

همانطور که پیشتر هم گفتیم، هر چیزی که در مورد نسخه پرو کنسول بازی PS5 شنیده‌ایم، در حد گمانه‌زنی و شایعه هستند. مشخص است که سونی می‌خواهد بازی کردن در کنسول پلی استیشن را لذت‌بخش‌تر کند و به‌همین خاطر هم در حال عرضه تلویزیون‌های 8K خودش به بازار است. ولی کنسول فعلی قادر به اجرای بازی‌های 8K با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه‌ای و رهگیری پرتو نیست. بنابراین اگر می‌خواهد این امکانات را ارائه کند و با بازی روی PC رقابت کند، چاره‌ای جز عرضه یک کنسول پیشرفته‌تر ندارد.

البته هر چه این محصول توانمندتر باشد، قیمت بالاتری هم خواهد داشت. بنابراین اگر قرار است منتظرش بمانید، نباید انتظار قیمت کمتری از ۶۹۹ دلار از آن داشته باشید. به‌نظر می‌رسد تا انتهای سال ۲۰۲۳ همه چیز مشخص خواهد شد.

بهترین ویژگی های پلی استیشن 5 پرو

به تازگی اطلاعاتی منتشر شده‌اند که نشان می‌دهند کنسول پلی استیشن 5 پرو به چندین ویژگی کاربردی مجهز خواهد بود. سه قابلیت جدید این کنسول شامل عملکرد بهتر و پشتیبانی از پخش بازی‌ها به صورت ۶۰ فریم بر ثانیه در رزولوشن 1440p می‌شود که می‌تواند یکی از ضعف‌های نسخه معمولی پی اس ۵ را از بین ببرد.

در کنار این موضوع، احتمالا استفاده از پردازنده گرافیکی قدرتمندتر در پی اس فایو پرو بسیار زیاد است؛ این یعنی بازی‌ساز‌ها می‌توانند نهایت توان خود را برای ساخت بهترین خروجی از کنسول میان‌نسلی سونی به کار ببرند.

در کنار این دور مورد، احتمالا شاهد تغییرات گسترده‌ای در طراحی کنسول PS5 Pro نیز باشیم. سونی می‌خواهد به سمت یک طراحی مینیمال‌تر حرکت کند و بی‌خیال طراحی شلوغ کنسول پلی استیشن ۵ شود. این طراحی ساده می‌تواند بسیاری از طرفداران را راضی کند اما شاید برای گیمرها، خیلی جذاب نباشد.