اسپیس ایکس برای سومین بار در فرود فالکون ۹ بر روی شناور شکست خورد + ویدیوی انفجار موشک

کمپانی اسپیس ایکس ( SpaceX ) برای بار سوم در نشاندن راکت فالکون ۹ ( Falcon 9 ) بر روی سکوی یک کشتی شناور شکست خورد. این موشک با موفقیت پرتاب شد اما در لحظات آخر فرود با مشکل مواجه شده و منفجر گشت. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید.

norcrhdlch9t0ed45oty

قرار بود SpaceX موشکی به نام Falcon 9 را به فضا پرتاب کرده و پس از انجام ماموریتی آن را بر روی سکوی یک کشتی در اقیانوس آرام فرود آورد. در این آزمایش موشک توانست به خوبی از محل پرتاب بلند شده و ماموریت خود را انجام دهد اما در فرود به خاطر مشکلی که در پایه‌ی موشک به وجود آمد سقوط کرده و منفجر شد. طول موج‌های امروز نیز بلندتر از حد معمول بودند و باعث شد تا فرود موشک کمی سخت باشد اما وقتی از Musk پرسیده شد که آیا این حادثه بر روی زمین نیز رخ می‌داد یا خیر، ایشان گفتند: “شاید.”

در پیام توییتری نیز SpaceX گفته است که:

پس از بررسی اطلاعات به دست آمده متوجه شدیم که پایه‌ی سوم موشک باز نشد و همین موضوع باعث شد تا موشک سقوط کند.

با این حساب، این سومین بار است که کمپانی در فرود آوردن موشک در آب‌های شناور شکست خورده است. در دو آزمایش قبلی نیز موشک منفجر شده بود. البته در ماه گذشته کمپانی توانست یک موشک را با موفقیت بر روی زمین فرود آورد اما بر روی آب‌های شناور هنوز موفقیتی کسب نکرده است.

با وجود شکست آزمایش امروز، SpaceX باز به انجام آزمایشات مختلف برای فرود آوردن موشک بر روی آب‌های شناور ادامه خواهد داد.با اینکه فرود آوردن موشک بر روی زمین آسان‌تر است اما فقط بعضی ماموریت‌ها شرایطی دارند که بتوان موشکی را بر روی زمین خشک فرود آورد. کمپانی نیز می‌خواهد موشکی بسازد که در هر شرایطی قابل استفاده باشد زیرا بعضی ماموریت‌ها نیاز دارند تا موشک بر روی آب‌های شناور فرود آید.

فرود آوردن موشک بر روی آب شناور کمک می‌کند تا سوخت کمتری مصرف شود. بر روی زمین، موشک برای رفتن به فضا باید  ابتدا از سکو به آسمان پرتاب شده و با پیمودن مسیر سهموی خود را به فضا می‌رسانند. سپس Falcon 9 قسمت بالایی خود را آزاد ساخته و سفینه ای را به مدار بفرستد. حال باید موشک مسیر عمودی و افقی را طی کند تا به نزدیکی سکوی پرتاب فرود آید و این یعنی سوزاندن سوخت بیشتر. اما در دریا سکوی پرتاب که یک کشتی کنترل شونده از راه دور است به مسیری که موشک خواهد نشست حرکت کرده و این باعث می‌شود تا موشک با پیمودن فاصله‌ی عمودی و افقی کمتری در مصرف سوخت گران‌بهای خود صرفه حویی کند. در صورت عملی شدن این پروژه می‌توان با صرف سوخت کمتری سفینه‌ های سنگین را به فضا ارسال کرد.

انجام چنین آزمایشی دلایلی نیز داشت. در درجه‌ی اول، کمپانی تنها مجوز پرتاب موشک را در فرودگاه نظامی Vandenberg واقع در کالیفورنیا به دست آورده بود و به خاطر احتمال سقوط و خطرآفرین بودن موشک، مجوزی برای فرود آوردن آن صادر نشد. در درجه‌ی دوم، کمپانی از نسخه‌ی قدیمی موشک به نام Falcon 9 v1.1 استفاده کرده که از نمونه‌ی جدیدی که در ماه گذشته استفاده شده بود ضعیف‌تر است. بنابراین فرود آمدن بر روی یک کشتی به مراتب کار را برای موشک ساده‌تر می‌ساخت و مصرف سوخت نیز کمتر می‌شد.

ایلان ماسک در توییتی گفته اند:

خب، حداقل اینار قطعات باقیمانده از موشک بزرگتر هستند (موشک در هوا منفجر و تکه تکه نشده) و این آخرین تلاش ما نخواهد بود. اما من نسبت به آزمایش بعدی خوشبین هستم.

هدف از این آزمایش این است که کمپانی بتواند با پرتاب دوباره‌ی موشک هزینه‌ی کمتری صرف کند. البته در حال حاضر باید برای هر پرتاب یک موشک جدید بسازند که بنابر گفته‌های ایلان ماسک درحدود ۶۰ میلیون دلار هزینه دارد. در حالی که اگر تست‌ها با موفقیت انجام شوند برای پرتاب مجدد موشک تنها به ۲۰۰ هزار دلار هزینه برای سوخت و مقدار کمی نیز برای تعویض قطعات معیوب نیاز است.

کمپانی گفته که در آینده چندین ماموریت پیش رو دارد که نیاز است موشک بر روی آب‌های شناور فرود آید. جالب است بدانید شاید موشک منفحر شده باشد اما ماموریت ارسال ماهواره‌ی Jason-3 ناسا به فضا با موفقیت انجام شد. این ماهواره با همکاری سازمان ملی اقیانوسی (National Oceanic) و سازمان ناظر بر جو زمین (Atmospheric Administration) برای رسد سطح اقیانوس‌ها ساخته شده تا به ادارات هواشناسی کمک کند که بتوانند از شرایط جوی مانند توفان‌ها مطلع شده و آن‌ها را پیشبینی کنند.

در ادامه شما را به دیدن ویدیوی پرتاپ و لحظه فرود ناموفق راکت فالکون ۹ اسپیس ایکس دعوت می کنیم :

منبع: TheVerge