مراحل ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب رو به اتمام است

تلسکوپ فضایی جیمز وب، بزرگترین تلسکوپ فضایی ساخت بشر می باشد که توسط سازمان فضایی ناسا ( Nasa ) و سازمان فضایی اروپا ( ESA ) در حال ساخت می باشد.این تلسکوپ که قرار است جانشین تلسکوپ فضایی هابل گردد قرار است در سال ۲۰۱۸ به وسیله موشک آریان ۵ به فضا پرتاب شود.اکنون مراحل ساخت این تلسکوپ شگفت انگیز رو به پایان است و تاکنون همه چیز طبق برنامه خوب پیش رفته است.

این تلسکوپ شامل هجده بخش آینه ای خواهد بود. هر بخش می تواند به صورت جداگانه تنظیم شود تا نور ستاره را متمرکز کند. مهندسان کار سوار کردن این آینه بزرگ را در فضایی تقریبا تمام کرده اند که ۵ برابر بزرگ تر از هابل است، یعنی بیست و پنج متر مربع. وقتی کار ساخت تمام شود آینه شبیه به یک دیش ماهواره عظیم الجثه خواهد بود که به اندازه دو طبقه ارتفاع دارد.

James-Webb-Space-Telescope

بیل اوکس، مدیر پروژه تلسکوپ در مرکز پرواز فضایی گادارد در مریلند می گوید: تا به حال همه چیز خوب پیش رفته است.

این مرحله سریع ترین و روان ترین بخش در زمانبندی ساخت در پروژه ای است که می توانست پر از موانع و تاخیرات باشد اگرچه این اتفاقات غیرمنتظره نخواهد بود. وقتی ساخت هابل در سال ۱۹۷۲ شروع شد قرار بود که سی صد میلیون دلار خرج داشته باشد اما تا زمانی که سرانجام به فضا رفت چهار برابر بیشتر هزینه تراشی کرد. همانطور که ساخت هابل مانند یک انقلاب بود ساخت جیمز وب هم تحولی عظیم به وجود خواهد آورد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب، وضوح و شناخت بی نظیری را از نور مرئی با طول موج بالا گرفته تا نور مادون قرمز به ارمغان خواهد آورد و قادر خواهد بود از اولین ستاره ها و کهکشان های جهان در میلیارد ها سال پیش نور جذب کند.

همچنین این تلسکوپ جهان را برای پیدا کردن سیاره های قابل سکونت کاوش می کند و اطلاعاتی از شرایط زندگی در آن ها به دست می آورد. این تلسکوپ بزرگ تر و بهتر از هابل خواهد بود. اوکس ادامه می دهد: هر زمان که وسیله ای بزرگ تر یا بهتر می سازیم چیزی خارق العاده در جهان کشف می کنیم.

متاسفانه ساخت چنین چیز بزرگ و جدیدی تاخیرات زمانی و هزینه های اضافی خواهد داشت. اولین تخمین ها بودجه ۱٫۶ میلیون دلار و پایان ساخت در سال ۲۰۱۱ را برای ساخت آن پیش بینی می کرد اما حالا ناسا زمان پرتاب تلسکوپ به فضا را ۲۰۱۸ اعلام کرده و به نظر می رسد این اتفاق بیفتد. حتی گفته می شود این اتفاق در اکتبر ۲۰۱۸ خواهد افتاد.

معاون مدیر پروژه، جان دورنینگ می گوید: ما امیدوار هستیم زیرا همه چیز خوب پیشرفته است. ما هشت ماه زمان ذخیره داریم که یک ماه آن را صرف فعالیت های مختلف کرده ایم.

منبع : zmescience

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*