آغاز فروش اقساطی خودرو

تمام شرایط برای آغاز فروش اقساطی خودرو در کشور فراهم است

رئیس اتحادیه فروشندگان خودروی تهران با اشاره به دلیل انصراف متقاضیان از سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، گفت تمام شرایط برای آغاز فروش اقساطی خودرو در کشور فراهم است.

مرحله دوم سامانه یکپارچه فروش خودرو در خردادماه سال 1402 برگزار شد و طبق آمارها حدود 2 میلیون نفر برای خرید خودرو فرایند ثبت نام را در این سامانه انجام دادند. در حالی که به دلیل ظرفیت تولید خودروسازان تصمیم بر آن شد تا تعدادی از خودروها در سال 1403 به مشتریان تحویل داده شوند، اما آمارها از انصراف بسیاری از متقاضیان حکایت دارند.

دلیل انصراف متقاضیان از سامانه یکپارچه

آمارهای جدیدی که توسط مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو ارائه شده نشان می‌دهد فقط حدود 10 درصد از متقاضیان خرید خودرو برای خرید خودروهای مونتاژی فرایند پرداخت وجه را انجام دادند و حدود 90 درصد نیز از خرید خودرو منصرف شدند. ضمن این‌که از 210 هزار متقاضی که برای خرید خودروهای خودروسازان دولتی اقدام کرده بودند نیز فقط 140 هزار نفر فرایند تکمیل وجه را انجام دادند.

آغاز فروش اقساطی خودرو

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران در همین راستا عنوان کرد بسیاری از افراد به‌دلیل فاصله قیمتی کارخانه و بازار خودروها برای خرید خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو ثبت نام کرده بودند، اما وقتی دیدند فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار فقط یک تا 2 درصد است و حتی در مواردی کمتر از قیمت کارخانه شده است، دیگر به خرید خودرو در سامانه تمایلی ندارند و انصراف می‌دهند.

فراهم شدن شرایط آغاز فروش اقساطی خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران در ادامه بیان کرد هنگامی که مشتری کاهش پیدا می‌کند، شرکت‌ها برای فروش محصولات خود از روش فروش قسطی استفاده می‌کنند. از این رو پیش‌بینی می‌شود اجرای طرح‌های فروش اقساطی در ایران نیز آغاز شود؛ برای مثال قیمت یکی از خودروهای شرکت کرمان موتور در بازار حدود 200 میلیون تومان کمتر از قیمت کارخانه است؛ از این رو این خودروساز آن را به‌شکل قسطی یا لیزینگی به فروش می‌رساند.

موتمنی در پایان خاطرنشان کرد اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و خودروهای خارجی به‌صورت واقعی روانه بازار شوند و میزان عرضه خودرو افزایش پیدا کند، قیمت‌ها نیز قطعا در بازار روند نزولی خواهند داشت.