چری اکسید RX

چری اکسید RX با این مشخصات به خاورمیانه و شاید ایران می‌آید + عکس

شرکت چری از نسخه خاورمیانه‌ اکسید آر ایکس – Chery EXEED RX در نمایشگاه ژنو 2023 قطر رونمایی کرد. اما این مدل از کراس اور جذاب چینی برای واردات به ایران، چقدر بخت و اقبال دارد؟

برند EXEED یکی از پرادعاترین زیر شاخه‌های چری است که احتمالا در همین روزهای آتی، پای آن به ایران باز خواهد شد. در این میان، برند اکسید با جذاب‌ترین کراس اوور کوپه خود یعنی چری اکسید RX راهی نمایشگاه خودرو ژنو 2023 قطر شده است. نکته جالب اینجاست که این نسخه، فقط مخصوص بازار خاورمیانه خواهد بود؛ اما آیا این جمله باعث می‌شود تا پای خودرو اکسید آر ایکس به ایران برسد؟ در ادامه سعی می‌کنیم تا با مشخصات فنی و قیمت این کراس اور چینی همراه شویم و در نهایت، به یک سوال مهم پاسخ دهیم.

فهرست عناوین:

مشخصات فنی چری اکسید RX

چری اکسید RX

خبر خوب: در زیر کاپوت این خودرو، یک توربو شارژ 2 لیتری منتظر شماست. موتور چری اکسید RX یک پیشرانه توربو شارژ 2 لیتری TGDI است که نمونه آن را در چری اکسید وی ایکس دیده بودیم. توان این پیشرانه در حالت ایده آل به 261 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور می‌رسد. سپس گیربکس ماشین کراس اور اکسید RX را داریم و در این قسمت، میزبان یک گیربکس اتوماتیک 7 سرعته دو کلاچه با سیستم کلاچ خیس یا همان گیربکس 7DCTW هستیم؛ البته اگر دست شما تنگ است و سلیقه شما هم با رانندگی هیجانی جور نیست، می‌توانید گیربکس اتوماتیک 8 سرعته معمولی یا همان گیربکس 8AT را انتخاب کنید.
و همچنان موتور 2 لیتری TGDI را داشته باشید.

شتاب 4 ثانیه‌ای و 1400 کیلومتر رانندگی بدون توقف با ماشین چینی

چری اکسید RX

چری اکسید RX هیبریدی میزبان یکی از پربازده‌ترین موتورهای بنزینی چینی یعنی نسل پنجم موتور ACTECO 105 TGDI است 220 نیوتن متر گشتاور و 160 اسب بخار را با گیربکس ECVT در اختیار راننده قرار می‌دهد. چری اکسید RX هیبریدی به سیستم چهار چرخ محرک موقت چری مجهز شده است و به کمک همین سیستم می‌تواند در عرض 4.2 ثانیه، از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

کراس اور اکسید آر ایکس

بد نیست بدانید که باتری‌ های خودرو چری اکسید آر ایکس هیبریدی در حالت «رانندگی برقی» تقریبا 170 کیلومتر دوام می‌آورند و نیاز به شارژ مجدد ندارند. زمانی که مصرف سوخت چری اکسید RX هیبریدی C-DM را وارد کار می‌کنیم، به عدد 4.2 لیتری در هر 100 کیلومتر می‌رسیم که این عدد در حالت «رانندگی هیبریدی» به دست آمده است. حالا به کمک موتور برقی و بنزینی، این خودرو با یک باک پر و باتری‌های فول شارژ می‌تواند تا 1400 کیلومتر را بدون توقف طی کند.

آپشن ها و امکانات

چری اکسید RX

امکانات رفاهی و آپشن‌های چری اکسید RX چه در نسخه هیبریدی و چه در نسخه بنزینی، واقعا در حد و اندازه‌ی یک کراس اوور لاکچری هستند. از سیستم‌های دستیار رانندگی خودکار مثل رانندگی بین خطوط، پارک اتوماتیک و رادار تشخیص تصادف گرفته تا کروز کنترل اتوماتیک و انواع و اقسام سنسورهای مختلف مثل سنسور اولتراسونیک را در این خودرو پیدا می‌کنید.

خودرو اکسید آر ایکس

به این مجموعه، سیستم تعلیق هوشمند با قابلیت تنظیم ارتفاع، صندوق پران برقی با حافظه، 8 اسپیکر سونی، قابلیت استارت ریموتی و باز شدن درب‌ها با NFC یا همان گوشی را هم اضافه کنید. دستیار حرکت در سربالایی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سقف پانارومیک، دوربین 360 درجه، سنسور پارک و …. هم حتی در نسخه استاندارد به چشم می‌آیند.

طراحی ظاهری و ابعاد

ماشین اکسید آر ایکس

اندازه و ابعاد چری اکسید RX به 4750 میلی متر طول، 1930 میلی متر عرض و 1675 میلی متر ارتفاع می‌رسد و فاصله محوری هم عدد 2800 میلی متر را به تصویر می‌کشد.‌ زبان طراحی در چری اکسید RX دقیقا همان چیزی است که مشابه آن را در پژو 4008 کوپه دیده بودیم و نظیر آن سال‌هاست که در محصولات لکسوس به چشم می‌آید. شیب منفی در نمای عقبی و اسپویلر سقفی، از مهم‌ترین عناصر در این نوع از طراحی هستند. البته نباید چراغ خطرهای انقلابی و ستون‌های جذاب و مشکی را فراموش کنیم. سیستم اگزوزهای چهار کاناله هم فقط مخصوص مدل 2 لیتری توربو شارژ هستند و مدل هیبریدی باید با اگزوز دو کاناله کنار بیاید.

در نمای کناری، چیزی را می‌بینیم که بیشتر، مخصوص خودروهای برقی است؛ یعنی دستگیره‌های پاپ اوت. در کنار این قطعات زیبا، رینگ‌های آلومینیومی 19 اینچی با طرح دو رنگ و 10 پره را داریم و علامت روی گلگیر و رکاب‌های جانبی هم کار را چند درجه زیباتر کرده‌اند. کالیپرهای ترمز قرمز حسن ختام در این بخش هستند.

چری اکسید RX

نمای جلویی، «اکسیدی‌تر» از هر قسمتی است و با دیدن آن، سریع به یاد اکسید می‌افتید. این بخش میزبان چراغ‌های ال ای دی با طرح یکپارچه و سپر شبکه‌ای با طرح لوزی شکل است که به تدریج و در قسمت‌های کناری، با بدنه‌ی خودرو یکی می‌شود. در پایین‌ترین بخش هم نوار کرومی را داریم که چشم هر کسی را کور می‌کند. اگر خلاصه بگوییم، چهره خودرو در نمای جلویی، تقریبا با سایر محصولات اکسید مثل خودرو TXL یکی است.

کابین و داشبورد

ماشین اکسید آر ایکس

اتاق و داشبورد چری اکسید RX، نمادی از پیشرفت چین در صنعت خودروسازی هستند. در همان بدو ورود به این قسمت، نمایشگرهای دیجیتال دوال با ابعاد 24.6 اینچ را داریم که از ترکیب دو نمایشگر 12.3 اینچی تشکیل شده‌اند. به این مجموعه، هدآپ دیسپلی 8 اینچی را هم اضافه کنید که از واقعیت افزوده هم بهره می‌برد.

خودرو اکسید آر ایکس

اهرم دنده در کابین دیده نمی‌شود، اما پشت فرمان دی کات با غربیلک مولتی فانکشن، می‌توانید یک دستگیره جدید را پیدا کنید که همان کار را انجام می‌دهد. در کنار این قطعه، شیفترهای پشت فرمان هم همراه شما خواهند بود تا سواری اسپرت‌تری را تجربه کنید. کنسول میانی هم با پیروی از «الفبای مرسدس بنز» طراحی شده و کلیدهای تنظیم سیستم تهویه مطبوع و .. را میزبانی می‌کند. همچنین شارژر وایرلس و کلیدهای اتوهلد و ترمز پارک برقی هم اینجا هستند.

قیمت چری اکسید RX

خودروهای چینی به ارزان‌ بودن معروف هستند اما این یکی، اصلا ارزان نیست؛ هرچند که با رقیب‌های بالاتر و گران‌تر از خودش هم می‌تواند به راحتی مسابقه دهد. قیمت چری اکسید آر ایکس در نسخه استاندارد از 40 هزار دلار شروع می‌شود و اگر به سراغ نسخه هیبریدی فول آپشن بروید، باید چیزی معادل 50 هزار دلار را پرداخت کنید.

همین مساله باعث می‌شود تا شاید واردات ماشین اکسید RX به ایران، کمی مشکل ساز شود! هرچند که تعرفه واردات خودروهای هیبریدی بین 9 تا 16 درصد خواهد بود و طبق همین موضوع، انتظار داریم که قیمت خودرو اکسید آر ایکس در ایران، از فرمول‌های عجیب و غریب قدیمی پیروی نکند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*