کشف سنگ معدنی کمیاب نوبیم در چین

کشف نوعی سنگ معدنی بسیار کمیاب و با ارزش در چین

چینی ها موفق به کشف سنگ معدنی کمیابی با نام نوبیم در یکی از معادن خود شدند. این سنگ در توسعه فولاد، آلیاژها و باتری‌ها کاربرد ویژه‌ای دارد.

در یکی از جدیدترین اتفاقات دنیای علم، نوعی سنگ کمیاب در بخش معدنی «بایان اوبو» (Bayan Obo)، واقع در منطقه مغولستان داخلی چین کشف شده است. این سنگ که با نام «نیوبوبائوتیت» (Niobobaotite) شناخته می‌شود، نوعی عنصر کمیاب خاکی را در خود دارد و به همین دلیل، سنگی با ارزش فوق‌العاده بالا تلقی می‌شود.

کشف سنگ معدنی کمیاب در منطقه بایان اوبو چین

کشف سنگ معدنی کمیاب نوبیم در چین

تصویر هوایی از معدن بایان اوبو، محل کشف سنگ معدنی کمیاب در چین

نیوبوبائوتیت از عناصری نظیر تیتانیوم، آهن، کلرید، باریم و «نیوبیم» (Niobium) تشکیل شده است که در این بین، نیوبیم همان عنصر کمیاب مذکور است. این عنصر که نوعی فلز به رنگ خاکستری روشن به‌حساب می‌آید، خاصیت ابررسانایی دارد و در تولید فولاد به کار گرفته می‌شود. این عنصر می‌تواند بدون این‌که وزن فولاد را به مقدار محسوسی افزایش بدهد، به استحکام آن اضافه کند. حتی انجمن سلطنتی شیمی در بریتانیا به این نکته اشاره کرده است که نیوبیم در ساخت آلیاژها و ترکیبات فلزی کاربرد دارد و به‌خاطر خاصیت ابررسانایی خود در دمای پایین، در ماشین‌های شتاب‌دهنده ذرات و بقیه تجهیزات علمی پیشرفته استفاده می‌شود.

بنا بر اعلام شرکت ملی هسته‌ای چین، این سنگ هفدهمین یافته جدید این معدن است و همچنین یکی از مجموع 150 کانی جدیدی تلقی می‌شود که تاکنون در این منطقه کشف شده‌اند. با کشف این سنگ در معدن بایان اوبو، حالا چین می‌تواند از این ظرفیت تازه به دست آمده برای تقویت خودکفایی خود بهره بگیرد؛ از آنجا که این کشور 95 درصد از نوبیم مورد نیاز خود را از طریق واردات به‌دست می‌آورد. در حال حاضر برزیل و کانادا بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان نوبیم در جهان برشمرده می‌شوند؛ البته برزیل با اختلاف زیادی نسبت به کانادا در جایگاه اول تامین‌کنندگان آن قرار دارد.

با تلاش‌های کنونی محققان برای ساخت باتری‌های نوبیم لیتیومی و نیوبیم گرافینی، در آینده تقاضا برای عنصر کمیاب تازه کشف شده در چین حتی دوچندان می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده نوبیم در کنار لیتیوم امکان کاهش خطر آتش‌سوزی باتری‌ها را دارد و باتری‌های ساخته شده با این ترکیب همچنین می‌توانند با سرعت بالاتر و به دفعات بیشتر در مقایسه با باتری‌های لیتیومی مرسوم تخلیه و مجدداً شارژ بشوند.

حتی مدتی قبل محققان مرکز مواد دوبعدی پیشرفته در سنگاپور که روی باتری‌های نوبیم گرافینی کار می‌کنند، اظهار نظر جالبی درباره این باتری‌ها کردند. بنا به گفته آن‌ها، این نوع باتری‌ها در کمتر از 10 دقیقه به‌صورت کامل شارژ می‌شوند و مهم‌تر از این، عمری حدوداً 30 ساله دارند؛ این یعنی 10 برابر عمر باتری‌های لیتیوم یونی که همیشه نامشان را می‌شنویم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*