موتور M15i

شروع استفاده از موتور ارتقا یافته و جدید M15i در محصولات سایپا

مگاموتور مراحل نصب و انطباق موتور جدید M15i روی محصولات جدید خود را آغاز کرده است؛ با بررسی مشخصات M15i همراه ما باشید.

گروه خودروسازی سایپا با هدف افزایش بهره‌وری موتور M15 که پیش‌تر روی محصولات پلتفرم x200 استفاده می‌شد موتور M15i را با توان و گشتاور بیشتر معرفی کرد.

پیشرانه M15i با بهبود 7 درصدی به نسبت نسل پیشین خود دارای توان 90 اسب بخار و گشتاور 137 نیوتن‌متر است؛ در زمینه مصرف سوخت نیز موتور جدید طراحی شده توسط مگاموتور تقریبا در تمامی شرایط نیم لیتر مصرف کمتری دارد. موتور جدید محصولات سایپا به‌منظور کاهش سطح آلایندگی به‌صورت پیش فرض با استاندارد یورو 5 تولید می‌شود که در آینده توانایی ارتقا به یورو 6 را نیز دارد.

موتور M15i

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی سایپا تغییرات و ارتقا‌های انجام شده روی M15i شامل طراحی جدید پورت‌های هوا و دود، قابلیت استفاده از تکنولوژی زمان‌بندی متغییر سوپاپ CVVT، میل سوپاپ جدید، افزایش نسبت تراکم موتور تا 10.5 و مهم‌تر از همه طراحی سرسیلندر جدید با بهبود محفظه احتراق است.

علاوه بر موارد بالا، استفاده از رینگ‌های پیستون و یاتاقان‌های طرح جدید نیز سبب کاهش استهلاک موتور و کاهش مصرف سوخت شده است.

همچنین برای کاهش هر چه بیشتر مصرف سوخت و تصفیه هوای خروجی اگزوز خودرو از طرح منیفولد هوای کاملا جدید با قابلیت نصب دریچه گاز برقی و بهبود پاشش سوخت روی انژکتورها و نیز طرح منیفولد دود استیل در این موتور استفاده شده‌ است.

بنا بر اعلام سایپا به‌صورت رسمی این موتور تمامی مراحل تست پیش از استفاده گسترده خود نظیر آزمون‌های عملکرد، نصب و انطباق روی محصولات جدید کوییک GX، ساینا GX، اطلس و سهند گروه سایپا را سپری کرده‌ است و به‌زودی این محصولات با این موتور به بازار عرضه خواهند شد.

موتور M15i

به‌نظر می‌رسد با افزایش روند تولید موتور M15i، تمامی محصولات خانواده X200 سایپا از این موتور بهره ببرند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*