اندروید آی او اس

مقایسه مزایا و معایب و دو سیستم عامل اندروید و آی او اس

در این متن سعی داریم مقایسه‌ای کامل بین دو سیستم عامل اندروید و آی او اس داشته باشیم و مزایا و معایب هریک را با یکدیگر مقایسه کنیم.

دنیای گوشی‌های هوشمند به‌طور کلی به دو دسته محصولات مجهز به سیستم عامل اندروید و آی او اس تقسیم می‌شود. در گذشته البته علاقمندان گزینه ویندوز فون را هم پیش روی خود می‌دیدند. با این وجود امروزه سیستم عامل‌های Android و iOS این بازار را به‌طور کلی در سلطه خود گرفته‌اند.

مهم‌ترین نقطه قوت گوشی‌های اندرویدی، گستردگی و تنوع آن‌هاست؛ به‌طوری که امروزه اندروید 14 روی دستگاه‌های مختلفی از محصولات اقتصادی گرفته تا پرچمداران قدرتمند، تبلت‌ها و حتی گوشی‌های تاشو قابل مشاهده است. این گستردگی در کنار اکوسیستم کاملا باز نرم افزاری این سیستم عامل باعث شده که دستگاه‌های متفاوتی در کلاس‌های قیمتی مختلف برای پاسخگویی به انواع نیازهای کاربران طراحی و تولید شود. در ازای این گستردگی البته چالش‌هایی مانند چنددستگی محصولات و بعضا آپدیت‌های نامنظم گریبان‌گیر صاحبان دستگاه‌های اندرویدی است.

از طرف دیگر، پایبندی اپل به اکوسیستم بسته iOS هم مزیت‌های فراوانی دارد. جدیدترین نسل از این سیستم عامل، آی او اس 17 مطابق همیشه هماهنگی فوق‌العاده‌ای بین سخت افزار و نرم افزار ایجاد کرده که باعث می‌شود دستگاه‌های مجهز به این سیستم عامل تجربه کاربری شگفت‌انگیزی ارائه کرده و از حیث بهینه بودن عملکرد فرسنگ‌ها بالاتر از گوشی های اندرویدی قرار گیرند. فروشگاه اپ استور نظارت فراوانی روی اپلیکیشن‌ها دارد و تمرکز خود را روی کیفیت اپلیکیشن‌ها معطوف کرده است. در عین حال، این مساله باعث می‌شود که دستگاه‌های مجهز به آی او اس از حیث شخصی‌سازی عقب‌تر از همتایان اندرویدی خود قرار گیرند.

به این ترتیب دو سیستم عامل اصلی به کار رفته در گوشی‌های هوشمند تفاوت‌هایی کلیدی از جنبه‌های مختلف دارند که بعضا انتخاب میان آن‌ها را کمی دشوار می‌کند. بنابراین با وجود این که هیچ‌یک از این دو سیستم عامل به‌طور مطلق برتر از دیگری نیست، هریک می‌توانند برای دسته‌های مختلفی از کاربران مفیدتر و کاربردی‌تر باشند.

در گجت نیوز بخوانید:

مقایسه اندروید ۱۴ با iOS 17؛ کدام بروزرسانی بیشترین تغییر را داشت؟

در ادامه در گجت نیوز به معرفی بیشتر این دو سیستم عامل پرداخته و تفاوت‌های آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. در پایان این متن احتمالا بتوانید بسته به نیاز خود یکی از سیستم عامل‌های اندروید یا آی او اس را انتخاب کنید.

رابط کاربری و شخصی‌سازی

رابط کاربری گلکسی

سطحی‌ترین و ابتدایی‌ترین جنبه مقایسه آیفون‌ها و گوشی های اندرویدی مربوط به رابط کاربری آن‌هاست؛ جایی که تفاوت اصلی این دو سیستم عامل در شخصی‌سازی بیشتر در برابر عملکرد بهینه‌تر نهفته است.

اندروید به‌طور کلی یک سیستم عامل کاملا قابل شخصی‌سازی است که در بسیاری بخش‌ها اعم از ویجت‌های صفحه اصلی، لانچر اپلیکیشن‌ها و بسیاری بخش‌های دیگر دست کاربران را باز می‌گذارد. به این ترتیب گوشی هر فرد دستگاه منحصربفردی خواهد بود که جلوه‌گر سلیقه شخصی اوست! بنابراین چه به طراحی مینیمال علاقمند باشید و چه به محیط کاربری شلوغ، سیستم عامل اندروید امکانات لازم برای تنظیمات مدنظر را در اختیارتان قرار خواهد داد. این اکوسیستم باز همچنین به توسعه‌دهندگان شخص ثالث هم اجازه می‌دهد که لانچرها، ویجت‌ها و پک‌های مختلف آیکون را طراحی کرده و در اختیار کاربران قرار دهند. این مساله البته برخی اوقات باعث می‌شود انتخاب‌های کاربران بیش از اندازه زیاد شده و تجربه کاربری قربانی شخصی‌سازی بیشتر شود!

اپل اما سادگی و روانی را سرلوحه طراحی نرم افزاری خود قرار داده است. طراحی سیستم عامل آی او اس بیش از هرچیز بر ارائه تجربه‌ای یکدست و سازگار در تمامی دستگاه‌ها اعم از مدل‌های مختلف آیفون یا حتی آیپد تاکید دارد. طراحی صفحه اصلی این سیستم عامل بسیار سرراست و ساده انجام شده و ظاهری مینیمال دارد. همچنین سایر بخش‌های رابط کاربری نیز به‌خاطر کنترل و ریزبینی اپل تجربه‌ای استاندارد را ارائه می‌کند و اپل با توجه به ریزترین جزئیات، تمامی بخش‌ها را به‌گونه‌ای طراحی می‌کند که شاهد رابط کاربری روان و کاربرپسندی در آیفون ها باشیم.

با وجود این که سیستم عامل آی او اس قابلیت شخصی‌سازی بسیار محدودتری دارد، اما بسیاری کاربران به‌خاطر تجربه ساده‌تر و روان‌تر این سیستم عامل، آیفون را به‌جای دستگاه‌های اندرویدی انتخاب می‌کنند.

اپلیکیشن‌ها و سایدلود کردن برنامه‌ها در آی او اس و اندروید

اندروید آی او اس

اپلیکیشن‌های یک گوشی هوشمند مانند خونی که در رگ آن جاری‌ست، باعث ارائه قابلیت‌های کاربردی آن می‌شوند. بنابراین اپلیکیشن‌ها یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که می‌توانند باعث برتری یک اکوسیستم بر دیگران شوند.

یکی از قابلیت‌های مهم اندروید در این زمینه گزینه‌های فراوانی است که در اختیار کاربران قرار می‌دهد. فروشگاه گوگل پلی در حال حاضر میلیون‌ها اپلیکیشن را در خود داشته و تقریبا تمامی نیازهای شما را پوشش خواهد داد. بنابراین کاربران اندروید می‌توانند برای هر کاربری مد نظر خود اعم از شبکه‌های اجتماعی یا ابزارهای کاربردی برای انجام کارهای روزمره به چندین اپلیکیشن مختلف دسترسی داشته باشند و بسته به سلیقه خود یکی را انتخاب کنند.

همچنین کاربران حرفه‌ای‌تر این پلتفرم هم می‌توانند گزینه‌های بیشتری را از طریق ساید لود کردن (نصب اپلیکیشن از منابعی غیر از فروشگاه گوگل پلی) در اختیار داشته باشند. این قابلیت البته مانند یک شمشیر دولبه عمل کرده و می‌تواند به‌طور همزمان مفید یا خطرناک باشد! از یک طرف سایدلود کردن می‌تواند باعث دسترسی به گزینه‌های بیشتر برای کاربران اندروید شود و از طرف دیگر باعث خطرات امنیتی متفاوتی برای آن‌ها باشد؛ چرا که نظارت‌ها و استانداردهای امنیتی فروشگاه‌های شخص ثالث به اندازه فروشگاه گوگل پلی نیست.

اپل اما رویکردی متفاوت را دنبال کرده و با کنترل فراوان روی اکوسیستم iOS به‌طور شخصی در نقش یک نگهبان برای این اکوسیستم ظاهر می‌شود. هریک از اپلیکیشن‌هایی که در اپ استور مشاهده می‌کنید تحت چندین بازبینی مختلف قرار گرفته و از استاندارد بالایی از حیث کیفیت، عملکرد و امنیت تبعیت می‌کند. این سختگیری کوپرتینویی‌ها باعث پیدایش اپلیکیشن‌هایی فوق‌العاده و شکل‌گیری یک اکوسیستم نرم افزاری قدرتمند شده است. به واسطه همین سخت‌گیری‌ها احتمال آسیب‌های امنیتی و مشاهده بدافزارها یا نرم افزارهای آلوده در آی او اس بسیار کمتر از اندروید است.

با وجود این که تعداد اپلیکیشن‌های فروشگاه اپ استور بسیار کمتر از گوگل پلی است، اما کنترل اپل روی این اپلیکیشن‌ها باعث سازگاری بیشتر آن‌ها با سیستم عامل و ارائه تجربه‌ای روان‌تر شده است. در این بین البته انحصارطلبی اپل و فروشگاه اپ استور باعث می‌شود که کاربران تنها بتوانند اپلیکیشن‌های مدنظرشان را از فروشگاه اپ استور دانلود کنند. این مساله در پاره‌ای اوقات به ضرر بسیاری کاربران خواهد بود. به عنوان مثال، حذف اپلیکیشن فورتنایت از فروشگاه اپ استور یکی از مواردی بود که باعث اعتراض دسته گسترده‌ای از کاربران آیفون شد.

مرورگرهای اینترنت و وب کیت

مرورگر اینترنت و کیت وب

بسیاری از وبسایت‌های کلیدی که شما هر روز به‌طور دائمی از آن‌ها بازدید می‌کنید اپلیکیشن‌هایی اختصاصی روی دستگاه‌های موبایل دارند. علیرغم این مساله، مرورگر اینترنت همچنان یکی از ضروری‌ترین ابزارهای آن به شمار می‌رود.

اندروید مثل سایر موارد دیگر در بخش مرورگرها هم به‌طور کامل دست کاربران را باز گذاشته است. بنابراین مرورگرهای متعددی در فروشگاه گوگل پلی حضور دارند که هریک ویژگی خاصی داشته و می‌توانند تجربه‌ای منحصربفرد را ارائه کنند. به همین جهت در سال‌های اخیر شاهد شکل‌گیری نبردی سنگین بین مرورگرهای سرشناسی مثل گوگل کروم، فایرفاکس یا DuckDuckGo بوده‌ایم که کاربران می‌توانند بسته به نیاز خود هریک از آن‌ها را انتخاب کنند.

از سوی دیگر برای کاربران آی او اس اما سافاری مرورگر پیش‌فرض است و انصافا عملکرد بسیاری خوبی هم ارائه می‌کند. این مرورگر به‌خاطر سرعت بالا، عملکرد بهینه و سازگاری فوق‌العاده‌اش با اکوسیستم iOS گزینه‌ای فوق‌العاده به شمار می‌رود و روی تمامی دستگاه‌های اپل تجربه‌ای روان دارد. با این وجود، Safari تنها مرورگر پلتفرم iOS نیست و با کمی جستجو می‌توان مرورگرهای اینترنت دیگری را هم در فروشگاه اپ استور پیدا کرد.

در زیر ظاهر مرورگرهای هر دو پلتفرم موتور WebKit قرار گرفته که وظیفه رندر کردن صفحات وب را بر عهده دارد. Webkit که اساسا توسط اپل توسعه داده شده، موتور پیشران سافاری و بسیاری مرورگرهای دیگر iOS مثل کروم به شمار می‌رود. همین موتور باعث می‌شود که مرورگرهای مختلف اکوسیستم اپل علیرغم تفاوت‌هایی که در ظاهر دارند، صفحات وب را به‌شکلی مشابه نمایش دهند.

البته با وجود استفاده اکثر مرورگرهای iOS از وب کیت، تفاوت در قابلیت‌ها و امکانات مختلف این پلتفرم باعث گستردگی و تنوع آن‌ها شده است.‌ مطابق همیشه، تفاوت اندروید و آی او اس در این بخش نیز به انتخاب بین تنوع و سازگاری با اکوسیستم خواهد بود.

مدیریت فایل‌ها و اطلاعات

مدیریت فایل ها

نحوه مدیریت فایل‌ها و اطلاعات و تجربه کاربری ارائه شده در این زمینه نیز یکی دیگر از جنبه‌های مختلفی است که می‌تواند تفاوت‌های میان آی او اس یا اندروید را رقم بزند.

در سیستم عامل اندروید مرورگر پیش‌فرض Google Files یا اپلیکیشن‌های شخص ثالث مانند Solid Explorer قابلیت‌های متعدد مدیریت فایل‌ها و داده‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. کاربران این سیستم عامل می‌توانند اطلاعات خود را درون پوشه‌ها قرار داده و داده‌ها را بین دایرکتوری‌های مختلف جابجا کنند. بعلاوه در صورت اخذ دسترسی‌های مربوطه، کاربران اندروید همچنین می‌توانند فایل‌های سیستمی موجود روی گوشی خود را نیز مشاهده نمایند. این انعطاف‌پذیری اندروید به‌طور خاص برای افرادی که اپلیکیشن‌های خود را از فروشگاه‌های شخص ثالث دانلود می‌کنند بسیار جذاب خواهد بود.

علاوه بر این، تجربه انتقال فایل‌ها بین دستگاه‌های مختلف، انتقال اطلاعات به رایانه و مدیریت محتواهای رسانه‌ای هم در سیستم عامل اندروید بسیار ساده و روان انجام شده و عملا تنها نیازمند اتصال گوشی به کامپیوتر است.

از طرف دیگر آی او اس از روش بسیار ساده‌تری برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند. اپلیکیشن Files در این سیستم عامل نقش اصلی را در مدیریت و دسترسی‌پذیری به اطلاعات ایفا کرده و قابلیت‌های متعددی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با وجود این که کاربران iOS می‌توانند پوشه‌های مختلفی ساخته، گوشی خود را به فضای ابری متصل کنند و از بسیاری کاربری‌های دیگر برخوردار شوند، اما همچنان آزادی عمل کاربران این پلتفرم پایین‌تر از اندروید ارزیابی می‌شود. این رویکرد اپل که در راستای سیاست سازگاری حداکثری سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های اکوسیستم نرم افزاری آی او اس اتخاذ شده، ممکن است باعث شود بخش مدیریت فایل‌ها برای برخی از کاربران حرفه‌ای‌تر بیش از حد ساده به نظر برسد.

تجربه یکدست

اندروید آی او اس

اطمینان‌پذیری یک سیستم عامل، یعنی مطمئن شدن از این که یک سیستم عامل در هر شرایط و روی هر گوشی عملکردی یکسان را ارائه می‌کند، یکی از فاکتورهای مهم سنجش عملکرد یک سیستم عامل به شمار می‌رود. این مساله البته برای اندروید همیشه درست نیست!

تعدد برندهایی که از سیستم عامل اندروید در ساخت محصولاتشان استفاده می‌کنند باعث شده که گوگل با چالش بزرگی در ارائه تجربه یکدست در محصولات اندرویدی مختلف روبرو شود. در حال حاضر تنها نقطه مشترک تمامی دستگاه‌های مجهز به سیستم عامل اندروید، سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های گوگل مثل فروشگاه گوگل پلی، گوگل درایو و گوگل فوتوز است.

بنابراین هریک از برندها و حتی گوشی‌های مختلف تجربه کاربری متفاوتی را ارائه می‌‌دهند. به‌عنوان مثال گوشی‌های پیکسل نسخه‌ای خالص‌تر از اندروید را به کاربران ارائه می‌کنند؛ در حالی که سایر برندها هریک از پوسته اختصاصی خود روی سیستم عامل اندروید استفاده کرده و قابلیت‌ها و اپلیکیشن‌های مورد نظر خود را به کاربران ارائه می‌کنند. این مساله همانند بسیاری بخش‌های دیگر گوشی‌های اندرویدی آزادی عمل بیشتری به کاربران می‌دهد تا بتوانند برند و مدل مد نظرشان را انتخاب کنند. از سوی دیگر اما تفاوت‌های گسترده تجربه کاربری در گوشی‌های مختلف بهایی‌ست که باید برای این آزادی پرداخت!

اپل اما با کنترل شدیدی که روی iOS اعمال می‌کند، تجربه‌ای یکسان و مشابه را روی تمامی گوشی‌های این اکوسیستم ارائه می‌کند. ادغام کم‌نقص سیستم عامل آی او اس با سخت افزارها، نرم افزارها و سرویس‌های اپل باعث می‌شود که تجربه کار با یک آیفون متعلق به پنج سال پیش با خانواده آیفون 15 تفاوت چندانی نداشته باشد!

امنیت و حفاظت از حریم شخصی

اندروید آی او اس

با در نظر گرفتن حجم گسترده اطلاعات مهم و کلیدی که همه روزه روی گوشی موبایل خود ذخیره می‌کنیم، حفاظت اطلاعات و تامین امنیت حریم شخصی از سوی یک سیستم عامل موبایل فاکتوری فوق‌العاده حائز اهمیت است. البته طبیعتا نمی‌توان انتظار داشت که هیچ‌یک از سیستم عامل‌های اندروید یا iOS قادر به ارائه امنیت حداکثری باشد. با این وجود می‌توان به بررسی برخی نقاط قوت و ضعف هریک از این دو سیستم عامل پرداخت.

سیستم عامل اندروید کنترل کاربر را به‌عنوان اصلی‌ترین هدف خود در بخش امنیتی قرار داده است. این پلتفرم سطح کنترل بالایی را در موارد مختلف در اختیار کاربر قرار داده و به آن‌ها اجازه می‌دهد تعیین کنند کدام اپلیکیشن‌ها به داده‌های حساسی مثل موقعیت، لیست مخاطبین یا دوربین دسترسی داشته باشند. به این ترتیب کاربران این پلتفرم به‌طور کامل کنترل دسترسی‌های گوشی موبایل خود را در اختیار خواهند داشت و می‌توانند بسته به نیاز خود، دسترسی‌ها را آزادتر یا محدودتر کنند. با این وجود، تنوع و گستردگی دستگاه‌های اندرویدی باعث می‌شود که سرعت انتشار بروزرسانی‌های امنیتی برای دستگاه‌های مختلف مجهز به این سیستم عامل متفاوت باشد. همچنین باز بودن این پلتفرم نیز باعث می‌شود کاربران بعضا به‌خاطر استفاده از اپلیکیشن‌هایی خارج از فروشگاه گوگل پلی در معرض برخی خطرات امنیتی قرار گیرند.

اما اکوسیستم iOS هم سال‌هاست که به‌خاطر حساسیت فوق‌العاده روی حفاظت از حریم شخصی کاربرانش شناخته می‌شود. ماهیت بسته این سیستم عامل در کنار بررسی‌های سخت‌گیرانه اپل روی فرآیند بررسی اپلیکیشن‌های اپ استور باعث می‌شود که فضای این سیستم عامل برای کاربران کاملا امن و قابل اعتماد باشد. علاوه بر این، قابلیت شفافیت ردیابی اپلیکیشن‌ها (App Tracking Transparency) iOS که به‌تازگی به این سیستم عامل اضافه شده هم باعث خواهد شد که کاربران بتوانند کنترل کاملی روی ردیابی اطلاعات کاربران توسط وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها داشته باشند. در این بین، اپل همچنین شخصا وظیفه انتشار آپدیت‌های امنیتی برای گوشی‌های آیفون را بر عهده گرفته و بروزرسانی‌های امنیتی دوره‌ای را برای گسترده بزرگی از محصولاتش منتشر می‌کند. به این ترتیب حفره‌های امنیتی احتمالی در سیستم عامل آی او اس خیلی سریع توسط اپل رفع می‌شوند تا سطح امنیت آیفون به‌طور کلی بسیار بالا ارزیابی شود.

آپلود در پس‌زمینه

آپلود پس زمینه

آپلود کردن اطلاعات روی گوشی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. این کار می‌تواند با هدف خالی کردن اطلاعات روی حافظه یک گوشی در گوگل درایو یا دراپ باکس باشد یا با قصد سینک کردن و آپلود ویدیوها روی یوتیوب انجام شود. در مواقعی که حجم فایل‌های آپلود بالاست، قابلیت آپلود کردن اطلاعات در یک سیستم عامل می‌تواند بسیار کاربردی و قابل تامل باشد. اگر شما هم با آپلود سنگین اطلاعات زیاد سر و کار دارید، بد نیست بدانید که دو سیستم عامل Android و iOS در این زمینه تفاوت‌هایی کلیدی با یکدیگر دارند.

در سیستم عامل اندروید تقریبا می‌توانید با خیال راحت به آپلود اطلاعات در پس‌زمینه بپردازید. به‌طور خاص ادغام فوق‌العاده اندروید با Google Drive و Google Photos تضمین‌کننده آپلود بی‌دردسر اطلاعات در این سیستم عامل است. آپلود بی‌دردسر اطلاعات در پس‌زمینه باعث شده که اپلیکیشن‌های شخص ثالث هم برای رفع نیازهای متعدد خود از آن بهره گرفته و بدون دردسر اطلاعاتشان را بارگذاری کنند.

در خصوص آی او اس نیز اشتراک‌گذاری اطلاعات آیفون با آی کلاود به‌سادگی انجام می‌شود. با این وجود برخی کاربران از مشکلات متعدد در آپلود اطلاعات پس‌زمینه در سرویس‌هایی مثل دراپ باکس یا گوگل درایو خبر داده‌اند. البته این مساله شاید برای بسیاری کاربران اکوسیستم مساله چندان مهمی نباشد؛ اما در صورتی که دنبال چنین قابلیتی هستید، ممکن است سیستم عامل iOS برای شما چندان مناسب نباشد!

اعلان‌ها در آی او اس و اندروید

نوتیفیکیشن های اندروید

نوتیفیکیشن‌ها مهم‌ترین ابزارها برای آگاهی آنی کاربران از اتفاقاتی است که درون گوشی و اپلیکیشن‌های آن رخ می‌دهد. اعلان‌های مرتب‌تر باعث افزایش چشمگیر کاربری گوشی اندروید خواهند شد؛ در حالی که نمایش بی‌نظم آن‌ها می‌تواند باعث شلختگی محیط کار و از دست رفتن برخی اطلاعات و جزئیات مهم شود.

سیستم عامل Android در بخش اعلان‌ها دست کاربر را کاملا باز گذاشته و امکان شخصی‌سازی کامل نحوه نمایش آن‌ها را در اختیار او قرار می‌دهد.‌ این سیستم عامل قابلیت مدیریت ریزترین جزئیات قابل نمایش در اعلان‌ها را در اختیار کاربر قرار می‌دهد؛ به‌طوری که می‌توان به‌طور دقیق مشخص کرد چه چیزهایی در بخش اعلان‌ها نمایش داده شود و چه آیتم‌هایی خیر! در اندروید می‌توان جزئیات اعلان‌های مربوط به هر اپلیکیشن را به‌طور جداگانه مدیریت کرد و علاوه بر این، می‌توان در مرکز اعلان‌های این سیستم عامل نوع هشدار هریک از اعلان‌ها را تنظیم کرد و نوتیفیکیشن‌ها را به‌طور انفرادی یا گروهی بست. علاوه بر این، پاسخ دادن مستقیم به برخی اعلان‌ها از طریق همین هاب مرکزی نیز دیگر قابلیت اندروید در این بخش است که انعطاف و شخصی‌سازی فراوانی به آن بخشیده است.

سیستم عامل iOS اما روند متفاوتی را به کار بسته و اعلان‌ها را در ناحیه‌ای فشرده‌تر با توالی زمانی نمایش می‌دهد. این سیستم عامل اعلان‌ها را بر اساس اپلیکیشن طبقه‌بندی کرده و تجربه‌ای تر و تمیزتر در مقایسه با اندروید ارائه می‌دهد. البته انتخاب بین جمع و جور بودن و جامع‌تر بودن اعلان‌های یک پلتفرم کاملا شخصی است. اگر به نوتیفیکیشن‌های گسترده و پرجزئیات اندروید علاقمندید، طبیعتا آی او اس هرگز نخواهد توانست تجربه‌ای نزدیک به اندروید را در این زمینه ارائه کند! بد نیست بدانید که علیرغم پیشرفت فراوان آی او اس در بخش اعلان‌ها و تحولی که پس از iOS 15 در آن رخ داد، میزان جزئیات قابل نمایش در بخش اعلان‌های این سیستم عامل هنوز قابل رقابت با اندروید نیست. در عوض تمرکز آی او اس روی سادگی نمایش اعلان‌هاست به‌گونه‌ای که کاربران بتوانند با نگاهی ساده به دستگاه خود تمام اطلاعات کلیدی را دریافت کنند.

مالتی تسکینگ در iOS و Android

اندروید آی او اس

بسیاری کاربران گوشی‌های موبایل شاید در طول دوره کار کردن خود با این گوشی حتی یک بار هم اپلیکیشن‌های چندان سنگین یا بازی‌های پرجزئیات را با آن اجرا نکنند. برای بسیاری افراد، کاربری روان و ارائه قابلیت‌های کاربردی در اولویت قرار دارد. به همین جهت مالتی تسکینگ قدرتمند یکی از ویژگی‌های بسیار مهم و کلیدی برای گوشی‌های موبایل به شمار می‌رود.

سیستم عامل اندروید تجربه مالتی تسکینگ بسیار روان و انعطاف‌پذیری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. کاربران این سیستم عامل به انواع مختلفی از مالتی تسکینگ اعم از سیستم تعویض برنامه سنتی یا نمایش اپلیکیشن‌ها در کنار یکدیگر دسترسی خواهند داشت. همچنین قابلیت تصویر در تصویر هم ویژگی دیگری است که می‌تواند به کاربران اجازه دهد در حین کار با اپلیکیشن‌های مختلف به تماشای ویدیو بپردازند.‌ علاوه بر این، صفحه Recent Apps هم لیستی افقی از اپلیکیشن‌های اجرا شده را پیش چشم مخاطبین قرار داده و به کاربران اجازه می‌دهد که با گشت و گذار در این لیست به جستجو در میان برنامه‌های اخیر خود بپردازند. این قابلیت‌ها خصوصا در کارهایی که نیازمند استفاده از چندین منبع مختلف است بسیار مفید واقع شده و می‌تواند به دسترسی ساده‌تر از اطلاعات اپلیکیشن‌های مختلف کمک کند.

آیفون البته در بخش مالتی تسکینگ روش ساده‌تر و سرراست‌تری را انتخاب کرده است. در سیستم عامل iOS با کشیدن صفحه به سمت بالا یا دو بار فشردن کلید Home می‌توان به لیست عمودی اپلیکیشن‌های اخیر دسترسی پیدا کرد. علیرغم اینکه آی او اس بر خلاف اندروید فاقد قفسه اپلیکیشن است، اما با ارائه مرکز کنترل (Control Center) تا حد زیادی این نقطه ضعف را برطرف کرده است. به کمک مرکز کنترل، کاربر می‌تواند به تنظیمات سریع گوشی خود در فرمی بسیار فشرده دسترسی داشته باشد.

در خصوص آیفون‌ها البته باید توجه کرد که متاسفانه خبری از مشاهده اپلیکیشن‌ها در کنار یکدیگر (Split-Screen) در این گوشی‌ها نخواهد بود. این مساله آسیب بزرگی به کاربری این گوشی در بخش مالتی تسکینگ وارد می‌کند؛ چرا که صفحه نمایش بزرگ سری گوشی‌های آیفون پرو مکس می‌توانست بستر بسیار خوبی برای مالتی تسکینگ را فراهم کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*