زورگویی ایران خودرو

زورگویی علنی ایران خودرو برای خریداران تارا، پژو 207 و رانا پلاس

ایران خودرو با زورگویی علنی، خریداران خودروهای تارا، پژو 207 و رانا پلاس را وادار به تغییر خودرو خود می‌کند که این اقدام با اعتراض مشتریان مواجه شده است.

طبق قانون، خودروسازان مطلقا حق اجبار خریدار به خرید محصول جایگزین خود را ندارند. خودروسازان باید طبق قرارداد وضع شده، نسبت به تحویل خودرو به مشتری اقدام نمایند. این مورد را عباس علی‌آبادی، وزیر صمت دولت سیزدهم نیز قبلا تاکید کرده بود.

با وجود این تاکیدها، خودروسازان به‌خصوص ایران خودرو به این قانون و قرارداد بی‌توجهی می‌کنند. آنها خریداران را مجبور به پرداخت هزینه بیشتر برای خرید خودروهای ارتقا یافته می‌کنند؛ قیمتی که شاید حتی در تناسب با خودروی جایگزین شده نباشد، ولی خودروسازان مشتریان را مجبور به پرداخت این هزینه بیشتر می‌کنند.

این اقدام و زورگویی ایران خودرو که مشتریان را مجبور به تغییر خودرو می‌کند، در حالی است که این شرکت بر اساس قانون، باید به قرارداد خود با مشتری متعهد بوده و برای عدم تحویل خودرو بهانه‌ای نداشته باشد. اما ایران خودرو با استفاده از بهانه‌های مختلف، مشتری را مجبور کرده است که باید خودروی جدید جایگزین را بخرد یا در غیر این صورت، خودرویی به او تحویل داده نخواهد شد.

البته وزیر صمت در این خصوص اظهار نظر کرده بود که طبق گفته خودروسازان این کارشان تنها در حد توصیه است؛ اما حالا می‌بینیم که این توصیه، تبدیل به اجبار شده است. مشتری که بارها در سامانه یکپارچه ثبت نام کرده و منتظر خودروی جدید خود بوده است، حال ناگهانی با توصیه اجباری مواجه می‌شود و خودروساز به او می‌گوید خودروی ثبت نامی شما تغییر کرده و باید این خودروی جدید را بخرید.

نمونه‌هایی از زورگویی علنی ایران خودرو

در حال حاضر مشتریان و خریداران پژو 207 دستی امکان تحویل خودروهای خود را ندارند و شرکت خودروسازی، آنها را ملزم کرده است که پژو 207 جدید را بخرند. در این شرایط، خریداران باید در اسرع وقت مبلغ 150 میلیون تومان هزینه بیشتر برای همان خودرو با چند آپشن فریب‌دهنده را پرداخت کنند.

علاوه بر پژو 207، تارا دستی ساده نیز به این لیست اضافه شده است و ایران خودرو خریداران این محصول را ملزم به خرید تارا جدید می‌کند که باز هم در این خصوص فعلا هیچ پاسخی نه از شرکت خودروساز و نه از شورای رقابت اعلام نشده است.

خریداران رانا پلاس هم عاقبتی همانند خریداران پژو 207 و تارا دستی داشته‌اند. آنها مجبور شده‌اند برای خرید تارا پلاس ارتقا یافته، 100 میلیون تومان هزینه بیشتر پرداخت کنند.