مالیات نقل و انتقال

مالیات نقل و انتقال ماشین های لوکس ایران چگونه محاسبه می شود؟

از سال 1399 به‌منظور تنظیم بازار خودرو و ایجاد تعادل در نظام مالیاتی کشور، طرحی برای اخذ مالیات از خودروهای لوکس در نظر گرفته شد. این طرح در قالب ماده 167 قانون مالیات‌های مستقیم به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و هر ساله با ابلاغ بخشنامه‌ای از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، جزئیات و نرخ مالیات برای خودروهای لوکس در همان سال تعیین و اعلام می‌شود. البته علاوه بر این مالیات، فروشنده خودرو باید در زمان معامله خودروهای معمولی و لوکس نیز مالیات نقل و انتقال آن را بپردازد.

در این مطلب قصد داریم که به موضوع مالیات نقل و انتقال خودروهای لوکس و نحوه محاسبه آن بپردازیم. اگر شما نیز مایل هستید که در این باره اطلاعات جامع و کاملی را به‌دست بیاورید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مشمولان پرداخت مالیات

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که مالک خودروهای مشمول مالیات لوکس باشند، مکلف به پرداخت این مالیات هستند. به عبارت دیگر فرقی نمی‌کند که خودرو به‌صورت شخصی یا سازمانی مورد استفاده قرار گیرد، در هر دو حالت مالک آن موظف به پرداخت مالیات خواهد بود.

نحوه تعیین مالیات خودروهای لوکس

هر ساله سازمان امور مالیاتی کشور با توجه به معیارهایی مانند قیمت روز خودرو، نوع خودرو، سال ساخت و…، لیست خودروهای مشمول مالیات لوکس را در قالب بخشنامه‌ای به عموم ابلاغ می‌کند. به‌طور کلی خودروهایی که قیمت آن‌ها در سال مورد نظر از سقف تعیین‌شده سازمان امور مالیاتی فراتر رود، مشمول مالیات لوکس خواهند شد.

مالیات نقل و انتقال

جدول مالیات خودروهای لوکس

مالیات خودروهای لوکس به‌صورت پلکانی و بر اساس ارزش روز خودرو محاسبه خواهد شد. نرخ مالیات برای هر پله از ارزش خودرو در بخشنامه سازمان امور مالیاتی تعیین می‌شود. به‌طور مثال نرخ مالیات برای خودروهای لوکس در سال 1402 به شرح زیر است:

قیمت خودرومیزان مالیات
خودروهای با قیمت کمتر از ۱.۵ میلیارد تومانمعاف از مالیات
خودروهای با قیمت حداقل ۱.۵ میلیارد تومانسالانه ۱درصد: ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان
خودروهای با قیمت بین ۱.۵ تا ۳ میلیارد تومانسالانه ۲درصد: ۱۵ تا ۵۰ میلیون تومان
خودروهای با قیمت ۳ تا ۴.۵ میلیارد تومانسالانه ۳درصد: ۵۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان
خودروهای با قیمت بیش از ۴.۵ میلیارد تومانسالانه ۴درصد: بیش از ۲۰۰ میلیون تومان

مبنای محاسبه ارزش روز خودرو

ارزش روز خودرو برای محاسبه مالیات بر اساس قیمت پایه مندرج در بخشنامه سازمان امور مالیاتی و با لحاظ کردن آپشن‌ها و تجهیزات اضافی خودرو تعیین می‌شود؛ به این ترتیب که سازمان امور مالیاتی هر ساله لیست قیمت پایه خودروهای مختلف را به همراه آپشن‌ها و تجهیزات آن‌ها منتشر می‌کند.

نحوه پرداخت مالیات خودرو

مالکان خودروهای لوکس موظف هستند که مالیات مربوط به سال مورد نظر را حداکثر تا پایان بهمن ماه همان سال پرداخت کنند. در نظر داشته باشید که پرداخت مالیات به دو صورت آنلاین و حضوری امکان‌پذیر است.

مالیات نقل و انتقال خودروهای لوکس

موضوعی که در زمان نقل و انتقال خودروهای لوکس باید به‌عنوان مالیات در نظر گرفت، سرفصلی جداگانه است. مالیات نقل و انتقال خودرو به‌صورت درصدی از ارزش روز خودرو محاسبه می‌شود. نرخ مالیات برای انواع مختلف خودروها در هر سال از سوی سازمان امور مالیاتی کشور تعیین و ابلاغ می‌شود. سازمان مالیاتی برای خودروهای تولید داخل در سال تولید، مالیات نقل و انتقال 1% ارزش خودرو را تعیین کرده است.

مالیات نقل و انتقال

بر اساس اعلام سازمان مالیاتی، مالیات نقل و انتقال خودروهای خارجی از 2% ارزش خودرو آغاز می‌شود. به‌علاوه نرخ مالیات با توجه به سال ساخت، حجم موتور و نوع خودرو افزایش می‌یابد. شما می‌توانید برای پرداخت مالیات نقل و انتقال خوروهای لوکس، از طریق سامانه جامع خدمات خودرو آیتول اقدام کنید تا نیازی به مراجعه حضوری نباشد. در نظر داشته باشید که بدون پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو، تعویض پلاک انجام نخواهد شد. درواقع این مورد نیز مانند تسویه حساب و پرداخت خلافی خودرو باید حتما پیش از تعویض پلاک به انجام برسد.

کلام آخر

همان‌طور که در این مطلب مشاهده کردید، دو نوع مالیات برای خودروهای لوکس داریم. یک مورد مربوط به مالیات خودروهای لوکس است که هر سال باید به وسیله مالکان این نوع خودروها پرداخت شود. مورد بعدی پرداخت مالیات نقل و انتقال و فروش خودرو است که در مورد خودروهای لوکس نیز مانند سایر خودروها با توجه به مدل، حجم موتور و همین‌طور ایرانی یا خارجی بودن آن محاسبه می‌شود.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*