هوش مصنوعی گلکسی

هوش مصنوعی گلکسی سامسونگ چگونه محدودیت‌های زبانی را از بین برد؟

هوش مصنوعی گلکسی سامسونگ امکان ارتباطات یکپارچه و بدون محدودیت زبانی را برای کاربران سراسر جهان فراهم می‌کند؛ اما Galaxy AI چگونه محدودیت‌های زبانی را از بین برد؟

هوش مصنوعی گلکسی سامسونگ (Galaxy AI) توانسته دنیای گوشی های هوشمند را متحول کند و به کاربران امکانات نوآورانه‌ای را ارائه دهد. کاربران با این دستیار هوشمند می‌توانند از مرزهای زبانی فراتر رفته و با افراد مختلف از زبان‌ها و فرهنگ‌های متفاوت، یک ارتباط یکپارچه و بدون محدودیت را برقرار کنند.

گوشی های سری گلکسی اس 24 سامسونگ که به‌عنوان پرچمداران جدید این شرکت شناخته می‌شوند نیز به قابلیت‌های ترجمه پیشرفته هوش مصنوعی گلکسی مجهز شدند که بسیاری از محدودیت‌های زبانی را از بین برده است. این قابلیت‌ها در گذشته قادر به پشتیبانی از 13 زبان بودند، اما اکنون از زبان‌های روسی، عربی و اندونزیایی نیز پشتیبانی می‌کنند.

روند توسعه هوش مصنوعی گلکسی سامسونگ

هوش مصنوعی گلکسی

اکنون این پرسش مطرح می‌شود که سامسونگ چگونه هوش مصنوعی گلکسی خود را توسعه داده است؟ در ادامه، پاسخ این پرسش را از زبان مدیران و کارشناسان ارشد بخش هوش مصنوعی مرکز تحقیق و توسعه سامسونگ (Samsung Research) خواهیم خواند و با قابلیت‌های این هوش مصنوعی در رفع محدودیت‌های زبانی نیز آشنا خواهیم شد.

ارتباطی روان و امنیتی قوی

سامسونگ برای هوش مصنوعی گلکسی خود قابلیت‌های ویژه مترجم (Interpreter) و ترجمه زنده (Live Translate) را در نظر گرفته است که در ابتدای سال 2024 همراه با رونمایی از گوشی های گلکسی اس 24 به کاربران ارائه شد. هوش مصنوعی روی دستگاه (On-Device AI) باعث شده تا این دو قابلیت ویژه نسبت به سایر نمونه‌های مشابه متمایز شوند.

گوشی های هوشمند که از هوش مصنوعی روی دستگاه بهره می‌برند، قادرند با قدرت پردازشی پیشرفته و بدون این‌که به سرورها یا فضای ابری نیاز داشته باشند، قابلیت ترجمه زبانی دقیق را به‌شکل لحظه‌ای در اختیار کاربران خود قرار دهند. علاوه بر این، با توجه به این‌که افراد یا منابع خارجی به این اطلاعات شخصی دسترسی ندارند، حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربران نیز به‌خوبی حفظ خواهد شد.

هوش مصنوعی گلکسی

همچنین بخش هوش مصنوعی سامسونگ با ادغام فناوری اختصاصی خود در مدل مترجم هوش مصنوعی توانسته قابلیت ترجمه لحظه‌ای را در اختیار تمام کاربران قرار دهند. پژوهشگران این مرکز طی همکاری با دفتر تحقیق و توسعه بخش تجربه موبایل (MX) توانستند هوش مصنوعی روی دستگاه را ارتقا دهند. از این رو کاربران می‌توانند در برنامه‌های مختلف گوشی های هوش سامسونگ به قابلیت ترجمه همزمان مکالمات در حین تماس‌ها دسترسی داشته باشند.

محققان سامسونگ حجم عظیمی از داده‌ها را با توجه به طیف وسیعی از کاربردها جمع‌آوری کردند. یون‌جونگ چوی، رهبر این پروژه عنوان کرد برای این‌که به دقیق‌ترین نتایج ممکن دست پیدا کنیم، دو نوع داده مختلف را جمع‌آوری کردیم. برای قابلیت ترجمه زنده که امکان ترجمه همزمان در زمان تماس‌ها را به‌همراه دارد، روی جمع‌آوری داده‌های مربوط به زبان محاوره تمرکز داشتیم. همچنین برای مترجم هوش مصنوعی که برای حوزه سفر طراحی شده نیز داده‌های مربوط به این حوزه را جمع‌آوری کردیم. علاوه بر این، مطالعه زبان غیر رسمی رایج در چت‌روم‌ها و تگ‌های HTML استفاده شده در صفحه‌های وب را نیز در دستور کار خود قرار داده بودیم.

آموزش هوش مصنوعی گلکسی

سامسونگ مدل ترجمه هوش مصنوعی گلکسی را بر پایه فناوری یادگیری عمیق (Deep Learning) توسعه داده که از داده‌های خود برای اصلاح اشتباهات و ارتقای بیشتر استفاده می‌کند.

هوش مصنوعی گلکسی

یونگ‌هیون ریو، مسئول تحقیق و توسعه هوش مصنوعی سامسونگ با اعلام این‌که این فرایند به تربیت کودک شباهت دارد و متخصصان در آموزش آن نقش مهمی ایفا می‌کنند، گفت همان‌گونه که یک کودک برای رشد به منابع آموزشی و معلمان عالی نیاز دارد، برای توسعه یک مدل ترجمه هوش مصنوعی کارآمد در کنار داده‌های زبانی خوب، به محققان با استعداد نیاز داریم. احتمال ترجمه‌های اشتباه طی فرآیند تحقیق و توسعه وجود دارد که افرد کم‌تجربه و فاقد مهارت لازم نمی‌توانند به‌خوبی این اشتباهات را شناسایی و رفع کنند. در همین راستا محققان سامسونگ با استفاده از تخصص و دانش خود قادرند مشکل را با سرعت مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و برای اصلاح و ارتقای آنها نیز راهکارهای مناسبی را در نظر بگیرند.

Galaxy AI

لازم به ذکر است بخش تحقیق و توسعه شرکت سامسونگ از سال 2013 تحقیقات روی موضوع‌های مربوط به هوش مصنوعی مترجم و جمع‌آوری داده‌های با کیفیت بالا را آغاز کرده است. همچنین این مرکز با استفاده از معیارهای کمی دقیق و ارزیابی‌های کیفی توسط مترجمان انسانی، مطمئن می‌شود تا ترجمه‌های هوش مصنوعی گلکسی دقیق و روان باشند.

با توجه به این‌که هر زبانی از ویژگی‌های خاص فرهنگ خود نظیر القاب، لحن و علائم نگارشی خاص برخوردار است، سامسونگ طی همکاری با مراکز تحقیق و توسعه منطقه‌ای در سراسر جهان و مدل ترجمه هوش مصنوعی خود توانسته ظرافت‌های نگارشی زبان‌ها را درک کند.

استفاده از فناوری‌های کارآمد

مرکز تحقیقات سامسونگ در سال 2019 فرایند توسعه مدل ترجمه هوش مصنوعی روی دستگاه را آغاز کرد که برای اجرا فقط از منابع خود دستگاه استفاده می‌کند و بر خلاف مدل‌های مشابه مبتنی بر سرور نیست. کمترین میزان استفاده از منابع داخلی در این مدل‌ها بسیار حائز اهمیت بوده و محققان با توسعه فناوری‌های پیش‌رونده و کارآمد توانستند به آن دست پیدا کنند. رهکارهای مبتنی بر این فناوری‌ها با تمرکز بر سادگی، کارایی و صرفه‌جویی در منابع می‌توانند بهترین عملکرد با حداقل نیاز به منابع را ارائه دهند.

Galaxy AI

سامسونگ با استفاده از دو فناوری تقطیر دانش (Knowledge Distillation) و کوانتیزاسیون (Quantization) توانست مدل هوش مصنوعی خود را کارآمدتر کند. تقطیر دانش در یادگیری ماشینی می‌تواند دانش را از یک مدل بزرگ و با عملکرد بالا (مدل معلم) استخراج کند و آن را به یک مدل کوچک‌تر و ساده‌تر (مدل دانش‌آموز) منتقل کند؛ همانند زمانی که معلمان با خلاصه کردن یک موضوع درسی باعث می‌شود تا دانش‌آموزان بتوانند آن را بهتر و راحت‌تر بیاموزند. کوانتیزاسیون نیز با ساده کردن الگوریتم‌های هوش مصنوعی باعث کاهش اندازه مدل می‌شود و با بهینه‌سازی فرایند می‌تواند سرعت پاسخگویی را افزایش دهد.

متخصصان سامسونگ توانستند یک تکنیک کوانتیزاسیون کارآمد را کشف کنند و با ایجاد الگوریتم تسریع‌شده مبتنی بر آن، موفق شدند فناوری اختصاصی مترجم خود را طراحی کنند. از این رو هوش مصنوعی روی دستگاه سامسونگ، امکانی را برای مالکان گوشی های هوشمند فراهم می‌کند تا بدون نگرانی از این‌که اطلاعات شخصی آنها لو برود، فراتر از مرزهای زبانی با دیگران ارتباط برقرار کنند.

یون‌جونگ چوی از کارشناسان تیم تحقیق و توسعه هوش مصنوعی سامسونگ عنوان کرد ما سعی داریم امکانی را فراهم کنیم تا تمام کاربران در سراسر جهان بتوانند یک ارتباط راحت و سریع را برقرار کنند و به زبان‌های دیگر به مکالمه بپردازند. ما قصد داریم مترجمی را خلق کنیم که قادر به درک کامل فرهنگ‌ها و معانی‌ اصلی و نهفته زبان‌ها باشد و از دانش گسترده‌ای بهره ببرد. وی افزود من به‌شخصه قصد دارم با به چالش کشیدن خود، مترجمی که تاکنون در دنیا وجود نداشته را خلق کنم.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*