تکنولوژی جدید تولید تراشه هواوی

با وجود تحریم‌های شدید آمریکا، هواوی باز هم گل کاشت

در حالی که تحریم‌های آمریکا دست و پای هواوی را بسته‌اند، این شرکت چینی به تکنولوژی جدیدی برای تولید تراشه دست پیدا کرده است.

موج تحریم‌های ایالات متحده علیه هواوی از سال 2019 این غول فناوری چینی را در حالی که در دوره اوج‌گیری خود به سر می‌برد به نقطه‌ای بحرانی رساند. با وجود این، هواوی تلاش کرد با استقلال از شرکت‌های آمریکایی به مسیر خود ادامه بدهد و امروزه کماکان بین بزرگ‌ترین شرکت‌های عرصه گوشی های موبایل جا می‌گیرد. هواوی به‌تازگی قدمی تازه در راستای توسعه تکنولوژی تولید تراشه برداشت که نشان از پیشرفت این شرکت چینی علی‌رغم همه فشارها از سوی آمریکا دارد.

تکنولوژی جدید هواوی برای تولید تراشه

هواوی و شرکت بین‌المللی ساخت نیمه‌رسانا (به اختصار SMIC) به‌تازگی حق اختراع تکنیکی با عنوان «الگوسازی چهارگانه» را برای تولید میکروچیپ‌های پیشرفته ثبت کردند. در ابتدا فرض می‌شد این دو شرکت با فناوری 5 نانومتری چیپ می‌سازند، ولی به نظر می‌رسد پا را حتی فراتر گذاشته‌اند و در نظر دارند از تکنیک الگوسازی چهارگانه برای تولید چیپ با فناوری 3 نانومتری استفاده کنند.

تکنولوژی جدید تولید تراشه هواوی

«سی کریر» (SiCarrier)، شرکت تولیدکننده تجهیزات ساخت چیپ و همکار نزدیک هواوی هم تکنیک الگوسازی چندگانه را ثبت کرده است. این بر برنامه شرکت بین‌المللی ساخت نیمه‌رسانا برای استفاده از این تکنولوژی صحه می‌گذارد. همچنین به عقیده کارشناسان، با همین تکنیک الگوسازی چهارگانه شرکت‌های چینی توانایی تولید تراشه‌های 5 نانومتری را پیدا خواهند کرد، ولی برای برای پیشرفت بیشتر در تولید چیپ در آینده باید از لیتوگرافی فرابنفش فرین (EUV) بهره بگیرند.

هواوی و SMIC به پیشرفته‌ترین ابزارهای لیتوگرافی دسترسی ندارند و همان‌طور که انتظار می‌رود، این محدودیت از آمریکا نشات می‌گیرد. تکنیک الگوسازی چهارگانه می‌تواند نقشی حیاتی برای این شرکت‌ها ایفا کند. در این تکنیک خطوط به‌طور مکرر روی ویفرهای سیلیکونی حکاکی می‌شوند که افزایش تراکم ترانزیستور، کاهش مصرف انرژی و بهبود عملکرد را به دنبال خواهد داشت.

تکنولوژی تولید تراشه هواوی هرچند برای آن امکان تولید تراشه‌های پیچیده‌تر را فراهم می‌کند و از این حیث کلیدی است، چالش‌هایی را هم پیش رو این شرکت چینی می‌گذارد. یکی از دلایل شکست فناوری 10 نانومتری نسل اول اینتل استفاده از همین تکنیک بود و در پی محدودیتی که در عملکرد تراشه به وجود می‌آورد، تنها پردازنده 10 نانومتری کانون لیک با 2 هسته و بدون گرافیک مجتمع فعال عرضه شد.

تکنولوژی جدید تولید تراشه هواوی

به‌دلیل هزینه بالاتر تولید چیپ‌های 3 یا 5 نانومتری با الگوسازی چهارگانه، استفاده از آن برای محصولات تجاری که به دست مصرف‌کنندگان معمولی می‌رسند شاید حتی شدنی نباشد. با این حال، نقش کلیدی این تکنیک در پیشرفت‌های چین و به‌طور خاص، هواوی در حوزه نیمه‌رسانا غیر قابل انکار است؛ پیشرفت‌هایی که نه تنها برای محصولات مصرفی، بلکه برای سوپرکامپیوترها و حتی تجهیزات نظامی حائز اهمیت خواهند بود.

در گجت نیوز بخوانید:
ژاپنی ها نخستین ماهواره چوبی جهان را ساختند شارژ لپ تاپ در یک دقیقه؟ بله، با ابرخازن ها ممکن می‌شود! ۵ تکنولوژی باورنکردنی در فیلم های هالیوودی که ای کاش در واقعیت هم وجود داشتند واردات تمام مدل های آیفون اپل به ایران ممنوع شد!؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*