بزرگترین ارتش‌های جهان

بزرگترین ارتش های جهان از نظر تعداد نیروی نظامی + رتبه ایران در سال 2024

کدام کشورها از نظر تعداد نیروهای نظامی دارای بزرگترین ارتش های جهان هستند و ایران در سال 2024 در کجای این فهرست قرار گرفته است؟

در طول سال‌های گذشته، کشورهای قدرتمند توانسته‌اند با استفاده از فناوری ساخت سلاح و ابزارآلات نظامی در صدر لیست بزرگترین ارتش های نظامی جهان قرار بگیرند. با مرور آخرین اخبار نظامی متوجه می‌شویم که رویدادهای نظامی و جنگی در سال‌های گذشته، به‌خصوص در خاورمیانه و قاره آسیا موجب شده که کشورهای منطقه و از طرفی قدرت‌های بزرگ جهان از جمله آمریکا و اسرائیل و کشورهای اروپایی، به سمت تبدیل شدن به بزرگترین ارتش‌های جهان قدم بردارند.

اما تبدیل شدن به قدرت برتر نظامی، نیازمند هزینه‌های بسیاری است. بر اساس داده‌های منتشر شده از پایگاه‌های اینترنتی، بزرگترین ارتش های جهان زمانی در صدر لیست قرار می‌گیرند که تمامی ارکان مانند پرسنل فعال، پرسنل ذخیره، نیروهای شبه نظامی و میزان دسترسی به سلاح و ابزارآلات نظامی، اعم از بالگردها و خودروهای نظامی را در تعداد بسیار بالا داشته باشند.

جالب است بدانید که کشورهای قدرتمندی همچون ایالات متحده آمریکا با وجود این‌که جزو قوی‌ترین نیروهای نظامی در سراسر جهان به‌حساب می‌آیند، اما به لحاظ تعداد پرسنل در رده بزرگترین ارتش های جهان قرار نمی‌گیرند.

کشورهای آسیایی بزرگترین ارتش های نظامی جهان را دارند

بزرگترین ارتش‌های جهان از نظر تعداد نیروی نظامی

کشورهای آسیایی با وجود گذراندن جنگ‌های بسیار، چه در طول سال‌های جنگ جهانی و چه پس از آن، با به‌وجود آمدن گروه‌های تروریستی و بر هم زدن معادلات منطقه خاورمیانه و همچنین حضور قدرت‌های برتر سیاسی و اقتصادی چون آمریکا و انگلیس در لبنان، سوریه، عراق و افغانستان، به‌دنبال افزایش هزینه‌های نظامی خود به‌منظور دفاع از کشور و تبدیل شدن به برترین و بزرگترین ارتش های نظامی بوده‌اند.

همچنان که می‌دانید، چین و هند به‌عنوان پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شوند. در حوزه نظامی نیز چین بزرگترین ارتش دائمی متشکل از 2 میلیون پرسنل فعال را از آن خود کرده است. با وجود افزایش هزینه‌های دفاعی و دستیابی به فناوری‌های نوین نظامی در طول دهه‌های گذشته، این کشور شرق آسیایی توانسته به‌لحاظ دسترسی به وسایل نقلیه نظامی از جمله تانک‌ها در رتبه سوم و از نظر تعداد ناوهای هواپیمابر در حال خدمت نیز رتبه دوم از لیست ارتش های بزرگ جهانی را به خود اختصاص دهد.

بزرگترین ارتش های جهان

البته لازم به ذکر است که چین به‌لحاظ پرسنل ذخیره نظامی از دیگر ارتش کشورهای آسیایی همچون ویتنام، هند، کره جنوبی و روسیه عقب‌تر مانده است. با وجود این‌که ویتنام به‌لحاظ میزان جمعیت و مساحت جغرافیایی از چین کوچک‌تر است، نیروهای نظامی آن شامل ۶۰۰,۰۰۰ پرسنل فعال و بیش از ۵ میلیون نفر ذخیره هستند. جالب است بدانید این تعداد نیرو به این دلیل است که ویتنامی‌ها مانند ایران، کره جنوبی و اسرائیل، سیاست ثابتی را برای به خدمت گرفتن جوانان برای سربازی در پیش گرفته است.

یکی از نکات جالب توجه این فهرست، حضور اوکراین در جایگاه ششم بزرگترین ارتش های جهان است. اوکراینی‌ها در سال 2016 میلادی فقط 170 هزار نفر پرسنل فعال داشتند؛ اما پس از آغاز جنگ با روسیه، تعداد نیروهای نظامی فعال اوکراین، افزایش قابل توجهی پیدا کرد.

ایران نیز پس از گذراندن جنگ 8 ساله با عراق، به‌دنبال تقویت نیروهای نظامی خود بوده و در این زمینه سعی کرده به خود متکی باشد. پس از پیشرفت‌های حاصله، ایران توانسته به جایگاه دهم از لحاظ میزان پرسنل نظامی فعال و ذخیره در لیست بزرگترین ارتش های نظامی جهان برسد. آمریکا با وجود این که در فهرست مورد بحث ما در جایگاه هفتم قرار گرفته، اما چهل درصد از هزینه های نظامی جهان را به خود اختصاص داده و در سال 2022 حدود 877 میلیارد دلار در این زمینه هزینه کرده است. چین هم با هزینه کردن 292 میلیارد دلار در بخش نظامی خود، در رتبه دوم این بخش قرار دارد.

همچنین بخوانید:
چین با هیولای جنگی دوزیست خود، آمریکا را فراری می‌دهد تولید انبوه پهپاد ترسناک ایرانی در روسیه رسماً آغاز شد