برج سازی ژاپنی ها در فضا

ژاپنی‌ ها در فضا هم دست از برج سازی برنمی‌دارند

طرح ساخت آسانسور فضایی یا برج سازی در فضا ایده‌ای است که حالا ژاپنی ها سرمایه‌گذاری کلانی برای آن در نظر گرفته و مهندسین هم به شدت در حال کار هستند.

طبق تخمین دانشمندان، یک آسانسور فضایی می‌تواند ما را به‌جای شش یا هشت ماه زمان، تنها در مدت 40 روز به مریخ برساند. این ایده اصلی پشت آسانسور فضایی است که با چالش‌های ساخت خود، مهندسی چنین سازه‌ای کار آسانی نخواهد بود.

در همین راستا، شرکت ژاپنی Obayashi Corporation فکر می‌کند که توانایی ساخت چنین سازه‌ای در فضا را دارد و اعلام کرده که تا سال 2050، از آسانسور فضایی خود رونمایی خواهند کرد. اما این که واقعا ایده برج سازی ژاپنی ها در فضا بر چه اطلاعاتی استوار است، می‌تواند داستان جذابی باشد که در ادامه مطلب می‌توانید با این شرکت و تکنولوژی‌هایی که قرار است به‌کار بگیرد، آشنا شوید.

برج سازی ژاپنی ها در فضا؛ ایده‌ دیگری از آسانسور فضایی

شرکت ژاپنی Obayashi Corporation که به‌خاطر ساخت بلندترین برج ژاپن، Tokyo Skytree مشهور شده، در سال 2012 اعلام کرد که قصد دارد با ساخت آسانسور فضایی یا به‌عبارتی برج‌سازی در فضا، به ارتفاعات بلندتری برسد.

در گزارش همان سال این شرکت آمده که قرار است این پروژه 100 میلیارد دلاری تا سال 2025 شروع شده و تا سال 2050 هم به پایان برسد. با بررسی‌های مختلف جدیدترین مطلب اخبار نجوم، به این نتیجه رسیده‌ایم که ژاپنی‌ها فعلا وارد فاز ساخت‌وساز نشده‌اند اما به‌طور موثری درگیر تحقیق، توسعه و جذب شرکا کاری بیشتر هستند.برج سازی ژاپنی ها در فضا

ایده آسانسور فضایی از آن دسته مفاهیمی است که حتی بسیاری از دانشمندان هم عملی شدن آن را ممکن دانسته و واقعا می‌خواهند به آن برسند. به‌طور کلی پرتاب انسان یا اشیا به فضا بوسیله موشک هزینه بسیار زیادی را می‌طلبد که ایده برج‌سازی و آسانسور فضایی هم از موضوع منشا گرفته است. برای مثال ناسا تخمین زده که در هر 4 ماموریت آرتمیس، برای هر پرتاب حدود 4.1 میلیارد دلار هزینه دارد.

براساس برخی طرح‌ها، آسانسورهای فضایی برای تامین انرژی خود به نور خورشید یا مثلا امواج ماکرویو متکی خواهند بود تا بتوانند آن وسیله اصلی الکترومغناطیسی را به‌راه بیندازند.

برآوردهای هزینه هم نشان می‌دهد که با عملی شدن ایده آسانسور فضایی به‌دست ژاپنی‌ها، هزینه‌های حمل‌ونقل به فضا حداقل تا 5 برابر کاهش می‌یابند. همچنین مزایا دیگری نیز مانند نبود خطر انفجار موشک نیز وجود دارد که باعث می‌شود این آسانسور فضایی، به یکی جذاب‌ترین و جدیدترین اختراعات بشر تبدیل شود.

موانع برج سازی ژاپنی ها در فضا

البته در حال حاضر برای ساخت چنین برج‌هایی، روی زمین به اندازه کافی فولاد وجود ندارد و یکی از بزرگترین موانع ساخت چنین سازه‌هایی در این است که دانشمندان به اتحاد نظری در مورد جنس اتصال فضایی نرسیده‌اند.برج سازی ژاپنی ها در فضا

برای مقاومت در برابر کشش فوق‌العاده‌ای که اعمال خواهد شد، لوله اصلی اگر از موادی مانند فولاد ساخته شود، باید بسیار ضخیم باشد و برای این کار هم به فولادی بیشتر از آنچه در روی کره زمین وجود دارد، نیاز خواهیم داشت.

برای حل این مشکل، متخصصین شرکت Obayashi پیشنهاد کرده‌اند که از نانولوله‌های کربنی استفاده کنیم که حاوی یک لایه غلاف شده از گرافیت هستند. استفاده از این ماده می‌تواند مقاومت در برابر کشش را نیز افزایش داده و هم باعث می‌شود تا وزن آن نیز کمتر باشد. البته تاکنون چنین لوله طولانی از این ماده ساخته نشده و مطمئن نیستیم که آیا بتواند به میزان کافی مقاوم باشد یا خیر. اما این مطالعات می‌توانند به بهبود برخی عیب‌های دیگر کمک کنند.

در گجت نیوز بخوانید: فناوری های عجیبی که هرگز موفق نشدند؛ از آسانسور فضایی تا مترجم گربه‌ها آیا ساخت آسانسور فضایی با فناوری امروزی امکان پذیر است؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*