مقایسه موتور EFP با EF7

بررسی موتور جدید EFP ایران خودرو و مقایسه با پیشرانه EF7

موتور جدید EFP ایران خودرو که توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده چه ویژگی‌هایی دارد و به نسبت نسل قبل دست‌خوش چه تغییراتی شده است؟ با مقایسه موتور EFP با EF7 همراه ما باشید.

موتور EF7 یک موتور چهار سیلندر خطی محسوب می‌شود که ایران خودرو با همکاری شرکت آلمانی F.E.V آن را طراحی و تولید کرده است. این پیشرانه از سال 2008 تاکنون روی سدان‌های سواری ایران خودرو مورد استفاده قرار گرفته، اما ایران خودرو برای دو محصول جدیدش یعنی ریرا و دنا جوانان، قصد استفاده نسخه بهبود یافته این موتور را با نام EFP (EF7 Plus) دارد. در این مطلب از بخش اخبار خودرو وبسایت گجت نیوز، به مقایسه موتور EFP با EF7 می‌پردازیم تا ببینیم پیشرانه جدید ایران خودرو چه تغییراتی داشته و به‌عنوان یک موتور 160 اسب بخاری چه توانایی‌هایی دارد.

مقایسه EFP با EF7؛ پیشرانه جدید ایران خودرو چه تغییراتی داشته است؟

با معرفی ریرا و دنا جوانان در نمایشگاهای ایران خودرو، مشخص شد که موتور EF7 به‌کار رفته روی این خودروها دستخوش تغییراتی شده که راندمان آن را افزایش داده است. این موتور جدید از سوی ایران خودرو EFP نام گرفته و روی کاغذ دارای ویژگی‌های جذابی است.

تاریخچه موتور EF7

در سال 2008، موتور EF7 در نتیجه همکاری شرکت ایران خودرو و یک کمپانی آلمانی بر پایه مصرف سوخت گاز طبیعی طراحی و تولید شد. این موتور از پایه برای مصرف گاز طراحی شده، اما قابلیت کار کردن با بنزین را نیز دارد.

مقایسه موتور EFP با EF7

EF7

شرکت آلمانی F.E.V مکانیسم به‌کار رفته در این پیشرانه را به‌گونه‌ای طراحی کرده که توانسته با وجود حجم موتور و مصرف سوخت کمتر، به توان و گشتاور بالاتری حتی به نسبت موتورهای بنزینی هم‌حجم خود دست یابد.

موتور EF7 به‌سبب طراحی بهینه و سازگاری با مصرف گاز، از ویژگی‌های جذابی بهره می‌برد. مثلا سامانه مدیریت موتور به‌صورت خودکار، سوخت گاز را به‌عنوان سوخت اصلی انتخاب می‌کند و با آن روشن می‌شود. در مرحله بعدی هر گاه مخزن یکی از دو سوخت در حال استفاده به اتمام برسد، فرآیند جایگزینی سوخت مصرفی به‌صورت خودکار انجام می‌شود. این موتور حتی در مواقعی که قدرت کافی برای روشن شدن را نداشته باشد، به دستور ای سی یو، سوخت مصرفی را به‌صورت موقت به بنزین تغییر می‌دهد و در ادامه پس از روشن و گرم شدن موتور، بار دیگر به‌صورت خودکار و با دستور ای سی یو، سوخت مصرفی به گاز تغییر پیدا می‌کند. موتور EF7 به‌قدری برای مصرف سوخت گاز بهینه شده که حتی در محیط‌های بسیار سرد نیز می‌تواند با سوزاندن گاز روشن شود.

طراحی اجزای این موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ به‌نحوی صورت گرفته است که به‌واسطه محاسبات رایانه‌ای بسیار پیچیده، سطح صدا و لرزش موتور در دور موتورهای مختلف، بسیار مطلوب و هم‌رده موتورهای روز دنیا در آن زمان باشد. از نظر آلایندگی نیز این موتور نور چشمی پیشرانه‌های تولید داخل محسوب می‌شود و به‌راحتی توانایی اخذ بالاترین استانداردهای روز اروپا نظیر یورو 5 را دارد.

نسخه معمولی EF7 توانایی تولید قدرت 114 اسب بخار را داشت، اما مهندسان ایران خودرو با اعمال تغییراتی روی این موتور (که در ادامه به بیان این تغییرات می‌پردازیم) توانسته‌اند 40 درصد عملکرد این پیشرانه را بهبود ببخشند. در ادامه به مقایسه موتور EFP با EF7 می‌پردازیم.

مقایسه مشخصات فنی موتور EFP با EF7

بیشترین تفاوت موتور EFP با EF7 به مشخصات فنی آن‌ها مربوط می‌شود. ایران خودرو برای طراحی موتور جدید EFP، دو اصل رفع عیوب و ارتقا را مد نظر داشته تا پیشرانه جدید علاوه بر راندمان بهتر، نواقص سابق را نیز به‌همراه نداشته باشد.

در ای اف پی شاهد تغییر قطعات اصلی موتور نظیر میل سوپاپ، سر سیلندر، میل لنگ، رینگ، پیستون و شاتون هستیم. این تغییرات در راستای بهبود عملکرد استهلاک و ارتقای راندمان موتور اعمال شده‌اند.

مقایسه موتور EFP با EF7

EFP

با توجه به تغییرات اعمال شده در ساختار موتور جدید ایران خودرو، دیگر امکان استفاده از قطعات موتور ای اف ۷ روی پیشرانه ای اف ۷ پلاس وجود نخواهد داشت. از سوی دیگر این تغییرات سبب شده تا استاندارد و گران‌روی روغن در این موتور، متفاوت از پیشرانه سابق باشد‌.

عیب‌یابی و ارتقای سطح کیفی تنها تغییرات موتور ای اف پی نیستند و ایران خودرو تکنولوژی‌های جدیدی نظیر سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ (cvvt) را نیز به این پیشرانه افزوده است. بنابراین در موتور ای اف پلاس ایران خودرو علاوه بر میل سوپاپ هوا، میل سوپاپ دود نیز به سامانه زمان‌بندی متغیر مجهز شده است.

سیستم زمان‌بندی متغیر چه تاثیر روی راندمان پیشرانه دارد؟

استفاده از چنین سیستمی که جزو سامانه‌های نوظهور صنعت خودرو محسوب می‌شود سبب افزایش راندمان موتور، تعدیل مصرف سوخت و کاهش استهلاک اجزای موتور می‌شود.

تغییر بعدی مربوط به سیستم توربوشارژر می‌شود. ایران خودرو تجربه زیادی از استفاده سیستم توربو روی موتورهای خود ندارد و ef7 پلاس اولین پیشرانه‌ای محسوب می‌شود که به نسل ۲ سیستم توربوشارژر مخصوص ایران خودرو مجهز می‌شود. در این نسل، محرک دریچه هدر رو توربوشارژر به‌صورت برقی درآمده تا لگ اولیه ورود این سیستم به مدار (دور موتور 3000 RPM) به حداقل برسد و توربو در مدت زمان کمتری، فول بوست شود.

مقایسه موتور EFP با EF7

EFP

هم‌خوانی بیشتر موتور ای اف ۷ پلاس و سیستم توربوشارژر در نسل جدید سبب می‌شود تا موتور و گیبرکس عملکرد بهتری در پاسخ به اعمال فشار روی پدال گاز داشته باشند و در نتیجه آن، راننده رانندگی پرهیجان‌تر و نرم‌تری را تجربه کند.

طبق ادعای ایران خودرو، عملکرد موتور ای اف پی توربو به نسبت ای اف ۷ توربو حدود ۵ تا ۱۰ درصد ارتقا یافته است. بر اساس کاتالوگ خودروهایی نظیر دنا جوانان و ری را که از این پیشرانه جدید استفاده می‌کنند، موتور ای اف پی توربوشارژ توانایی تولید قدرت ۱۶۰ تا ۱۷۰ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر را خواهد داشت.

تغییرات به همین موارد محدود نمی‌شوند و طبق اعلام رسمی مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو)، با برنامه‌ریزی مجدد ECU، دور کارکرد درجا و آرام موتور ای اف پی در مقایسه با ای اف ۷، حدود ۲۰۰ ار پی ام کاهش یافته است.

بهبود‌های انجام شده در زمینه استهلاک موتور EFP:

  • بهبود گرانروی روغن
  • کاهش سطح استهلاک رینگ‌ها
  • پوشش دی ال سی
  • کاهش یک کیلوگرمی وزن لنگ و لغزنده موتور

بهبود‌های انجام شده در زمینه احتراق موتور EFP:

  • سامانه زمان‌بندی متغییر سوپاپ‌ها CVVT (دوگانه)
  • افزایش شدت جریان داخل محفظه احتراق
  • محرک برقی دریچه هدر و توربوشارژر برای کاهش لگ ورود و خروج توربو به مدار
  • ورق‌کاری چند راهه دود
  • بهبود سامانه تهویه بخارات روغن
  • هواگیری خودکار سامانه خنک‌کننده موتور

قطعات جایگزین شده در موتور EFP:

  • میل لنگ
  • یاتاقان‌ها
  • شاتون
  • پیستون
  • میل بادامک
  • سرسیلندر
  • منیفولد هوای ورودی
  • منیفولد دود خروجی
  • سیستم خنک‌کننده و سیستم توربوشارژ

خلاصه مهم‌ترین تغییرات موتور EFP نسبت به موتور EF7 به شرح زیر است:

  • افزایش توان خروجی معادل حدود ۵ تا ۱۰ درصد
  • افزایش بیشترین گشتاور تولیدی تا ۲۵ نیوتن‌متر
  • کاهش میانگین مصرف سوخت تا حدود یک لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
  • تغییرات طراحی و ابعادی اجزای فنی موتور، نظیر میل‌لنگ، شاتون‌ها، رینگ و پیستون‌ها، یاتاقان‌های ثابت و متحرک، سرسیلندر، منیفولدها، سامانه توربوشارژ و…
  • استفاده از رادیاتور جدید مجهز به منبع هواگیری خودکار
  • تغییر استاندارد روغن و در نتیجه عملکرد روان‌تر قطعات متحرک موتور
  • اضافه شدن سیستم CVVT به میل‌سوپاپ دود
  • استفاده از منیفولد دود به‌صورت ورق‌کاری شده
  • برقی شدن محرک دریچه هدر و توربوشارژ جهت کاهش لگ توربو
  • به‌کارگیری منیفولد هوا و قالپاق سوپاپ پلاستیکی مشکی رنگ به‌جای مدل فلزی

اهداف تولید موتور EF7 پلاس:

کاهش مصرف سوخت: به‌گفته مدیرعامل ایپکو، مصرف سوخت هر دو نسخه معمولی و توربو ای اف پی به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر یک لیتر کاهش یافته که در صورت استفاده گسترده از این موتور روی خودروها، شاهد کاهش سرانه مصرف بنزین خواهیم بود.

کاهش آلایندگی: موتورهای جدید ایران خودرو به‌صورت پایه و بدون استفاده از کاتالیزور خاصی قادر به پاس کردن استاندارد یورو ۵ هستند. مدیرعامل مرکز تحقیقات پیشرانه ایران خودرو مدعی شده است که موتورهای جدید با انجام تغییراتی بدون آن‌که بر دوام و عمر قطعات آسیبی وارد شود، قادر به دریافت استاندارد آلایندگی یورو ۶ خواهند بود.

ارتقای توان خروجی و بهینه‌سازی با توربوشارژر: هیچ‌یک از پیشرانه‌های تولید شده در داخل کشور به‌اندازه efp با فناوری توربوشارژر هماهنگ نیستند و این موضوع باعث کاهش لگ و بهبود عملکرد پیشرانه در هنگام ورود و خروج توربوشارژ به مدار می‌شود.

مقایسه موتور EFP با EF7

سوالات متداول در خصوص مقایسه موتور EFP با EF7:

موتور EFP روی چه خودروهایی استفاده خواهد شد؟

طبق شنیده‌ها قرار است ایران خودرو 35 درصد از خودروهایش در سال 1403 را با موتور EF7 PLUS راهی بازار کند؛ ریرا، دنا جوانان و دنا پلاس اتومات خودروهایی هستند که عرضه آن‌ها با موتور جدید قطعی شده است. از سوی دیگر زمزمه‌هایی برای تجهیز تارا به این موتور هم به گوش می‌رسید که احتمالا با عرضه تارا مجهز به پیشرانه 3 سیلندر از دستور کار خارج شود.

مقایسه موتور EFP با EF7

موتور EFP ارزش پرداخت هزینه بیشتر را دارد؟

پیشرانه جدید ایران خودرو علاوه بر ارتقا در زمینه فنی و استهلاک، نواقص موتور EF7 را نیز برطرف کرده و در نتیجه ارزش پرداخت هزینه بیشتر را دارد.

هزینه تعمیرات و نگهداری موتور EFP چقدر بیشتر از EF7 خواهد بود؟

هنوز موتور EFP به‌صورت گسترده وارد بازار نشده و قطعات آن در نمایندگی‌ها موجود نیست؛ اما از آنجایی که این موتور هم دست‌پخت ایران خودرو است به‌نظر نمی‌رسد تفاوت قیمت چندانی میان قطعات این موتور و EF7 وجود داشته باشد.

موتور EFP در چند نمونه وارد بازار می‌شود؟

موتور EF7 PLUS در دو نسخه توربوشارژر و استاندارد راهی بازار خواهد شد.

از روغن موتور با چه ویسکوزیته‌ای برای موتور EFP استفاده کنیم؟

هنوز درجه گرانروی روغن موتور EFP مشخص نشده و بهترین راه‌حل برای فهمیدن این موضوع، ارجاع به کاتالوگ و دفترچه راهنمای خودروهایی است که از این پیشرانه استفاده می‌کنند.

ویدیو اختصاصی گجت نیوز از نگاه اولیه به ری را برقی:

در گجت نیوز بخوانید:
چهار خودروساز بزرگ که زمانی تراکتور تولید می‌کرده‌اند؛ از لامبورگینی تا پورشه ام جی سایبراستر، جذاب ترین وارداتی چینی بازار ایران پلاک شد مقایسه خودرو هیبریدی با برقی؛ تفاوت در چیست و کدام بهتر است؟ رکورد سریع ترین خودرو برقی جهان توسط این ماشین عجیب و غریب شکسته شد + ویدیو