مقایسه جک J4 با فردا 511

مقایسه جک J4 با فردا 511؛ کدام برنده مقایسه است؟

اگر می‌خواهید با پرداخت حداکثر مبلغ 1 میلیارد تومان صاحب یک خودرو سدان خارجی شوید، با مقایسه جک J4 با فردا 511 همراه ما باشید.

ناامیدی و مأیوس شدن از کیفیت خودروهای داخلی یا به‌نوعی لزوم ایجاد تنوع، سبب شده تا عده‌ای از مردم به‌جای خرید محصولات ایران خودرو و سایپا، روی خوش را به سدان‌های اقتصادی چینی نشان دهند. مقایسه جک J4 با فردا 511 به ما نشان خواهد داد که بهترین سدان اقتصادی بازار کدام خودرو است و خریداران در ازای خرید این خودروها، چه امکاناتی دریافت می‌کنند.

مقایسه جک J4 با فردا 511

در این بخش از اخبار خودرو گجت نیوز به مقایسه جک J4 (محصول مونتاژی کرمان موتور) و فردا 511 (محصول مونتاژی فردا موتورز) می‌پردازیم؛ اگر قصد خرید خودرویی در سگمنت سدان B با حداکثر بودجه 1 میلیارد تومان را دارید، همراه ما باشید.

تاریخچه

فردا 511 و جک جی ۴ سدان‌های کم دردسر و اقتصادی بازار داخلی محسوب می‌شوند که در مدت زمانی که در بازار حضور داشته‌اند، طرفداران خاص خود را پیدا کرده‌اند. جک جی ۴ سدانی در سگمنت B محسوب می‌شود که حدودا ۱۲ سال از عرضه اولیه آن در چین می‌گذرد. این خودرو اولین بار در سال ۲۰۱۲ در فهرست خودروهای قابل فروش برند JAC لیست شد.

در همان ابتدای ورود به بازار، تناسب کیفیت و قیمت این خودرو کارشناسان را شوکه کرده بود؛ به‌نوعی که این خودرو را نمونه اقتصادی هیوندای اکسنت و کیا ریو می‌دانستند. در آن زمان، این خودرو در کشورهای نه‌چندان ثروتمند به‌عنوان خودرویی اقتصادی در سگمنت سدان، به فروش موفقی دست پیدا کرد. اکنون نیز علاوه بر جک جی 4 معمولی، اخباری از عرضه جک جی 4 برقی به بازار ایران به گوش می‌رسد.

مقایسه جک J4 با فردا 511

JAC J4

فردا FMC 511 به‌نوعی خودروی مظلوم زیر ۱ میلیارد بازار داخلی محسوب می‌شود که با توجه به تبلیغات محدود فردا موتورز، محصولی ناشناخته برای عموم مردم بوده است.

مقایسه جک J4 با فردا 511

فردا ۵۱۱ خودرویی در سگمنت سدان B بوده که از سال ۱۴۰۰ توسط فردا موتورز به بازار ایران عرضه می‌شود. دی ان ای فردا موتورز ۵۱۱ به شرکت چانگان بر می‌گردد؛ در واقع FMC 511 یکی از محصولات برند چانگان تحت نام چانگان آلسوین نسل ۳ است. نمونه اولیه چانگان آلسوین در سال ۲۰۰۹ راهی بازارهای جهانی شد و نسل سوم آن که همان فردا ۵۱۱ است در سال ۲۰۱۷ معرفی شد.

این خودرو در کشورهایی نظیر پاکستان، ایران و چین، کماکان در حال تولید شدن است. از مهم‌ترین برگ برنده‌های این خودرو می‌توان به گیربکس دو کلاچه و سیستم استارت و استاپ دکمه‌ای اشاره کرد.

مقایسه جک J4 با فردا 511

چانگان آلسوین

مقایسه جک J4 با فردا 511؛ طراحی ظاهری

در بخش طراحی ظاهری، فردا ۵۱۱ می‌تواند تمام المان‌هایش را بر جک جی ۴ دیکته کند. فردا ۵۱۱ سدانی با ظاهر جذاب در رده قیمتی زیر ۱ میلیارد محسوب می‌شود که در بخش طراحی، به‌راحتی می‌تواند نظر هر ببینده‌ای را به خود جلب کند. در نمای جلویی این خودرو، جلوپنجره خشن با چراغ‌های ابرودار جلب توجه می‌کنند. حجم‌دهی کاپوت جلو هم یک ایده از سوی طراحان برای عضلانی نشان دادن خودرو بوده است.

مقایسه جک J4 با فردا 511

فردا 511

نمای بغلی این خودرو تداعی‌گر هیوندای اکسنت ۲۰۱۳ است. حجم‌دهی خطوط در این بخش به‌قدری نیستند که سبب ترشح آدرنالین شوند؛ اما مانع سادگی خودرو شده‌اند.

در نمای عقب، لوگوی برند فردا موتورز و چراغ‌های کشیده دو تکه، ظاهری متفاوت و در خور توجه برای این خودرو ایجاد کرده‌اند. از نکات مثبت طراحی این خودرو آن است که تقریبا تمامی خطوط خشن و حجم‌دهی‌ها روی سپر خودرو اعمال شده‌اند و بدنه اصلی خودرو، نمای ساده‌ای دارد. این نوع طراحی برای خودروهای اقتصادی، یک برگ برنده محسوب شده که سبب می‌شود در صورت تصادف با یک صافکاری ساده، ظاهر خودرو اورهال (overhaul) شود و نیازی به تعویض قطعات بدنه نباشد.

مقایسه جک J4 با فردا 511

فردا 511

در جک جی ۴ شاهد طراحی پیچیده و عجیب و غریبی نیستیم. اصلا این خودرو به‌گونه‌ای طراحی شده که از فرسنگ‌ها دورتر فریاد بزند که خودروی یک شخص بی‌سلیقه است. در نمای جلویی، ظاهر خودرو شبیه به یک قورباغه باد کرده پیر است که با چراغ‌هایی گنده و لبخندی مسخره، ظاهر خیابان‌ها را نیز زشت کرده است.

مقایسه جک J4 با فردا 511

JAC J4

در نمای جانبی تنها دو خط کشیده با حجم‌دهی معمولی، مسئولیت ایجاد تمایز بین ظاهر این خودرو و یک بادام را بر عهده دارند. خط اول از گلگیر جلو شروع شده و با قطع کردن دستگیره‌ها، به گلگیر عقب ختم می‌شود. خط دوم هم به‌سادگی هر چه تمام‌تر در قسمت پایینی درها مشاهده می‌شود.

در نمای عقب شاهد چراغ‌های دو تکه هستیم که بخشی از آن روی گلگیر و بخش دیگر آن روی درب صندوق عقب کار شده‌اند. همچنین در بخش سپر عقب می‌توانیم چراغ‌های مه‌شکن عقب را مشاهده کنیم. در کل به‌دلیل آن‌که از آغاز تولید این خودرو زمان زیادی می‌گذرد، نمی‌توان انتظار زیادی از طراحی این خودرو در نمای بیرونی داشت.

مقایسه جک J4 با فردا 511

JAC J4

به‌طور کلی جک جی ۴ خودروی بدی نیست؛ اما ظاهر آن زشت و معیوب است و همین موضوع سبب شده تا کرمان موتور به فکر بیفتد و با ایجاد فیس لیفتی روی این خودرو آن را با نام ایگل راهی بازار کند.

مقایسه جک J4 با فردا 511

فیس‌لیفت JAC J4

مشخصات فنی

جک جی ۴ به یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ از سری پیشرانه‌های گرین جت کمپانی جک مجهز شده که سیستم زمان‌بندی متغییر سوپاپ نیز روی آن نصب شده است. پیشرانه جک جی ۴ در بیشینه توان خود قادر به تولید ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن‌متر گشتاور است. جک جی ۴ به یک گیربکس با توان شبیه‌سازی ۶ دنده مجازی مجهز شده که قدرت موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. مصرف سوخت این خودرو در کاربری شهری به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۸ لیتر و برای کاربری برون شهری به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر به‌طور میانگین ۶ لیتر است. ضمن این‌که این پیشرانه، استاندارد آلایندگی یورو ۵ را پاس کرده است.

مقایسه جک J4 با فردا 511

پیشرانه JAC J4

سیستم تعلیق جک جی ۴ در محور جلو از نوع مک فرسون و در محور عقب از نوع بازو جناغی است که هندلینگ و سواری به نسبت نرمی را به ارمغان می‌آورد. در مقام مقایسه بخش فنی این خودرو به نسبت تمامی محصولات تولید داخل یک قدم جلوتر بوده و بهترین خودرو فنی بازار با قیمت زیر یک میلیارد تومان محسوب می‌شود.

خوشبختانه چانگان در ساخت فردا ۵۱۱ به سراغ موتورهای توربوشارژر که در بازار داخلی ما به‌دلیل کیفیت بنزین، پردردسر محسوب می‌شوند، نرفته و ما شاهد استفاده از یک موتور ۱.۵ لیتری در دماغه این خودرو هستیم.

پیشرانه فردا ۵۱۱ ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی بوده که مانند اکثر پیشرانه‌های چینی هم‌رده، توانایی تولید ۱۰۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. مهم‌ترین برگ برنده این خودرو در بخش فنی، گیربکس دو کلاچه تَر آن است که قدرت موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. این گیربکس سبب شده تا شبیه‌سازی دنده‌ها در این ماشین به‌نرمی صورت بپذیرد و لگ‌های تغییر ضرایب تسمه به کابین خودرو منتقل نشود. ماشین FMC 511 حدود ۱۱۱۵ کیلوگرم وزن دارد و مصرف سوخت آن به‌طور متوسط در هر ۱۰۰ کیلومتر معادل ۶.۴ لیتر ذکر شده است.

وجود سیستم تعلیق مک‌فرسون مستقل در جلو و یکپارچه تورشن بیم (Torsion Beam Suspension) در عقب نیز باعث می‌شود تا یک سواری نسبتا متعادل با هندلینگ قابل قبول برای مصارف عادی را از فردا ۵۱۱ شاهد باشیم.

طراحی کابین و آپشن‌ ها و امکانات رفاهی

نامتقارن اما زیبا؛ این توصیفی است که با نگاه اولیه به کابین فردا ۵۱۱ در ذهن بیننده تداعی می‌شود. اگرچه المان‌های مدرن در داخل کابین هیچ‌یک از دو خودرو استفاده نشده، اما نوع خاص معماری اجزای داخلی کابین فردا ۵۱۱ سبب شده تا با کابینی جذاب و به نسبت زیبا طرف باشیم.

کابین فردا 511

کابین فردا ۵۱۱ شباهت زیادی به خودروهای اسپرت دارد. نمایشگر ایستاده، غربیلک دی‌کات فرمان و دریچه‌های تهویه دایره‌ای در دو طرف داشبورد، مواردی هستند که حس اسپرت بودن را القا می‌کنند.

کلاستر فردا ۵۱۱ را می‌توان یکی از جذاب‌ترین صفحه‌آمپرهای خودروهای مونتاژی در داخل کشور دانست که تلفیقی از صفحه کیلومتر آنالوگ با دو نمایشگر دیجیتال است. در این کلاستر، سرعت با صفحه آنالوگ و سایر اطلاعات رانندگی با نمایشگرهای دیجیتال در اختیار راننده گذاشته می‌شوند.

از لحاظ کیفیت متریال، اکثر قسمت‌های داشبورد فردا ۵۱۱ از جنس پلاستیک خشک است؛ اما خوشبختانه به‌لطف تکسچرهای استفاده شده، کیفیت این پلاستیک چندان توی ذوق نمی‌زند و می‌توان آن را قابل قبول ارزیابی کرد. قسمت تکیه‌گاه آرنج روی تمامی درها از جنس چرم مصنوعی کار شده که حس و حال خوبی را منتقل می‌کند. فرم صندلی‌ها نیز به نوبه خود تا حدودی ارگونومیک به‌نظر می‌رسد و استفاده از روکش چرمی پارچه‌ای نیز در ارتقای کیفیت آنها تاثیر قابل توجه‌ای داشته است.

از لحاظ فضای کابین و فاصله محوری، فردا ۵۱۱ سدان معقولی به‌حساب می‌آید؛ اگرچه که به‌راحتی جک جی ۴ نیست، اما سرنشینان عقب این خودرو در مسافت‌های به‌نسبت طولانی، احساس نارضایتی نخواهند کرد.

از امکانات فردا ۵۱۱ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سانروف برقی
  • تریم داخلی پارچه‌ای
  • تهویه دستی الکتریکی
  • رطوبت‌گیر اتوماتیک کابین
  • سنسور پارک و دوربین عقب
  • نمایشگر لمسی
  • سنسور پایش باد تایرها
  • رینگ آلومینیومی
  • کنترل سیستم صوتی از روی فرمان
  • فرمان کمکی برقی
  • سنسور نور
  • دو کیسه هوا
  • سامانه کنترل پایداری الکتریکی
  • سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی

کابین جک جی ۴ طراحی مینیمال و ساده‌تری دارد و به همین منظور با سلیقه افراد میان‌سال هم‌خوانی بیشتری پیدا کرده است. تمامی قسمت‌های داخلی داشبورد و رودری‌های جک جی ۴ از پلاستیک خشک و با کیفیت معمولی ساخته شده که با توجه به رنج قیمتی محصول، مناسب ارزیابی می‌شود. فرمان این خودرو دایره‌ای ساده با طراحی داخلی T شکل بوده که دکمه‌های کنترلی روی شاخه‌های آن قرار گرفته‌اند.

کابین جک جی 4

صفحه کیلومتر این خودرو به‌صورت آنالوگ طراحی شده و بین دو عقربه مربوط به کیلومترشمار و دور موتور، یک صفحه نمایش کوچک قرار دارد که اطلاعاتی نظیر میزان کارکرد خودرو، حالت دنده و… را به ما نشان می‌دهند.

از جمله آپشن ها و امکانات رفاهی جک جی 4 می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • دو کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
  • ترمز ضد قفل ABS
  • توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
  • TPMS
  • ريموت با كنترل از راه دور
  • قفل مركزی
  • سنسور پارک عقب
  • حسگر نور
  • مه‌شکن جلو و عقب
  • ISOFIX
  • روكش صندلی چرم
  • شيشه‌های جانبی برقی
  • شيشه بالابر راننده با قابليت باز شدن به‌صورت تک لمسی + آینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن
  • چراغ راهنما روی آینه‌های جانبی
  • تنظيم دستی ارتفاع فرمان
  • كامپيوتر سفری
  • شش عدد بلندگو
  • كنترل سيستم صوتی از روی فرمان
  • كروز كنترل

مقایسه جک J4 با فردا 511؛ بازار خرید و فروش

بر خلاف موارد مطرح شده در این مطلب، جک جی ۴ بازار خرید و فروش به مراتب بهتری را به نسبت فردا 511 تجربه کرده است. علت اصلی این موضوع، نبود تبلیغات گسترده فرداموتورز و عدم آشنایی مردم با اف ام سی 511 است. از سوی دیگر، خدمات و نمایندگی‌های کرمان موتور در کشور گسترده‌تر هستند و خریداران جک جی ۴ به‌مراتب ساده‌تر به لوازم یدک و مکانیک ماهر دسترسی پیدا می‌کنند. این عوامل سبب شده تا افرادی که به‌دنبال دردسر نیستند ظاهر زشت جک جی ۴ را تحمل کنند و هزینه آن را پرداخت کنند.

جمع‌بندی

فردا موتورز 511 و جک جی ۴، دو خودرو سدان سگمنت B بازار داخلی محسوب می‌شوند که با قیمتی کمتر از 1 میلیارد تومان در نمایندگی‌های این شرکت‌ها به فروش می‌رسند. هر دو خودرو از لحاظ سطح کیفی در یک رده قرار می‌گیرند و تفاوت محسوسی میان آن دو وجود ندارد و از طرفی مشخصات فنی و سیستم تعلیق دو خودرو هم در عمل تفاوت خاصی برای راننده ایجاد نمی‌کنند. حال متقاضیان خرید ارزان‌ترین خودروهای مونتاژی چینی باید بین خدمات پس از فروش و طراحی، یکی را انتخاب کنند.

در گجت نیوز بخوانید:
مقایسه خودرو هیبریدی با برقی؛ تفاوت در چیست و کدام بهتر است؟ مقایسه تیگارد L7 با کی ام سی T8؛ پیکاپ جدیدی که هیچ برتری به تی 8 ندارد دلایلی که نشان می‌دهند به جای خرید دیگنیتی پرایم باید دیگنیتی پرستیژ بخریم مقایسه فردا 511 با تارا اتومات V2