عرضه سه میلیون خودرو برقی داخلی

وزیر صمت؛ سه میلیون خودرو برقی داخلی امسال به بازار می‌آید!

وزیر صمت در خصوص برقی سازی خودروهای داخلی و ایجاد زیرساخت‌های لازم، توضیحات عجیبی عنوان کرده که بر اساس آن تا پایان سال جاری، سه میلیون خودرو برقی داخلی به بازار کشور عرضه خواهد شد.

عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه یک کنفرانس در جمع خبرنگاران، اظهارات عجیبی را در خصوص عرضه سه میلیون خودرو برقی داخلی به بازار بیان کرد. بر اساس آخرین اخبار خودرو، در ابتدای سخنرانی، علی‌آبادی به اهمیت صنعت خودرو در کشورهای مختلف جهان اشاره کرد و بیان نمود که امروزه صنعت خودرو در جهان اهمیت بسیار ویژه‌ای پیدا کرده است؛ به‌طوری که 10 درصد از اقتصاد جهانی حول تولید خودرو و لوازم یدکی آن در گردش است. علی‌آبادی، صنعت خودرو را به یک قطار تشبیه کرد و افزود در صنعت خودروسازی، سالانه 3 هزار و 350 میلیارد دلار سرمایه در حال گردش است. از منظر ایجاد اشتغال نیز با ایجاد 7 شغل به ازای هر خودرو یکی از از اشتغال‌زاترین صنایع کشور به‌شمار می‌رود.

خودرو برقی

وی در ادامه سخنان خود به تحولات صنعت خودروسازی در دهه اخیر اشاره کرد و گفت در این صنعت که عمده کشورهای صنعتی دنیا حرف اول را در آن می‌زنند، در حال پوست‌اندازی و بلوغ مجدد در شکل و شمایل متفاوتی هستیم و به‌زودی شاهد تحولات مهم‌تر و جدی‌تری در این حوزه خواهیم بود؛ از جمله این تحولات می‌توان به برقی‌ سازی خودروها اشاره کرد که با اهداف حفظ محیط زیست و اقتصادی در حال دنبال شدن است و روز به روز شاهد دستاوردهای جدیدی در این حوزه در سطح جهان هستیم.

ما نیز باید هر چه زودتر بساط سنتی ساخت محصولات بنزینی را با تکنولوژی ساخت خودروهای برقی جایگزین کنیم تا بتوانیم با این حرکت جهانی همگام شویم. عباس علی‌آبادی در ادامه سخنان خود، این تغییر و پوست‌اندازی را یک فرصت جدید برای صنعت خودروسازی ایران دانست و عنوان کرد در زمینه ساخت خودروهای بنزینی عقب‌افتادگی چند ساله‌ای به نسبت کشورهای مطرح در این زمینه داریم؛ اما خودروهای برقی در اول راه تولید و عرضه خود به بازار هستند و ما می‌توانیم خود را به سرعت به سایر کشورهای توسعه‌دهنده در زمینه ساخت خودروهای برقی نزدیک کنیم.

عرضه سه میلیون خودرو برقی داخلی

عرضه سه میلیون خودرو برقی داخلی برای رفع عطش بازار

علی‌آبادی در ادامه سخنان خود به آمار تولید خودروهای برقی و بنزینی اشاره کرد و گفت نمودار تولید خودروهایی که با سوخت فسیلی کار می‌کنند روز به روز در حال سقوط است؛ اما تولید خودروهای برقی نموداری صعودی را دنبال می‌کند.

وی در ادامه تاکید کرد با وجود این‌که سالانه تنها ۱.۲ میلیون دستگاه خودرو نیاز داریم، وجود بیش از ۳۶ خودروساز که در زمینه تولید و مونتاژ خودرو در حال فعالیت هستند، نشان از یک ایراد اساسی و نابه‌سامانی و وجود رانت در این صنعت است که باید به‌طور جدی جلوی آن را گرفت. اوضاع اقتصاد سطح کشور نیز موجب شده تا مردم به خودرو به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگاه کنند و پس‌انداز خود را صرف خرید و انباشتن خودرو کنند. همین موضوع موجب شده با توجه به عرضه بیش از ۱.۳ میلیون خودرو تولید داخل و واردات حدود ۳۰ هزار دستگاه نتوانیم به نیاز بازار پاسخ دهیم؛ اما با این وجود در قیاس با سال‌های گذشته آثار بهبود در چهره این بیمار ظاهر شده است و طی یک ماه آینده اوضاع بهتر نیز می‌شود.

وزیر صمت در خصوص افزایش واردات خودرو در طی ماه‌های آینده بیان کرد اگر با رویه موجود پیش برویم تا پایان سال رکورد واردات خودرو در کشور را می‌شکنیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت‌گذاری دستوری و دخالت در بازار، نه‌تنها موجبات افزایش تولید را فراهم نساخته، بلکه زیان انباشته خودروسازان دولتی را افزوده و این موضوع روی کیفیت خودروهای داخلی تاثیر گذاشته است. این همه در حالی است که خودروهای عرضه شده به بازار به‌جای آن‌که به دست مصرف‌کننده برسند، در بنگاه‌ها و نمایشگاه‌های کشور در دست سودجویان و دلالان هستند. در حال حاضر اگرچه رتبه ایران در زمینه خودروهای سواری یازدهم جهان است، اما در مجموع خودروهای سواری و تجاری شانزدهم است که نسبت به گذشته دو پله ارتقا یافته و این نشانه امیدوارکننده‌ای خواهد بود.

علی‌آبادی در ادامه سخنان خود به برقی‌سازی ناوگان خودرویی کشور اشاره کرد و در این زمینه توضیحات جالب توجه‌ای را بیان کرد. در ابتدا وزیر صمت به اهمیت توسعه تولید خودروهای برقی اشاره کرد و گفت بر اساس آمار تهیه شده از صنعت خودروسازی کشورهای مختلف، خودروهای برقی نه‌تنها خودروهای آینده هستند، بلکه امروزه در بسیاری از کشورها نظیر چین و نروژ، مردم این خودروها را به محصولات بنزینی ترجیح می‌دهند. خودروهای برقی مصرف انرژی را به‌شدت کاهش می‌دهند و منبع انرژی اولیه را متنوع می‌سازند؛ بنابراین بی‌تردید برقی‌سازی، یک راهبرد دقیق و اساسی است.

شارژرهای خودروهای برقی در حال نصب هستند

علی‌آبادی در ادامه سخنان خود به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه استفاده از خودروهای برقی اشاره کرد و افزود در حال حاضر نزدیک به ۵۰۰ شارژر برق در نقاط مختلف تهران و برخی از شهرستان‌های هدف به‌صورت آزمایشی نصب شده و به‌زودی تعداد آنها افزایش خواهد یافت. حدود ۵ هزار و ۵۰۰ شارژر در حال تولید است و با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این حوزه تا پایان سال، امکان افزایش ۱۱ هزار شارژر دیگر وجود دارد که این شارژرها در انواع DC و AC به‌صورت خصوصی و عمومی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. ضمنا متقاضیان زیادی به‌صورت خصوصی تقاضای دریافت مجوز نصب شارژر برای ارائه خدمات عمومی از جمله رستوران‌ها دارند؛ این در حالی است که برای شارژرهای معمولی هر کجا که شبکه برق وجود داشته باشد، این خدمت در دسترس است.

علی‌آبادی در ادامه افزود برای نصب شارژرها تاکنون هزینه‌ای به کشور تحمیل نشده و این خودروسازان هستند که وظیفه تامین و نصب این شارژرها را بر عهده گرفته‌اند. همچنین با توجه به وجود مستندات قانونی، تاکنون هیچ وجهی بابت جبران سوخت صرفه‌جویی شده به خودروهای حمل و نقل عمومی نیز پرداخت نشده است. خودروهای برقی شب شارژ هستند و افراد با امکاناتی که در خودروها پیش‌بینی شده می‌توانند شب‌ها که مشکل برق نداریم، خودروهای خود را به‌صورت کند شارژ کنند و در هر بار شارژ، بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتر بسته به نوع خودرو و نحوه رانندگی پیمایش داشته باشند. انتظار می‌رود که وزارت نیرو با چاره‌‌اندیشی در خصوص کمبود برق، این مسئله را قبل از تبدیل شدن به معضل حل کند.

عرضه سه میلیون خودرو برقی داخلی تا پایان سال

در ادامه وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهارات عجیبی در خصوص عرضه سه میلیون خودرو برقی داخلی به بازار در صحن علنی مجلس عنوان کرد و گفت تا پایان سال ۳ میلیون خودرو برقی داخلی آماده عرضه به بازار می‌شوند. البته هم‌اکنون در پارکینگ مجلس تعدادی خودرو موجود شده است که با درخواست وزیر صمت، نمایندگان مردم از آن‌ها دیدن کردند.

عرضه سه میلیون خودرو برقی داخلی

وزیر صمت بیان کرد این وزارتخانه مصمم است در راستای تحقق احکام بالادستی و قوانین، به‌ویژه قانون ساماندهی صنعت خودرو و به‌منظور ارتقای سطح کیفی خودروهای موجود، علاوه بر سیاست‌های تشویقی با اصلاح تعرفه‌ها و اقدامات قانونی، روند را از سمت مونتاژ به‌سمت ساخت داخل ارتقا دهد.

در گجت نیوز بخوانید:
مقایسه خودرو هیبریدی با برقی؛ تفاوت در چیست و کدام بهتر است؟ رکورد سریع ترین خودرو برقی جهان توسط این ماشین عجیب و غریب شکسته شد + ویدیو شرایط فروش KMC EJ7، سدان برقی کرمان موتور اعلام شد سدان برقی لینک اند کو Z10 با یکبار شارژ 800 کیلومتر را می‌پیماید تردد خودروهای برقی در محدوده طرح ترافیک آزاد می‌شود

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*