سیاه چاله مرکزی راه شیری

تعدادی ستاره جوان دیوانه‌وار به سیاه چاله مرکزی کهکشان راه شیری حمله کرده‌اند

مشاهدات اخترشناسان نشان می‌دهد که تعدادی ستاره فوق‌العاده جوان همچون زنبورهای یک کندو به سیاه چاله کلان‌جرم حاضر در بخش مرکزی کهکشان راه شیری حمله می‌کنند. دلیل این اتفاق عجیب چیست؟

دانش و فناوری بشر برای کاوش در فضا فوق‌العاده ضعیف است. همین نیز باعث می‌شود که نتوانیم پاسخ بسیاری از پرسش‌های مطرح‌شده را بدهیم. اخیرا نیز یک رویداد جدید در فضا باعث حیرت اخترشناسان شده است. پژوهشگران متوجه شده‌اند که تعدادی ستاره به طرز مشکوکی نزدیک سیاه چاله مرکزی راه شیری می‌شوند.

رفتار خطرناک ستاره‌ های جوان در نزدیکی سیاه چاله مرکزی کهکشان راه شیری

سیاه چاله مرکزی راه شیری

در ابتدا دانشمندان تصور می‌کردند که مدار حرکتی این ستاره‌ها کاملا اتفاقی تغییر می‌کند؛ اما بررسی‌های بیشتر خلاف موضوع را ثابت کرد. گویی ستاره‌ها همچون زنبورهای یک کندو نظم خاصی در حرکات خود دارند. البته ماجرا از ۳۰ سال پیش شروع شد. زمانی که اخترشناسان گروهی متشکل از ۱۰۰ ستاره را در نزدیکی سیاه چاله مرکزی کهکشان راه شیری پیدا کردند.

این ستاره‌ها گروه S نام گرفتند. بررسی‌های بیشتر نشان داد که آنها کمتر از ۱۰۰ میلیون سال سن دارند. برای یادآوری باید گفت که این میزان در مقیاس کیهانی فوق‌العاده کم است. خورشید ما ۴.۶ میلیارد سال سن دارد و قدمت جهان هستی نیز به ۱۳.۷ میلیارد سال پیش می‌رسد.

ستاره‌های گروه S به‌شدت تحت فشار گرانش سیاه چاله قرار دارند. همین نیز سبب شده که با سرعت عجیب ۳.۵ میلیون کیلومتر بر ساعت (۵ برابر بیشتر از سرعت حرکت خورشید در کهکشان راه شیری) حرکت کنند. ستاره‌های گروه S از همان ابتدا جنجال‌ برانگیز بودند. اولین مشکل سن آنها بود. بر اساس مشاهدات و نظریه‌های کنونی اخترفیزیک، تنها قدیمی‌ترین ستاره‌های کهکشان راه شیری می‌توانند در نزدیکی سیاه چاله کلان‌جرم مرکزی حضور داشته باشند؛ اما این ستاره‌ها خلاف این باور را اثبات می‌کردند.

سیاه چاله مرکزی راه شیری

دومین مشکل مربوط به ستاره‌های S در یک دهه اخیر بروز کرده است. دانشمندان متوجه شده‌اند که حدود ۱۲ جرم فضایی جدید در مدار ستاره‌های S پدیدار شده‌اند. این اجرام جدید تنها چند میلیون سال سن دارند و هنوز به‌عنوان یک ستاره کامل شکل نگرفته‌اند. هرچند که همگام با ستاره‌های گروه S در محدوده بسیار خطرناکی از سیاه چاله مرکزی راه شیری حرکت می‌کنند.

دکتر Florian Peißker، استاد اخترفیزیک دانشگاه کلن آلمان نیز این پدیده را بسیار عجیب می‌داند. به‌باور وی شاید بتوان روزی حضور ستاره‌های گروه S را در نزدیکی سیاه چاله کمان ای* توجیه کرد؛ اما حضور یک مهدکودک ستاره‌ای در آن منطقه اصلا منطقی نیست. همچنین مشخص نیست که چرا این تعداد ستاره به‌صورت هماهنگ و زنبوروار به سیاه چاله نزدیک می‌شوند.

یک قرن از زمان ارائه نظریه نسبیت اینشتین می‌گذرد و دانشمندان هنوز با مفهوم سیاه چاله مشکل دارند. هنوز موارد زیادی در مورد سیاه چاله وجود دارد که نمی‌توانیم توضیحی برای آنها ارائه کنیم. همین موارد نیز سبب شده که عده‌ای به ماهیت جهان اطراف با تردید نگاه کنند. آیا احتمال دارد روزی در اخبار نجوم اعلام شود که سیاه چاله صرفا یک توهم بوده است؟

بیشتر بخوانید:
تماشا کنید: سفر در سیاه چاله با تکنولوژی شبیه سازی ناسا احتمال دارد کل جهان هستی درون یک سیاه چاله غول‌پیکر باشد سیاه چاله یک توهم است و وجود خارجی ندارد این پارادوکس های علمی خواب را از چشم دانشمندان گرفته‌اند ۵ اکتشاف فضایی خارق‌العاده که حتی دانشمندان هم از درک‌ آن‌ها عاجز هستند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*