پهنای باند اینترنت کشور

ادعای جدید وزیر ارتباطات: پهنای باند اینترنت کشور دو برابر شده است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تشریح عملکرد این وزارتخانه از دو برابر شدن پهنای باند اینترنت کشور در دوران مسئولیت خود خبر داد.

اواسط بهار سال جاری، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات کشور از برنامه گسترش سرعت و پهنای باند اینترنت کشور تا پایان سال ۱۴۰۳ خبر داده بود که این موضوع به‌زودی از دست دولت سیزدهم خارج خواهد شد. اما حالا وی در صفحه خود در شبکه‌های اجتماعی از عملکرد وزارتخانه ارتباطات دولت فعلی نوشت و خبر از دو برابر شدن پهنای باند اینترنت کشور از ۵.۴ به ۱۰.۷ ترابیت بر ثانیه داده است.

تلاش حداکثری دولت سیزدهم برای افزایش پهنای باند و پایداری اینترنت کشور

پهنای باند اینترنت کشور

طبق صحبت‌های زارع پور، تنوع‌بخشی به مسیر‌های ورودی اینترنت به کشور، افزایش دو برابری ظرفیت اینترنت کشور از ۵.۴ به ۱۰.۷ ترابیت بر ثانیه و افزایش نقاط حضور بین‌الملل شرکت زیرساخت، از اقدامات مهم دولت برای ارتقای کیفیت، پهنای باند و پایداری اینترنت بودند که باعث شدند بر خلاف گذشته، قطعی لینک‌های بین‌الملل، شبکه را دچار مشکل نکند.

همچنین وی با اشاره به میزان ترانزیت داده بین‌المللی در کشور، افزود:

با توسعه تعاملات بین‌المللی و مزیت‌بخشی به مسیر‌های ترانزیتی کشور، میزان اینترنت ترانزیت شده از خاک کشورمان ۲.۵ برابر شده و طبق برنامه تا پایان سال به ۴ ترابیت بر ثانیه خواهد رسید.

زارع پور همچنین به اقدامات این وزارتخانه در جهت تمرکززدایی ترافیک از تهران و اصلاح مهندسی شبکه اشاره کرد و از اقدامات انجام شده در این حوزه، توسعه ۵ برابری ظرفیت IXP‌‌های استانی و تشویق خدمات مهم ملی به توزیع ترافیک را نام برد که منجر به افزایش ۳ تا ۴ برابری ترافیک در نقاط تبادل شده است.

زارع‌پور در سلسله گزارش‌های خود در شبکه اجتماعی ویراستی نوشته است:

در کمتر از ۳ سال به اندازه سه دهه قبل از این دولت به ظرفیت شبکه مادر ارتباطی کشور افزوده شد. ظرفیت شبکه انتقال از 9.31 به 64 ترابیت بر ثانیه، شبکه IP از 3.28 به 5.56 ترابیت بر ثانیه و ظرفیت IXP‌ ها از 6 به 30 ترابیت بر ثانیه ارتقا یافته که نشان‌دهنده رشدی بی‌سابقه در این حوزه بوده است.

افزایش سرعت اینترنت بر اساس داده‌های جهانی

وزیر ارتباطات در این گزارش‌ها مدعی افزایش سرعت اینترنت بر اساس داده‌های داخلی و جهانی شد و اظهار کرد شاخص‌های کیفی مثل نرخ اتلاف بسته (PLR)، تأخیر (RTT) و نوسان تأخیر (Jitter) هم بین ۱۵ تا ۴۰ درصد در ارتباطات داخل و بین‌الملل بهبود داشته‌اند. به استناد داشبورد‌های جهانی، سرعت اینترنت همراه و ثابت به‌ترتیب ۷۱ و ۶۵ درصد نسبت به شهریور ۱۴۰۰ و حدود ۲۰ درصد نسبت به دی‌ماه گذشته ارتقا یافته است.

از دیگر بخش‌های این گزارش‌ها، تعداد سایت‌های نسل ۴ و ۴.۵ است که به‌گفته وزیر ارتباطات، بیش از ۳۲ درصد رشد داشته‌اند. طبق اعلام زارع‌پور، تعداد سایت‌های نسل پنجم قریب به ۲۰۰ برابر شده، ضریب نفوذ تلفن همراه از ۱۵۷ به ۱۷۹ درصد رسیده و ضریب نفوذ پهن باند سیار هم از ۹۷ به ۱۲۷ درصد رسیده است.

همچنین بخوانید:
نگاهی به گردش مالی عجیب و غریب فیلترشکن فروشان در ایران وزیر ارتباطات: علت کند شدن اینترنت مردم، فیلترشکن است! واردکنندگان تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک نقره داغ شدند