خطر هوش مصنوعی رانندگی خودکار برای خودروها

چرا هوش مصنوعی برای خودروها خطرناک است؟

رانندگی خودکار مبتنی بر هوش مصنوعی در خودروها با سرعت در حال پیشرفت است؛ اما این خطر بزرگی برای صنعت خودرو در آینده نزدیک دارد.

صنعت خودرو با اتکا به هوش مصنوعی در حال حرکت به سمت رانندگی خودکار است و دور از انتظار نیست که در آینده‌ای نه‌چندان دور با تحقق رانندگی به‌صورت کاملاً خودکار، تحولی در صنعت خودرو به وجود بیاید. با وجود این، با توسعه این تکنولوژی، نگرانی‌ها درباره آن هم هرچه بیشتر می‌شود؛ خصوصاً با توجه به حوادث زیان‌باری که سیستم‌های خودران مثل سیستم اختصاصی تسلا رقم زده‌اند و در اخبار خودرو به هیچ وجه کم‌شمار نبوده‌اند. این نگرانی‌ها بی‌دلیل نیستند، از آنجا که هوش مصنوعی از یک جهت تهدیدی برای آینده خودروها و به‌طور مشخص، خودروهای خودران به دنبال دارد.

تهدید هوش مصنوعی خودروهای خودران برای ایمنی جاده‌ها

حوادثی که تا به حال به‌خاطر خطاها و نواقص تکنولوژی خودران رخ داده‌اند، منجر به آسیب و حتی فوت تعدادی از افراد درگیر در حادثه شده‌اند. این از جمله دلایلی است که نهادهای نظارتی را نسبت به این تکنولوژی بدبین می‌کند و دقیقاً ریشه مشکل را در همین‌جا می‌توان پیدا کرد. برخورد سیستم‌های رانندگی خودکار در موقعیت‌های غیر قابل پیش‌بینی، ناگهانی و نادر، جایی که باید یک واکنش حیاتی نشان داده شود، برای سرنشینان خطرساز می‌شود.

خطر هوش مصنوعی رانندگی خودکار برای خودروها

در حال حاضر خودروسازان از میلیون‌ها راننده‌ای که در جاده‌ها تردد می‌کنند برای تعلیم دادن سیستم‌های خودران خود داده جمع‌آوری می‌کنند. با این حال، مشکل از جایی آغاز می‌شود که برخی از موقعیت‌ها در رانندگی کم‌سابقه یا شاید حتی بی‌سابقه هستند. شرکت‌هایی مثل تسلا هم که از همین روش برای تعلیم دادن هوش مصنوعی خود استفاده می‌کنند، نتیجه مطلوبی نگرفته‌اند؛ تسلا در واقع بیشترین آمار تصادفات به‌خاطر سیستم رانندگی خودکار را ثبت کرده است.

در نتیجه برخی از کارشناسان معتقدند که راهکار این مشکل بازنگری در نحوه تعلیم دادن هوش مصنوعیِ سیستم‌های رانندگی خودکار است. دکتر لین میرز (Laine Mears)، مدیر تحقیقات درباره تولید خودرو در مرکز بین‌المللی تحقیقات خودرو دانشگاه کلمسون می‌گوید در نحوه کسب مهارت‌های تصمیم‌گیری توسط هوش مصنوعی ایراداتی دیده می‌شوند. به گفته او، هوش مصنوعی توانایی یادگیری از طریق مشاهده را دارد، ولی باید مثل یک انسان درکی شفاف از خوب و بد داشته باشد تا بتواند بهترین تصمیمات ممکن را بگیرد.

خطر هوش مصنوعی رانندگی خودکار برای خودروها

هم میرز و هم پژوهشی در ژورنال سنسورز روی این نکته تاکید می‌کنند که باید تغییری در رویکرد نسبت به تعلیم دادن هوش مصنوعی خودروها صورت بگیرد. در این راستا بعضی از کارشناسان یک مدل ترکیبی را پیشنهاد کرده‌اند. با توجه به این مدل، خودروهای خودران در جاده و همچنین راننده پشت فرمان همه با یکدیگر تعامل برقرار می‌کنند تا تغییر لاین، سبقت‌گیری، ورود به بزرگراه و امور این‌چنینی به ایمن‌ترین شکل ممکن انجام شوند.

در گجت نیوز بخوانید:
تویوتا با معرفی اولین سیستم رانندگی خودکار پیشرفته خود، تسلا را به چالش خواهد کشید سیستم رانندگی خودکار تسلا راننده را راهی ریل قطار کرد + عکس تریلی جدید ولوو با تکنولوژی رانندگی خودکار فوق‌ پیشرفته از راه رسید؛ آغاز انقلاب در عرصه باربری سیستم رانندگی خودکار در خودروها، تا کنون باعث مرگ چند انسان شده است؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*