تلسکوپ جیمز وب موجودات فضایی

تلسکوپ جیمز وب قوی‌ترین نشانه از وجود موجودات فضایی را کشف کرد

تلسکوپ جیمز وب موفق شده است نشانه بسیار مهمی را از وجود موجودات فضایی در یک سیاره خورشیدی کشف کند. جالب اینجاست که این سیاره فاصله چندان زیادی با زمین ندارد.

در اواخر سال ۲۰۲۱ بود که تلسکوپ جیمز وب با اهداف و آرزوهای بزرگ به فضا پرتاب شد. این تلسکوپ از همان ابتدا توانست با تصاویر حیرت‌انگیز اخبار نجوم را به‌‌تسخیر خود در آورد. کمی بعد نیز یافته‌های شگفت‌انگیز وب لرزه بر باورهای پیشین دنیای فیزیک انداخت. اخیرا هم تلسکوپ جیمز وب توانسته قوی‌ترین نشانه از وجود موجودات فضایی را کشف کند.

کشف نشانه موجودات فضایی توسط تلسکوپ جیمز وب در فاصله تنها ۱۲۴ سال نوری از زمین

در فاصله ۱۲۴ سال نوری از زمین یک سیاره فراخورشیدی به‌نام K2-18b قرار دارد. جیمز وب در حال بررسی اتمسفر این سیاره بود که توانست گاز دی‌متیل سولفید را تشخیص دهد. جالب است بدانید که این گاز فقط توسط موجودات زنده تولید می‌شود. بنابراین می‌توان احتمال داد که موجودات فضایی در این سیاره فراخورشیدی ساکن باشند.

انتشار این خبر باعث شد که بسیاری از علاقه‌مندان به یوفو و موجودات فضایی هیجان‌زده شوند. هرچند که دانشمندان کمی با دیده تردید به این نتایج نگاه می‌کردند. اخیرا نیز دانشمندان دانشگاه California Riverside گفته‌اند که اخبار مربوط به کشف موجودات فضایی توسط تلسکوپ جیمز وب کمی شتاب‌زده بوده‌اند.

بسیاری از سیاره‌های فراخورشیدی شرایط عجیبی دارند. برخی از آنها به‌شدت توسط ستاره مادر با تشعشعات خطرناک بمباران می‌شوند و برخی دیگر نیز هیچ سطح جامدی ندارند. همچنین در برخی دیگر دما آنقدر پایین است که سطح یخ‌زده نمی‌‌تواند میزبان هیچ موجود خاصی باشد. در میان همه اینها دانشمندان توانسته بودند سیاره K2-18b را پیدا کنند که شرایطی مشابه زمین دارد.

یک دنیای جدید مشابه زمین

سیاره K2-18b از نظر عرض ۲ تا ۳ برابر زمین است و جرم آن نیز به ۸.۶ برابر زمین می‌رسد. این سیاره همچنین در کمربند حیات ستاره خود قرار گرفته است که یعنی می‌تواند میزبان آب به‌صورت مایع در سطح خود باشد. اخترشناسان بر این باور هستند که سطح سیاره توسط یک اقیانوس بزرگ پوشیده شده باشد. هرچند برخلاف زمین، اتمسفر سیاره فراخورشیدی جذاب به‌جای نیتروژن عمدتا از هیدروژن تشکیل شده است.

اما اینها تنها دلایل تلاش تلسکوپ جیمز وب برای پیدا کردن موجودات فضایی در این سیاره نبودند. از نظر تشعشات دریافتی نیز K2-18b تفاوت خاصی با زمین ندارد و دمای سطح آن به دمای کره زمین نزدیک است. علاوه بر اینها دانشمندان متوجه شدند که در این سیاره کربن دی‌اکسید و متان وجود دارد؛ اما خبری از آمونیاک نیست.

همین‌ها نیز نشان می‌دادند که ما بالاخره توانسته‌ایم یک سیاره هایسین را کشف کنیم. سیاره‌های هایسین زیر اتمسفر هیدروژنی خود میزبان یک اقیانوس بزرگ هستند و می‌توانند از حیات پشتیبانی کنند. کشف دی‌متیل سولفید توسط تلسکوپ جیمز وب نیز احتمال وجود موجودات فضایی را بیشتر کرد. این گاز در کره زمین توسط فیتوپلانکتون‌ها تولید می‌شود؛ اما نرخ تولید دی‌متیل سولفید در K2-18b حدود ۲۰ برابر کره زمین بود.

با همه این شواهد مثبت، در همان ابتدا دانشمندان دانشگاه کمبریج هشدار دادند که نتایج به‌دست آمده چندان قوی نیست. به‌باور آنها باید تلسکوپ جیمز وب داده‌های بیشتری را از این سیاره فراخورشیدی جمع کند تا بتوان در مورد احتمال وجود موجودات فضایی صحبت کرد. به‌همین‌خاطر دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا ریورساید از یک مدل کامپیوتری برای بررسی شرایط استفاده کردند.

در نهایت شبیه‌سازی سیاره K2-18b داده‌های اولیه را رد کرد. ظاهرا سیگنال دریافتی از سیاره هم‌پوشانی زیادی با گاز متان داشته است. همچنین دانشمندان تصور می‌کنند که ابزار علمی استفاده شده توانایی تشخیص متان را از دی‌متیل سولفید نداشته باشد. به‌باور آنها تلسکوپ جیمز وب باید در کنار تصویربردار فروسرخ نزدیک و طیف‌نگار بدون‌شکاف (NIRISS) و طیف‌نگار فروسرخ نزدیک (NIRSpec) از ابزار فروسرخ میانی نیز برای بررسی وجود موجودات فضایی استفاده کند.

البته توجه داشته باشید که نشانه‌های حیات در یک سیاره‌ فراخورشیدی با آنچه در زمین می‌بینیم کاملا تفاوت دارد. در کره زمین باکتری‌ها و گیاهان اکسیژن زیادی تولید می‌کنند. هرچند در یک سیاره با اتمسفر مملو از هیدروژن دی‌متیل سولفید بهترین نشانه برای وجود حیات است.

در نهایت باید گفت که اگرچه تلسکوپ فضایی جیمز وب در کشف نشانه‌های مربوط به موجودات زنده در سیاره K2-1b موفق نشده است، اما این پایان کار نیست. هنوز بی‌شمار سیاره فراخورشیدی دیگر وجود دارند که کمربند حیات ستاره خود قرار گرفته‌اند و می‌توانند شرایط لازم برای میزبانی از موجودان زنده را داشته باشند.

بیشتر بخوانید:
انسان‌ ها اولین تمدن پیشرفته کره زمین نیستند راه حل جدید دانشمندان برای پیدا کردن موجودات فضایی دستاورد حیرت‌انگیز: دانشمندان راه انجام سفرهای بین ستاره ای را پیدا کردند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*