شاهین پلاس اتوماتیک

تفاوت شاهین پلاس اتوماتیک با شاهین CVT در چیست و برنده مقایسه کدام است؟

در این مطلب به معرفی و مقایسه کامل مشخصات فنی و سطح آپشن دو خودرو شاهین پلاس اتوماتیک و شاهین CVT می‌پردازیم.

گروه خودروسازی سایپا در چند روز گذشته کاتالوگ رسمی جدیدترین سدان تولیدی این شرکت با نام شاهین پلاس اتوماتیک را رونمایی کرد و بر همین اساس زمزمه های عرضه این خودرو در آینده نزدیک به گوش می‌رسد. بنابراین تصمیم گرفتیم تا در این بخش از اخبار خودرو سایت گجت به مقایسه کامل مشخصات شاهین پلاس اتوماتیک و شاهین CVT بپردازیم.

مقایسه شاهین پلاس اتوماتیک با شاهین CVT

خودرو شاهین، جدیدترین سدان تولیدی سایپا است که اولین بار در سال ۱۳۹۷ با نام رهام معرفی و سپس به شاهین تغییر پیدا کرد. از هنگام عرضه این خودرو تا به امروز، شرکت سایپا چندین نسخه شاهین را معرفی و به بازار عرضه کرده اما یکی از مدل های پرطرفدار این خودرو، نسخه مجهز به گیربکس CVT است که علیرغم پیشرانه پر حاشیه توانسته به فروش خوبی در بازار دست پیدا کند.

اما با این حال شرکت سایپا به دلیل تکنولوژی قدیمی پیشرانه توربو این خودرو و کارایی پایین در مقابل تنفس طبیعی های مدرن بازار، تصمیم گرفت تا خط تولید موتور ME16 مگاموتور را راه اندازی کند که اساسا یک کپی از موتور TU5 پلاس ایران خودرو یا نسخه ایرانیزه شده موتور EC5 پژو-سیتروئن محسوب می‌شود. حال این خودروساز پیشرانه مذکور را درون جدیدترین سدان خود با نام شاهین پلاس اتوماتیک قرار داده تا بدین ترتیب محبوبیت شاهین در بازار کشورمان را افزایش دهد.

مقایسه مشخصات فنی شاهین سی وی تی و شاهین پلاس اتوماتیک

نمای پیشرانه شاهین CVT

پیشرانه شاهین CVT

در بخش فنی، شاهین CVT از یک پیشرانه چهار سیلندر توربوشارژر با حجم دقیق ۱۴۹۷ سی‌سی و هشت سوپاپ، با قدرت ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور بهره می‌برد. این نسخه ابتدا با گیربکس پنج سرعته دستی به بازار آمد و سایپا چند سال بعد در پاییز ۱۴۰۲ نسخه اتوماتیک آن را با گیربکس CVT عرضه کرد. این گیربکس اتوماتیک ساخت شرکت بلژیکی پانچ است. همچنین به نظر می‌رسد گیربکس مورد استفاده در شاهین کمی بروزتر از نمونه کوییک باشد زیرا حالت تیپ ترونیک این گیربکس هفت سرعته مصنوعی است.

در مقابل شاهین پلاس با یک پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی با حجم دقیق ۱۵۷۸ سی‌سی و ۱۶ سوپاپ با سیستم زمان‌بندی متغیر، با حداکثر قدرت ۱۱۱ اسب بخار و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور عرضه خواهد شد. موتور شاهین پلاس با کمتر از ۱۰۰ سی‌سی حجم بیشتر و بدون توربو، قدرتی یکسان با موتور توربوشارژ قبلی تولید می‌کند هرچند که گشتاور کمتری دارد. از این لحاظ برگ برنده در اختیار پیشرانه M15TC است.

نمای پیشرانه شاهین پلاس اتوماتیک

پیشرانه شاهین پلاس اتوماتیک

در شاهین پلاس اما از گیربکس شش سرعته اتوماتیک استفاده شده که ساخت شرکت چینی DAE است. به‌طور کلی این گیربکس عملکرد بهتری نسبت به گیربکس CVT دارد؛ زیرا یکی از مشکلات ذاتی گیربکس‌های CVT که تأخیر واکنش در آغاز حرکت و شتاب گیری است، در این نسخه دیده نمی‌شود. باید گفت شرکت DAE گیربکس‌های اتوماتیک محصولات ایران‌خودرو مثل دنا پلاس و تارا را نیز تأمین می‌کند. لازم به ذکر است با توجه به اینکه شاهین پلاس از موتور تنفس طبیعی استفاده می‌کند، دیگر از تأخیر توربو هم خبری نخواهد بود و بنابراین، انتظار می‌رود شاهین پلاس حداقل در شتاب اولیه نسبت به نسخه قبلی برتری داشته باشد.

همچنین با توجه به وزن ۱۳۳۰ کیلوگرمی شاهین پلاس که حتی از تارا اتوماتیک هم حدود ۷۰ کیلوگرم بیشتر است، گشتاور پایین موتور ME16 خصوصاً در کنار گیربکس اتوماتیک و زمانی که خودرو پر از سرنشین باشد می‌تواند مشکل‌ساز شود. از سوی دیگر اما موتور قدیمی شاهین با تمام مشکلاتی که داشت، کشش نسبتاً مناسبی را برای خودرو فراهم می‌کرد؛ بنابراین، با توجه به تجربه‌ای که از عملکرد موتور TU5P روی تارا اتوماتیک داریم، به نظر می‌رسد شاهین پلاس اتوماتیک نیز از این حیث خودرویی کند باشد.

طراحی داخلی و مقایسه امکانات رفاهی و ایمنی

نمای کابین شاهین CVT

کابین شاهین CVT

وجه تمایز شاهین CVT به نسبت نسخه دستی، در رنگ‌ تریم داخلی، بکارگیری نمایشگر بزرگ‌تر و تزئینات مشکی پیانویی در قسمت‌هایی مثل غربیلک فرمان و اطراف نمایشگر است. شاهین پلاس هم حالا در داخل تغییراتی را تجربه کرده است. مهم‌ترین تغییر داخلی این خودرو، بهره‌مندی از تریم دورنگ جدید مشکی و کرم است که در کنار تزئینات طرح چوب بجای نمونه مشکی که در شاهین CVT می‌بینیم، فضای پخته و لوکسی را ایجاد کرده است. در شاهین پلاس دسته‌ دنده هم تغییر کرده و طراحی بهتری پیدا کرده است. به‌طورکلی، هر چند کابین شاهین پلاس با تغییر در رنگ آمیزی و تریم جدید بروزرسانی شده اما تفاوت محسوسی با شاهین CVT در آن وجود ندارد.

نمای کابین شاهین پلاس اتوماتیک

کابین شاهین پلاس اتوماتیک

از نظر امکانات رفاهی و ایمنی نیز شاهین پلاس اتوماتیک از امکانات تقریبا یکسانی با شاهین CVT بهره می‌برد درحالی‌که سه آپشن جدید هم به آن افزوده شده است.

ازجمله امکاناتی که در هردو مدل ارائه می‌شود می‌توان به سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌‌ای، سانروف، کروز کنترل و لیمیت کنترل، ۲ کیسه هوای ایمنی، آنتن کوسه‌ای، سامانه کنترل پایداری (ESC)، سیستم کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی، کف‌پوش سه بعدی، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی همراه با مسیریاب، دوربین دنده عقب، سنسور هشداردهنده موانع در قسمت عقب خودرو، سنسور نور، رینگ‌های آلومینیومی، تنظیم سیستم صوتی برروی فرمان، تریم چرمی صندلی ها، باز و بسته شدن برقی آینه‌های جانبی همراه با گرم‌کن، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور پایش فشار باد تایرها، ایزوفیکس صندلی عقب، فرمان برقی و سامانه GSI اشاره کرد. درحالی‌که در شاهین پلاس اتوماتیک سه آپشن جدید شامل تنظیم برقی ۶ جهته صندلی راننده، گرم‌کن صندلی‌های جلو و شیشه‌های دودی عقب را می‌بینیم.

قیمت شاهین در بازار

نمای عقب شاهین پلاس اتوماتیک 

بر اساس شنیده‌ها، شاهین پلاس تا آخر تابستان به بازار عرضه خواهد شد. با توجه به قیمت کارخانه‌ای ۶۵۰ میلیون تومانی و قیمت بازار ۸۳۰ میلیون تومانی شاهین CVT، بدون شک شاهین پلاس اتوماتیک قیمتی بالاتر خواهد داشت. با توجه به اینکه رقبای مستقیم شاهین پلاس یعنی تارا V4 و دنا پلاس اتوماتیک هم‌اکنون در بازار کمی بیش از 1 میلیارد تومان قیمت دارند. حال باید ببینیم نسخه جدید شاهین با چه قیمتی در بازار کشورمان عرضه خواهد شد. همچنین با توجه به سطح بالاتر امکانات و پیشرانه بهتر نسخه پلاس، خرید این مدل صرف نظر از قیمت انتخابی هوشمندانه تر است.

نام خودرو شاهین CVTشاهین پلاس
پیشرانهM15TCME16
حجم موتور۱.۵ لیتر۱.۶ لیتر
سوپاپ۸۱۶
تنفستوربو شارژطبیعی
قدرت۱۱۰ اسب بخار۱۱۱ اسب بخار
گشتاور۱۷۸ نیوتن متر۱۵۰ نیوتن متر
گیربکس۷ سرعته CVT (مصنوعی)۶ سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت۷.۵ لیتر ترکیبی۷.۲ لیتر ترکیبی
وزن۱۳۳۰ کیلوگرم۱۳۳۰ کیلوگرم

در انتها پیشنهاد می‌کنیم تا مطلب معرفی و بررسی سایپا اطلس آپشنال که توسط تیم خودرو گجت نیوز تدارک دیده شده را نیز مطالعه کنید.

همچنین بخوانید:
تویوتا کرولا هیبرید توسط سایپا روانه بازار ایران می‌شود اطلس L از برنامه سایپا خارج شد افزایش قیمت کارخانه ای محصولات سایپا در تیر ماه ۱۴۰۳ + لیست قیمت جدید